به گزارش بازار مشترک به نقل از ایسنا، سعید ترکمان امروز در گردهمایی به منظور بررسی ابعاد دستورالعمل جدید جدید دولت برای صنعت پلیمر اظهار کرد: دولت قول داده بود که تصمیمات پشت درهای بسته را متوقف سازد، اما باز هم شاهد آن هستیم که متاسفانه چنین اقداماتی صورت می گیرد و تصمیمات بدون مشورت با بخش خصوصی گرفته می شوند و در مرحله اجرا به آنها خبر داده می شود.

وی ادامه داد: دولت باید بداند که بخش خصوصی در مقابل دولت قرار نگرفته و در کنار آن قرار دارد و تلاش دارد تا با ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، چرخ اقتصادی کشور را در این شرایط دشوار بگرداند؛ اما در این بین یک بدسلیقگی می تواند تنش‌هایی بسیاری جدی ایجاد کند.

او همچنین درباره طرح جدید وزارت صمت برای مدیریت بازار نیز اظهار کرد: این طرح نقاط مثبت و منفی بسیاری دارد، اما همچنان دارای ابهامات زیادی نیز هست؛ از این رو در صورت موافقت تشکل های بخش خصوصی باید وارد فاز اجرایی شود. از ابهامات مهم آن می توان به شیوه واردات مواد اولیه دارای کمبود اشاره کرد که ممکن است منجر به التهابات جدی در بازار شود.

همچنین مسعود جمالی -رئیس هیات مدیره انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر استان اصفهان در این گردهمایی گفت: به نظر می رسد این دستورالعمل بدون کمترین میزان از کارشناسی به مرحله اجرا رسیده و این گونه که نشان می دهد تدوینگران و تنظیم گران این طرح هیچ شناختی از بازار و اصناف کشور ندارند.

وی ادامه داد: چگونه می توان خریدارانی که هیچ تعهدی نسبت به فروشنده ندارند را مجاب کرد که در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده و پس از تکمیل اطلاعات خود فاکتورهای فروشنده را تایید کنند؟

این فعال صنعت پلیمر افزود: این در شرایطی است که در بسیاری از موارد خریداران حتی تمایلی به دریافت فاکتور رسمی نیز ندارند، بنابراین چنین دستورالعملی به هیچ عنوان در شرایط فعلی کشور قابل اجرا نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر استان اصفهان تصریح کرد: نکته مهمی که باید در خصوص این دستورالعمل به آن پرداخت این است که چنین رویکردی از لحاظ قانونی دچار مشکل است و اینکه به دلیل سهل انگاری خریدار فروشنده مجازات شود از دید قانون نادرست است. با این اوصاف همچنان بر اجرای این دستورالعمل تاکید می شود و دولت تلاش دارد که عرصه را برای صنعتگران حوزه پلیمر تنگ تر سازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت صمت تصمیمات خود را بدون هیچ ‌گونه مشورت با بخش خصوصی اجرا می کند، گفت: در چنین شرایطی بسیاری از فعالان صنعت پلیمر از فعالیت خود دست خواهند کشید، از این رو بنده به وزیر صمت پیشنهاد می دهم که واحد تولیدی ما را در شرایط کنونی مدیریت کرده و بقای آن را تضمین کند.

این فعال صنعت پلیمری ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد آن بوده ایم که با حضور دولت‌های مختلف دستورالعمل ها و شیوه های مدیریت به طور کلی تغییر می کنند و تولیدکنندگان و بخش خصوصی باید خود را با این دستورالعمل ها وقت دهند، این در حالی است که تولیدکنندگان همیشه برای پیشرفت کشور تلاش کرده‌اند و حکم صاحبخانه را برای مهمان های چند ساله دولتی دارند و این مسئولان دولتی اند که باید خود را با شرایط تولید کنندگان به عنوان صاحبخانه همسان سازند.

جمالی در خصوص طرح جدید وزارت صمت برای مدیریت بازار نیز توضیح داد: این طرح می تواند التهاباتی جدی برای بازار ایجاد کند؛ همان گونه که در روزهای اخیر و اجرای این طرح برای گریدهای پلی اتیلن که همیشه دارای مازاد بوده اند، شاهد بوده ایم که سیگنال هایی از التهاب در این گریدها ایجاد شده است؛ اگر برای گریدهای پر تقاضا اجرا شود، نمی توان پیش بینی کرد که تا چه میزان بازار ملتهب خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز طرح های پیش از این که برای مدیریت بازار بوده اند به صورت کامل اجرا نشده اند و یک طرح جدید رونمایی شده است و ممکن است تا این طرح نیز اجرا شود، با تغییر مدیران طرحی جدید ایجاد شود. برای مثال ایجاد پایانه های فروشگاهی از سال ۱۳۹۸ قرار است اجرا شود و می تواند شفافیت را برای صنعت به همراه داشته باشد و درآمدهای مالیاتی دولت را بهبود بخشد، با این وجود هنوز اجرا نشده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید