به گزارش بازار مشترک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست روسای کل بانک‌های مرکزی عضو گروه ۲۴ در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر جزئیات مصوبات این جلسه اظهار کرد: نشستی که امروز برگزار شد، یک نشست بین المللی بود و تعداد ۲۸ عضو رسمی در این جلسه حضور داشتند. روسای بانک‌های مرکزی و وزرای دارایی کشور‌های گروه ۲۴، ۴ کشور به عنوان ناظر و ۱۱ سازمان بین المللی از جمله اوپک، آنکتاد و برخی از سازمان‌های بین المللی نیز به عنوان ناظر در این جلسه حضور داشتند.

او در ادامه بیان کرد: کشور‌های عضو گروه ۲۴، از کشور‌های آسیایی، آمریکای لاتین و کشور‌های آفریقایی هستند که کشور‌های در حال توسعه را شامل می‌شوند. این گروه با هدف بهبود اوضاع اقتصادی این کشور‌ها تشکیل شده تا بتوانند نقطه نظرات خود را به نهاد‌های پولی بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و سایر نهاد‌های بین المللی منعکس کنند.

او افزود: ایران ۳۱ سال پیش رئیس این کارگروه بود و بعد از ۳۱ سال مجددا، امسال (۲۰۲۱) بانک مرکزی کشورمان ریاست این کارگروه را برعهده داشت.

صالح آبادی در ادامه با اشاره به مصوبات جلسه امروز بیان کرد: از موضوعاتی که کشور ما در دستور کار کارگروه قرار داده که به آن رسیدگی شود و سایر کشور‌ها نظرات خود را جمع بندی و ارائه کنند؛ بیماری کرونا و اثری که این بیماری بر اقتصاد کشور‌های در حال توسعه گذاشت و پیشنهاد‌هایی را برای بهبود اوضاع اقتصاد این کشور‌ها نیز به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی ارائه دادیم.

او در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر، توزیع عادلانه واکسن در سطح دنیا و قرار گیری تجهیزات پزشکی در اختیار کشور‌های در حال توسعه است که بتوانند از همه گیری کرونا جلوگیری کنند. این‌ها موضوعاتی بودند که در دستور کار قرار دادیم و امروز به تصویب رسید. در جلسه امروز ریاست صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز حضور داشتند و نکات خود را مطرح کردند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین مصوبات امروز این بود که صندوق بین المللی پول ۶۵۰ میلیارد دلار برای مقابله با کرونا و توزیع واکسن در سطح دنیا اختصاص دهد. این منابع با نرخ سود‌های پایین و دوره‌های بازپرداخت طولانی مدت اختصاص داده می‌شود تا کشور‌های ضعیف و در حال توسعه از این منابع استفاده کنند.

صالح آبادی تاکید کرد: یکی از مسائل دیگر این بود که برای تمام کشور‌های دنیا واکسیناسیون ۴۰ درصدی تا پایان سال ۲۰۲۱، واکسیناسیون ۶۰ درصدی تا نیمه سال ۲۰۲۲ و واکسیناسیون ۷۰ درصدی تا پایان سال ۲۰۲۲ انجام شود.

کارشکنی های آمریکا در پرداخت منابع از سوی صندوق بین المللی پول به ایران، بی نتیجه بود

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا ریاست ایران از این اجلاس پایان یافته است و اینکه آیی ایران از صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی درخواست وام داشته است، بیان کرد: ریاست ایران امروز پایان یافت و ریاست را به کشور گواتمالا تفویض کردیم و تا یکسال آینده ریاست اجلاس را برعهده خواهند داشت.

او ادامه داد: ۵ میلیارد دلاری که قرار بود در گذشته صندوق بین المللی پول در اختیار ایران قرار دهد متاسفانه با کارشکنی‌های آمریکا به نتیجه‌ای نرسید، اما علی رغم کارشکنی‌های آمریکا در صندوق بین المللی پول، خوشبختانه امروز واکسیناسیونی که در کشور ما انجام شده به مراحل بسیار خوبی رسیده و اهدافی که امروز در این جلسه تصویب کردیم، برای تمام دنیاست.

او تاکید کرد: همچنین کشور ما نسبت به مصوبه امروز بسیار جلوتر است و ۴۵ میلیون نفر دوز اول و ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم دوز دوم را دریافت کرده اند. براساس بررسی‌های انجام شده به زودی واکسیناسیون به سطح ۷۰ درصد خواهد رسید.

تحریم های ایران در صندوق بین المللی پول پیگیری می شود

صالح آبادی در پاسخ به اینکه در این جلسه اشاره‌ای به رفع تحریم‌ها و همراهی سایر کشور‌ها در این زمینه شده بود، بیان کرد: از جمله موضوعاتی است که در جلسه خصوصی با مدیران صندوق بین المللی پول مطرح خواهیم کرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید