به گزارش بازار مشترک از یورونیوز، از سوی دیگر موج جدید شیوع ویروس کرونا با سویه دلتا بخش‌هایی از اروپا را در بر گرفته و محدودیت‌های جدید اعمال شده است.

در ادامه این مطلب به بررسی آخرین خبرهای مربوط به کرونا در سراسر جهان می پردازیم:

طبق یک تحلیل جدید، شرکت‌های دارویی فایزر، بیون‌تک و مدرنا با فروش واکسن‌های کووید-۱۹ تولیدی خود به کشورهای ثروتمند در هر ثانیه بیش از هزار دلار (۸۸۰ یورو) سود به دست می‌آورد در حالی که تنها دو درصد از مردم در کشورهای فقیرتر واکسینه ‌شده‌اند.

«اتحاد مردم برای واکسن» (PVA) که تجزیه و تحلیل خود را طبق گزارش‌های درآمدی از خود شرکت‌ها انجام داده، گفته است که علیرغم دریافت میلیاردها دلار از محل بودجه عمومی، این شرکت‌ها درخواست‌ها برای انتقال فناوری واکسن به تولیدکنندگان در کشورهای فقیرتر را نادیده گرفته‌اند. «اتحاد مردم برای واکسن» گفت که با انتقال این فناوری جان میلیون‌ها نفر نجات داده می‌شود.

با این حال شرکت‌های آسترازنکا و «جانسون‌اندجانسون» رویه دیگری را در پیش گرفته‌اند به طوری که واکسن‌های خود را به‌صورت غیرانتفاعی تهیه کرده‌اند. با این حال حتی آن‌ها نیز می‌گویند که با کاهش همه‌گیری در حال بررسی حذف این اصل هستند.

آلمان و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که با لغو پیشنهادی حقوق مالکیت معنوی درباره واکسن‌های کووید-۱۹ که از سوی «اتحاد مردم برای واکسن» درخواست شده است، مخالف هستند. این اتحاد حدود ۸۰ عضو دارد که از جمله آن‌ها آکسفام، اتحادیه آفریقا و برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز (UNAIDS) است.

با این حال شرکت داروسازی فایزر روز سه‌شنبه با یک گروه مورد حمایت سازمان ملل متحد توافقی امضا کرد که براساس آن دیگر شرکت‌های داروسازی اجازه تولید داروی آزمایشی فایزر برای درمان بیماری «کووید ۱۹» را خواهند یافت.

کارشناسان حوزه بهداشت هشدار داده‌اند که برای مهار همه‌گیری باید در همه کشورها به‌طور موثر با کووید-۱۹ مبارزه کرد.

سازمان جهانی بهداشت: سویه دلتا پشت ۹۹.۵ درصد ابتلاها است

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که سویه دلتای ویروس کرونا در حال حاضر شامل ۹۹.۵ درصد از ابتلاهای ویروس کرونا در جهان است. به گفته سازمان جهانی بهداشت این سویه در جهان قالب شده است.

تنها منطقه‌ای که دلتا در آن‌ قالب نیست آمریکای جنوبی است که سویه‌های گاما، لامبدا و مو هنوز باعث بخش زیادی از موارد ابتلا می‌شوند.

اروپا؛ کشورهای درگیر موج جدید کرونا بیشتر شده است

آلمان روز سه‌شنبه ۳۲ هزار و ۴۸ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته و ۲۶۵ مورد فوتی ناشی از کووید-۱۹ را در این مدت گزارش کرد. به این ترتیب تعداد کل مبتلایان به کرونا در این کشور به رقم ۵ میلیون و ۷۷ هزار و ۱۲۴ نفر و جان باختگان به ۹۷ هزار و ۹۸۰ نفر رسید.

در همین حال مقامات ایالت بایرن در جنوب آلمان تصمیم گرفتند که برپایی بازار سنتی کریسمس مونیخ را لغو کند.

وضعیت وحشتناک در بیمارستان‌های ما و افزایش روز افزون آمار ابتلاها برای من چاره دیگری باقی نمی‌گذارد.
دییتر ریتر 
شهردار مونیخ

دییتر ریتر، شهردار مونیخ روز سه‌شنبه گفت: «وضعیت وحشتناک در بیمارستان‌های ما و افزایش روز افزون آمار ابتلاها برای من چاره دیگری باقی نمی‌گذارد.»

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که تعداد مبتلایان در موج چهارم همه‌گیری افزایش یافته است.

این بازار محبوب در آخرین باری که برگزار شد توانست سه میلیون بازدیدکننده را جذب کند.

افراد واکسینه شده در اوکراین پول دریافت می کنند

وزارت بهداشت اوکراین اعلام کرد که در روز سه‌شنبه رکورد قربانیان روزانه بر اثر ابتلا به کووید را با رقم ۸۳۸ مورد فوتی ثبت کرده است. بالاترین رقم قبلی در ۹ نوامبر با ۸۳۳ مورد گزارش شد. در مجموع این کشور ۳.۲۴ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ و ۷۷ هزار و ۹۸۵ مورد فوتی را گزارش کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد داد به هر کسی که در این کشور واکسینه شود هزار گریونا (۳۳ یورو/۳۸ دلار) بپردازند. دولت امسال ۳ میلیارد گریونا برای این برنامه و ۳ میلیارد دیگر برای سال ۲۰۲۲ اختصاص داده است.

اوکراین یکی از پایین‌ترین نرخ‌های واکسیناسیون را در اروپا دارد به طوری که کمتر از ۲۰ درصد از جمعیت آن به‌طور کامل واکسینه‌ شده‌اند.

طبق داده‌های وزارت کشور جمهوری چک، این کشور روز سه‌شنبه ۱۱ هزار ۵۱۴ ابتلای جدید به کووید-۱۹ را گزارش کرد. این پنجمین باری است که در هفت روز گذشته شمار مبتلایان روزانه به فراتر از رقم ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

دولت بلژیک در حال برنامه‌ریزی برای اعمال واکسیناسیون برای تمامی کارکنان بهداشت از اول ژانویه است. کارمندان این حوزه سه ماه فرصت دارند تا واکسن‌های خود را تزریق کنند و پس از آن ممکن است شغل خود را از دست دهند.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که بلژیک با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن در بیمارستان روبرو شده است.

رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و غذاخوری‌های یونان در روز سه‌شنبه در اعتراض به ناکافی بودن کمک‌های مالی دولتی دست به اعتصاب زدند. مقامات در آتن قرار است این هفته تصمیم بگیرند که آیا محدودیت‌های جدید را اعمال می‌کنند یا نه چراکه تعداد ابتلاها همچنان در حال افزایش است.

قاره آمریکا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده درباره سفر به جمهوری چک، مجارستان و ایسلند هشدار داد. موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این سه کشور رو به افزایش بوده است.

آفریقا

مقامات دولتی در نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا می‌گویند که قرار است این هفته یک کارزار گسترده واکسیناسیون را پیش ببرند. آن‌ها می‌گویند هدف این است که نیمی از جمعیت مورد نظر خود را تا پایان ژانویه واکسینه کنند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید