به گزارش بازار مشترک به نقل از فارس، «کنث مک کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا به توان موشکی ایران اذعان کرده است.

مک‌کنزی در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» گفته موشک‌های ایران از توان اثبات‌شده‌ای برای حمله دقیق به اهداف برخوردار هستند. 

مجله تایم به حمله موشکی ایران به پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی اشاره کرده و نوشته است ایران ژانویه ۲۰۲۰ بیش از ۱۲ موشک قیام ۱ و فاتح ۳۱۳ از سه پایگاه در غرب ایران به سمت پایگاه‌هایی که میزبان صدها نیروی آمریکایی بود شلیک کرد.

تایم نوشته این موشک‌ها باعث شد ساختمان‌ها و هواپیماها در این پایگاه‌ها با خاک یکسان شوند و ده‌ها سرباز آمریکایی دچار ضربه مغزی شدند. 

مک‌کنزی گفت: «یک کاری که ایرانی‌ها طی سه تا پنج سال گذشته انجام داده‌اند این است که پلتفورم بسیار قابلی از موشک‌های بالستیک ساختند.»

مک‌کنزی درباره حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد مدعی شده است: «ما قدری شانس آوردیم. ما در بحبوحه انجام یک تمرین نظامی بودیم اما نیروهایی که در حال انجام مأموریت‌های انتسانی بودند را خارج کردیم. بنابراین، کسی در آن حملات کشته نشد. البته، این صرفاً به خاطر اقدام ما بود نه اقدام دشمن که قصد داشت آمریکایی‌ها را بکشد.»

فرمانده آمریکایی در بخش دیگری از این مصاحبه ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «رئیس‌جمهور ما گفته که آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهند کرد.»

او در ادامه گفت: «در این پرونده، دیپلمات‌ها هدایت امور را در دست دارند اما ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا برنامه‌های متنوعی دارد که می‌توانیم در صورتی که به ما دستور داده شود آنها را اجرا کنیم.»

اظهارات مک‌کنزی در آستانه آغاز نخستین دور مذاکرات وین در دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران مطرح شده است. این گفت‌وگوها قرار است  از روز ۸ آذرماه آغاز شود. ایران اعلام کرده تلاش برای رفع تمامی تحریم‌ها مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی در این گفت‌وگوها را تشکیل خواهد داد.

دولت جو بایدن به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده اما از انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن آمریکا از آن مسیر خودداری کرده است. 

جو بایدن با وعده بازگرداندن آمریکا از سیاست‌های دوران ترامپ که به عقیده او به منزوی شدن آمریکا در دنیا منجر شده بود وارد کاخ سفید شد. با وجود این، او به ویژه در عرصه سیاست خارجی در حال ادامه دادن سیاست‌های دوران ترامپ است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. 

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید