به گزارش بازار مشترک به نقل از اقتصادآنلاین، افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران گفت: واردات پوشاک از سال ۹۷ برقرار شده و پس از آن، با هماهنگی‌های به وجود آمده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، زمینه‌ای فراهم شده تا با قاچاق این کالا در سطح بازار هم به موازات، برخورد شود؛ این در حالی است که موفقیت‌های بسیاری در این حوزه به ثبت رسیده و آمار قاچاق کاهش یافته است؛ اما باید اجرای آن را تداوم بخشید.

وی افزود: صنعت پوشاک به لحاظ قاچاق‌پذیری نیاز به مراقبت بیشتری دارد؛ چراکه این صنعت ظرف سال‌های متمادی، از حضور برندهای پوشاک خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، رنج برده؛ اما باید با اجرای سیاست‌های صحیح بتوان زمینه را برای رشد و رونق آن فراهم کرد. 

به گفته محرابی، در حوزه تامین مواد اولیه نیز، موفقیت‌های بسیار خوبی حاصل شده، به نحوی که در بحث تامین مواد اولیه، کار به نحوی پیش رفته که تامین مواد اولیه پنبه‌ای صورت گرفته و در حوزه مواد پتروشیمی مورد نیاز این صنعت، هماهنگی‌های خوبی به عمل آمده است و کمبودها برطرف می‌شوند.

وی از متعادل‌سازی تعرفه‌های واردات در زنجیره تولید پوشاک خبر داد و گفت: همچنین تخصیص و تامین منابع ارزی به گروه‌های کالایی که در رسته مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک هستند، انجام شده است تا بتوانند واردات مواد اولیه مورد نیاز را به راحتی انجام دهند؛ ضمن اینکه هم‌رسانی واحدهای کوچک و بزرگ و متوسط با یکدیگر نیز یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های در دست پیگیری است، به نحوی که ایجاد پلتفرم‌هایی برای بهبود کسب و کارهای وابسته به این صنعت نیز از جمله برنامه‌های در دستور کار است.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بسیاری از تولیدات پوشاک اکنون هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت و قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را دارند و صادرات به برخی از کشورهای منطقه و سایر کشورها در حال انجام است.

همچنین علی مویدی خرم‌آبادی، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در جمع خبرنگاران گفت: دستاوردهای تولید داخلی در قالب این نمایشگاه ارائه گردید که تنوع و کیفیت آن حکایت از آن دارد که تولیدکنندگان در این عرصه، دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند. 

وی افزود: وضعیت بسیاری از صنایع از جمله صنعت پوشاک تا پیش از سه سال گذشته و آغاز تشدید تحریم‌ها نشان می‌دهد که با تکیه بر داشته‌های داخلی می‌توان پیشرفت‌های قابل توجهی را به‌دست آورد؛ این در حالی است که وضع موجود نشان می‌دهد که با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی می‌توان علاوه بر تامین نیازهای بازار داخلی در بازار صادراتی نیز حرفی برای گفتن داشت.

خرم‌آبادی، ممنوعیت واردات پوشاک را یکی از عوامل رشد و توسعه این صنعت ظرف سال‌های گذشته دانست و خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی سه سال گذشته سیاست خود را متمرکز بر این بحث کرده است که موانع را از پیش پای تولید بردارد و شرایط تسهیل شده‌تری را برای بخش تولید فراهم کند؛ به نحوی که امروز در نمایشگاه پوشاک حاصل و دستاورد مانع زدایی در راه تولید در این صنف به خوبی قابل مشاهده است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: امروز به نمایندگی از ۲۶ دستگاه که عضو این ستاد هستند می‌توان اعلام کرد در جریان جنگ اقتصادی تولیدکنندگان توانسته‌اند به راهکارها و الگوهایی در تولید دست پیدا کنند که بتواند موانع را پشت سر گذاشته و شرایط بهتری را در تولید ایجاد کنند.

همچنین ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران نیز، ممنوعیت واردات و توقف قاچاق را فرصتی برای به نمایش درآمدن توان تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: تولیدکنندگان داخلی توانستند ظرف سال‌های گذشته ارتقای کمی و کیفی تولید پوشاک را داشته باشند؛ هر چند همچنان، تولیدات پوشاک کشور نیازمند حمایت است تا علاوه بر بازار داخل بتوانند در عرصه صادرات نیز موفق عمل کند. 

وی افزود: بالغ بر ۱۰۰۰ تولیدکننده پوشاک تمایل داشتند تا دستاوردهای خود را در قالب نمایشگاه عرضه کنند؛ اما با پایشی که صورت گرفته و با توجه به محدودیت‌های موجود، نخستین نمایشگاه با حضور صد شرکت تولیدی در حال برگزاری است و تلاش بر این بوده تا بتوان علاوه بر آشنا شدن حلقه‌های زنجیره تأمین و تولید پوشاک با یکدیگر، ظرفیت‌ها و توان صادراتی به کارگزارن حوزه تجارت معرفی شوند.

شیرازی ادامه داد: زنجیره‌ای کامل از طراحی، تولید، مواد اولیه انواع محصولات و همچنین ماشین‌آلات دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته و امروز می‌توان ادعا کرد که به پشتوانه تلاش این تولیدکنندگان، هیچ مشکلی برای تامین بازار داخل و عبور از مرزهای تجاری و حضور در بازار دیگر کشورها وجود ندارد. 

همچنین سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران نیز گفت: نخستین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک بنابر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی برگزار شده، این در حالی است که صنف پوشاک و صنوف وابسته به آن، در دوره مواجهه با کرونا آسیب بسیار زیادی دیدند؛ چراکه بیماری کرونا، مراودات، مراسم و میهمانی‌ها و دید و بازدیدها را کاهش داد. 

وی افزود: این شرایط در تمام دنیا عمومیت دارد به طوری که تولیدات پوشاک در انبارها باقی ماندند و به فروش نرفتند. با توجه به افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور، پیش‌بینی کرده‌ایم که این محدودیت‌‎ها کاهش خواهد یافت. 

ممبینی گفت: از این رو فعالان صنفی در حوزه پوشاک که سهم بالایی در بازار را در اختیار دارند برای شرایط پیش رو آماده خواهند شد و این نمایشگاه نیز در این زمینه راه‌گشا خواهد بود؛ ضمن اینکه در راستای ایجاد تعامل میان همه دست‌اندرکاران و فعالان در زنجیره ارزش پوشاک، طراحان، تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان نیازهای تولیدکنندگان (اعم از ماشین‌آلات، پارچه و منسوجات)، تعمیرات و نگهداری، صنایع وابسته، چرم، سراجی، کفش در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید