به گزارش بازار مشترک به نقل از تسنیم؛ حرمت الله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در گفت‌و‌گوی آنلاین با اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران با موضوع بررسی نقش ایرلاین‌ها و حمل‌و‌نقل هوایی در توسعه گردشگری در خصوص آثار کرونا و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی و چگونگی انعکاس آن در زمینه سفر و گردشگری گفت:کرونا آسیب جدی به تمام صنایع  بالاخص گردشگری وارد کرد و باعث مشکلات زیادی شد، به طوری‌که می‌توان گفت به دلیل عدم دانش مسئولین و اتخاذ تصمیمات نامناسب و در نظر نگرفتن منافع صنعت گردشگری تقریباً فعالیت این حوزه را به صفر رساند.

تصمیمات غیرکارشناسی دولت و عدم مشورت با بخش خصوصی موجب سقوط صنعت گردشگری را در ایام کرونا شد

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های کارشناسانه ایجاد هر شغل در صنعت گردشگری حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد تصریح کرد: درحالی‌که در کشورهای دیگر دولت‌ها با اعطای تسهیلات بلاعوض سعی در حفظ مشاغل گردشگری داشتند؛ مسئولین امر با درک شرایط دولت با پیشنهاد متخصصین مبنی بر اعطای وام‌های کم‌بهره از سوی دولت مخالفت کردند و باید گفت دود حاصل از این مخالفت و تصمیمات نادرست به چشم همه مردم رفت و همگان و نه فقط بخش صنعت گردشگری متضرر شدند.

این مقام مسئول اظهار داشت: در اثر بی‌توجهی به درخواست‌های بخش خصوصی برای حفظ پرسنل تعداد زیادی از نیروهای شاغل در این حوزه بیکار شده و اقدام به مطالبه بیمه بیکاری کردند که بار اصلی هزینه‌ها در این ارتباط بر عهده دولت بود و این امر منجر به خالی شدن خزانه دولت و تحمیل هزینه‌های سربار به دولت شد.

رفیعی همچنین بیان کرد: شخصاً در جلساتی که با حضور معاون اول وقت ریاست جمهوری و رییس کل بانک مرکزی برگزار می‌شد بنده با پرداخت وام به صورتی که بازپرداخت آن با تنفس سه ماهه باشد مخالفت کردم و آن را در توسعه و کمک به صنعت گردشگری بی‌رمق قلمداد کردم و مشابه ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادبرانگیز توصیف کردم اما به هیچ عنوان به این نظرات توجه نمی‌شد.

به اعتقاد وی در حوزه‌های دیگر به غیر از مسائل اقتصادی نیز به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست، صنعت گردشگری متضرر شد؛ مثلاً وزیر بهداشت وقت مدام از مردم درخواست عدم انجام سفر را داشت درحالی که ضریب احتمال ابتلا به این بیماری در مراکز اقامتی بسیار پایین‌تر از مراکز بهداشتی بود و مراکز گردشگری کاملاً شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. به طوری‌که در بسیاری از کشورها و به صورت مشخص در کشور ترکیه تمام سفرها برقرار و مراکز اقامتی در طول دوره کرونا فعال بودند و به فعالیت خود ادامه می‌دانند و مدیریت کرونا نیز به خوبی انجام شد.

رییس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: این انتظار وجود داشت که دولت با استفاده از فرصت کرونا حداقل به بازسازی و تجهیز ناوگان هوایی کشور بپردازد که از مجموع ۲۵۰ تا ۳۰۰ فروند هواپیمای موجود در کشور فقط چیزی در حدود ۱۱۰ فروند از آن در حال حاضر فعال است و پرواز می‌کند؛ این اتفاق حاصل نشد و درمجموع  باید گفت متأسفانه دولت در طول دوسال گذشته به هیچ عنوان همراه و هم‌یار صنعت گردشگری نبوده و همواره موجب ایجاد چالش و و ورود آسیب به این حوزه می‌شد. 

این مقام مسئول همچنین افزود: همه این‌ها در حالی بود که هرچند سال ۹۸ سال پرحادثه و پرچالش بود و در آن با حوادث نظیر سیل، گرانی بنزین، شهادت سرادار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی مواجه بودیم اما با این حال آمارهای ورودی و خروجی گردشگر در وضعیت نسبتاً مناسبی در مقایسه با ایام همه‌گیری کرونا قرار داشت و دلیل آن را نیز باید دخالت کمتر دولت در حوزه گردشگری دانست و این مطالبه همیشگی بخش خصوصی گردشگری بوده است که دولت اقدام به دخالت مخرب نکند.

وی تأکید کرد: در حالی که هم اکنون در کشور صحبت از احتمال وقوع پیک ششم و عدم انجام سفر می‌شود که کشور‌های همجوار در اوج کرونا با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب  اقدام به برگزاری بزرگترین رویداد اقتصادی جهان تحت عنوان اکسپو کرده‌اند.

به اعتقاد رفیعی سرمایه‌گذاری در گردشگری به مانند قالب یخ آب نیست که بعد از مدتی هدر رفته و از بین برود اما متأسفانه این دیدگاه غالب در نگاه دولت‌مردان نیست و کاملاً متضاد و مخالف این رویکرد است.

عامل گرانی بلیط هواپیما، تعیین نرخ دستوری برای پرواز‌ها است

رییس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی یکی از نمونه‌های دخالت بی مورد دولت در امر گردشگری را تعیین نرخ دستوری برای پروازهای اربعین دانست که موجب فساد، سردرگمی و افزایش چندبرابر قیمت این پرواز در بازار سیاه در ایام مبارک اربعین شد و همگان شاهد بودند مردم دچار سختی در راستای تهیه بلیت و انجام سفر شدند.

این فعال صنفی گردشگری همچنین ادامه داد: در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مسئولین مدام از زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها صحبت می‌شود درحالی که سوال اساسی اینجاست که اگر این موضوع صحت دارد چرا تعداد ایرلاین‌ها اینقدر زیاد بوده و هر روز مجوز جدیدی برای یک شرکت به ظاهر خصوصی در این رابطه صادر می‌شود؟

وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به استناد اشتباه برخی از مسئولین به صحبت‌های مقام معظم رهبری در زمینه لوکس بودن صنعت گردشگری و هواپیمایی و استفاده از آن برای کسب درآمد از این حوزه گفت: طبق آماری که مسئولین اعلام می‌کنند کمتر از یک درصد مردم با هواپیما سفر می‌کنند و مطابق همین آمار بالغ بر ۶۵ درصد از همین یک درصد استفاده کنندگان از حمل و نقل هوایی، بخش دولتی است. حال سوالی که وجود دارد این است که اگر این آمار صحت دارد دلیل پرداخت یارانه از جیب ۹۹ درصد مابقی مردم در زمینه سوخت هوایی و ... چیست و چرا باید دولت با دست کردن در جیب مردم برای این صنعت که استفاده کننده اصلی آن خودش است یارانه و ارز دولتی بپردازد؟

وی همچنین با اشاره به جلسه خود با سفیر تونس بیان کرد: در این جلسه ایشان خواستار ارسال گردشگر از ایران بودند اما در مقابل درخواست ما مبنی بر ارسال متقابل گردشگر از تونس به ایران، گردشگری در ایران را پرهزینه دانست که به نظر این موضوع علیرغم تنزل ارزش پول ملی به دلیل گران بودن پرواز و هتل و .‌‌.. صحیح است؛ در حالیکه به دلیل وضعیت نامناسب صنعت هوایی با وجود آنکه کشور ما حداقل جز ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه جاذبه‌های گردشگری است حجم سفرهای داخلی و خارجی برای بازدید از این جاذبه‌ها اصلاً مناسب نبوده و انطباقی ندارد.

رفیعی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز اظهارکرد: در تمام دنیا نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این موضوع اگر به درستی اتفاق بیفتد قابل دفاع بوده و با رقابتی شدن شرایط بین شرکت‌های هواپیمایی موجب افزایش کیفیت سطح خدمات سفر به مسافران می‌شود در حالی که تعیین کف و سقف قیمت کاملاً متضاد با این موضوع است.

صدور مجوز جدید آژانس‌های مسافرتی از طرف دولت موجب کلاهبرداری و رانت‌بازی می‌شود

رییس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در خصوص آخرین شرایط آژانس‌های مسافرتی و صدور مجوز فعالیت نیز افزود: وقتی چیزی در حدود ۵۰ درصد از آژانس‌ها در شرف انحلال و تعطیلی هستند صدور مجوز جدید با این هدف که فقط اعلام شود صدور مجوز در راستای ایجاد شغل انجام گرفته بی معنا بوده و صحیح نیست و انتظاری که از دولت وجود دارد هم‌یاری و همراهی برای جلوگیری از تعطیلی آژانس‌های موجود و صدور مجوزها به شیوه صحیح و با نظارت لازم است.

رفیعی با انتقاد از اعطای مجوز فعالیت آژانس‌های مسافرتی توسط دولت و بدون مشورت با بخش خصوصی و تخصصی گردشگری تصریح کرد: در شرایط فعلی صدور هر مجوز جدیدی کاملا اشتباه بوده و صرفاً شائبه رانت‌بازی و کلاهبرداری دارد.

به گفته این فعال صنفی گردشگری در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰۰ آژانس مجوز فعالیت دارند اما اگر بررسی دقیقی صورت پذیرد  چیزی در حدود ۲۰۰۰ دفتر فعالیت واقعی ندارند و بقیه دفاتر به نوعی راکد بوده و عملاً فعالیتی ندارند و خواسته ما انجام بازرسی‌های دقیق و مستمر توسط دولت و واگذاری موضوع صدور مجوز و در مجموع اقدامات تصدی‌گرایانه به معنای دقیق کلمه به بخش خصوصی برابر قانون است.

وی در انتها خاطرنشان کرد: آژانس‌های مسافرتی صرفاً عامل فروش خدمات هستند و هیچ نقشی در تعیین قیمت و  یا گران فروشی ندارند و این وظیفه نهادهای نظارتی است که مانع فروش بلیت به قیمت غیرقانونی و گران شوند‌.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید