آینده اقتصاد ترکیه بار دیگر قربانی سیاست  دکتر سیدجلال ابراهیمی:

عثمان اولگای گوشه نویس اقتصادی می نویسد بر اساس یافته های بنیاد تحقیقات اوراسیا 90 درصد از حزب ملی حرکت پارتی سی MHP و 98.2 درصد از رای دهندگان HDP حزب دموکراتیک خلق معتقدند که اقتصاد ترکیه با مدیریت ضعیف اداره می شود و در این میان فقط 21 درصد از افراد معتقدند که اقتصاد ترکیه خوب اداره می شود. 

تریکه با توجه به تجربیات 50 سال اخیر در اقتصاد و آزمون و خطاهای متعدد از زمان اجویت، تور گوت اورال و مدیریت مالی به روش دوره اقتدار آ ک پارتی با تورم و کاهش بیش از حد ارزش پول کشور به بن بست در حوزه مدیریت  اقتصادی می رسد. 

با توجه به اینکه ترکیه با سرمایه های پذیرفته شده خارجی و بانک های خارجی تاسیس شده در آن و مشارکت های سرمایه گذاری حارجی و جوینت وینچرهای سرمایه گذاری قسمتی از اقتصاد خود را مدیریت می کند، شرایط فعلی تورم و از دست دادن ارزش پول ملی در برابر دلار جذب سرمایه خارجی برای ترکیه مشکل و اقتصاد کشور با ریسک های فراوانی مواجه خواهد شد. 

در حالی که روند تورم در ایالت متحده آمریکا در 5 درصد باعث وحشت جامعه اقتصادی آن کشور شده و در شرایطی که بانک های مرکزی 19 کشور تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته اند بانک مرکزی جمهوری ترکیه شاهد افزایش تورم 20 درصدی است. 

گفته می شود آینده اقتصاد ترکیه بار دیگر قربانی سیاست شده و اقتصاد ترکیه به صورت دستوری با پیروی از سیاست رهبری حزب آک پراتی به کاهش نرخ بهره ادامه می دهد.

اردال باغچه وان رییس اتاق بازرگانی استانبول اعلام کرده است که بانک مرکزی ترکیه از اهداف اصلی و چارچوب های تعریف شده دور شده و استقرار فاینانس خود را به زیر ریسک های اقتصادی و پولی سوق داده است. 

چندی پیش علی بابا جان در برنامه رهبران که از شبکه حالق تی.وی پخش شد گفته بود  تا زمانی که آقای اردوغان در راس کار باشد اقتصاد این کشور بهبود نمی یابد و در شرایط حاضر اگر 10 اقتصاد دان برنده جایزه نوبل هم بیایند نه من نه آنها نمی توانند کاری انجام دهند. 

بابا جان پس از 13 سال خدمت در دولت های مختلف می گوید: باید بپذیریم که رویکرد آقای اردوغان اقتصاد ترکیه را به بن بست کشانده است. عثمان اولگای گوشه نویس اقتصادی ترک معتقد است بانک مرکزی ترکیه در چارچوب تفکر و دکترین اردوغان به تقلیل بهره بانکی ادامه می دهد و در شرایطی که بانک های مرکزی بسیاری از کشورها به افزایش نرخ بهره بانکی تن داده اند و به رقابت صادراتی با تخصیص وام های کم بهره به صنایع پرداخته اند عامل فقیر شدن جامعه و افزایش تورم شده و صنایع به وام های با بهره نازل تن داده اند. 

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید