یوسف کاووسی، کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «بازار مشترک»، با اشاره به این که موضوع گزارش سازمان برنامه و بودجه به صورت رسمی از سوی این سازمان تکذیب و نیز از سوی دکتر پورمحمدی تکذیب شده است، گفت: این گزارش رسمی، در روزهای پایانی دولت آقای روحانی تهیه و سناریوهای مختلف در آن به دولت پیشنهاد شده است. مانند بسیاری از گزارشات محرمانۀ دیگری که نهادهای اطلاعاتی و تحقیقاتی برای دولت، مجلس و بیت رهبری تهیه می‌کنند، احتمالات دیگری نیز در آن پیش‌بینی شده است و در این دست گزارش ها، نهادهای تحصصی، پیش‌بینی‌های لازم را در نظر می گیرند.
وی در ادامه، با اشاره به این که در این گزارش به چند مورد و سوژه‌های مختلف اشاره شده است، افزود: اگر با همین روند پیش برویم، امری طبیعی و بدیهی است که وقتی ما با دنیا ارتباط نداشته باشیم و قرار باشد فقط کالاهای خود را تهاتر کنیم و تحریم‌ها سر جای خودش بماند و قطعا به سمتی خواهیم رفت که هیچ کشوری نتواند با ما کار کند.

امریکا به عنوان یک ابزار معاملاتی از چین استفاده می‌کند

این کارشناس مسائل پولی و بانکی، با اشاره به تهاتر کالا میان ایران و چین گفت: ایالات متحدۀ امریکا روی خط چین آمده و به عنوان یک ابزار معاملاتی از آن استفاده می‌کند تا چین را علیه ما بشوراند و نگذارد که این تهاتر انجام شود. امروز کشتی‌های نفتکش ایرانی نمی توانند به بنادر چین بروند یا کشتی‌های آن‌ها به خاطر تحریم نمی توانند به بنادر ما بیایند و یک سری تانکرهای نفتکش به این کشتی‌ها به عنوان یدک بسته و مثلاً در سواحل امارات رها می‌شوند و از آن جا در کشتی‌های دیگر بارگیری می‌شوند.
کاووسی، این نوع مسائل را از سناریوهای موجود برشمرده و با اشاره به این موضوع که اگر این گزارش بخواهد ادامه پیدا کند، این موضوع یک داستان واقعی خواهد بود، اضافه کرد: وقتی که نرخ دلار در کشور در مقطعی خاص از 3 هزار و 200 تومان به 32 هزار تومان می‌رسد و 10 برابر می‌شود و این 10 برابر راه دوری نرفته است و اگر با همین فرمان جلو برویم این روال ادامه خواهد داشت، مگر این که اتفاقات دیگری در این موضوع بیفتد.

انتشار این گزارش می تواند ابزار فشاری برای تسریع در مذاکرات باشد

وی مسئلۀ زمان انتشار این موضوع را، مسئلۀ مهم دیگری برشمرده و با اذعان به این امر که زمان انتشار فایل صوتی آقای ظریف نیز در وجوه مختلف خود، به زمان انتشار این گزارش شباهت داشته است، اظهار داشت: این زمان را یا برخی با شیطنت انتخاب کرده‌اند که بخواهند از آن بهره برداری جناحی و سیاسی بکنند یا ممکن است برخی دیگر نیز داخل جناح اصولگرا ترتیب انتشار این موضوع را داده باشند تا دولت را تحت فشار بگذارند که هر چه زودتر به مذاکرات بپیوندد. 
این کارشناس مسائل پولی و بانکی، با تأکید بر این مفهوم که هر اندازه دولت بخواهد بگوید مذاکرات محورِ کار ما نیست و نمی خواهیم زندگی و اقتصاد مردم را به این موضوع گره بزنیم در حد شعار است و بر همین اساس، تصریح کرد: زمزمۀ مذاکرات که در کشور به راه افتاده است، دلار روی 26 یا 27 هزار تومان آمده و بر همین نرخ ایستاده است.

اقتصاد در کشور شرطی شده است

کاووسی، با اشاره به این که این بحث جلوگیری از ظری شدن اقتصاد پیش‌تر مطرح شده بود و با تأکید بر این مفهوم که بارها گفته شده بود اقتصاد نباید شرطی شود و تولید کشور و به تبع آن اقتصاد نباید به مذاکرات متصل باشد، امروز اتفاق نیفتاده است، یادآور شد: امروز در این شرایط تولیدی انجام نمی شود و تمام مسئله و زمزمه‌ها بر سر این است که دلار کی پائین می‌آید و یا کی بالا می‌رود و یا مذاکره کی انجام می‌شود و یا انجام نمی شود و این موضوع بدان معناست که شرطی شدن اقتصاد اتفاق افتاده است و به یک نقطه‌ای برسانند.
وی با ابراز خرسندی از این امر و با تأکید بر این مفهوم که باید این موضوع را به فال نیک گرفت و بر همین اساس باید مذاکرات دنبال شود، خاطر نشان کرد: اگر در این گزارش گفته شده است که در صورت رفع تحریم‌ها هم نرخ دلار ممکن است به 55 هزار تومان نیز برسد، این موضوع هم درست است و این بدان معناست که تا 5 یا 6 سال دیگر، نرخ تورم نیز باید روی دلار گذاشته شود و اگر تورم روی دلار گذاشته شود، منطقاً باید به این قیمت برسد.
این کارشناس مسائل پولی و بانکی، این گزارش را گزارشی کارشناسی برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که این گزارش سیاسی نیست، گفت: اگر شما دلار را به عنوان یک کالا ببینید اجازه بدهید که دلار با تورم داخلی منهای تورم خارجی محاسبه و تورم روی آن اعمال شود، قطعاً به همان عدد حدود 50 هزار تومان خواهد رسید.
کاووسی با اذعان به این امر که زمانی می‌توان جلوی این روند را گرفت که بتوان در ارتباطات اقتصادی با دنیا کولاک کرد و سرمایه‌گذاران خارجی بیایند افزود: در جمع‌بندی باید به این نکات اشاره کرد که این گزارش درست است، اما در زمان انتشار آن نگاه سیاسی وجود دارد که یا از طرف جناح حکام و یا از طرف جناح مقابل صورت گرفته است و هشدارهای موجود در این گزارش نیز، دقیقاً به سان هشدارهای کارشناسی است که در گزارش‌های کارشناسی داده می‌شود.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید