معرفی استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور ایران با مرکزیت شهر زاهدان است و در جنوب شرقی این کشور قرار گرفته است.

این استان با مساحت ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع، جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر را در خود جای داده است.

سیستان و بلوچستان 1210 کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و 370 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و تنها استان ایران است که با پاکستان مرز مشترک دارد.

همچنین این استان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است، به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسان‌ترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای‌میانه به آب‌های آزاد است.

استان سیستان و بلوچستان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی و دارا بودن کشاورزی و باغبانی (به ویژه میوه‌های استوایی و گرمسیری) و همچنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی و نیز صنعت در حال رشد، از توانایی و ظرفیت بالایی برای توسعه و آبادانی برخوردار است.

آموزش در این استان نیز با مشکل روبرو شده‌ است و رسانه‌ها از «آمار تکان‌دهنده محرومیت تحصیلی در سیستان‌ و بلوچستان» و «نبود امکانات اولیه برای تحصیل در مدارس این استان» نوشته‌اند.

این استان با کمبود شدی آب آشامیدنی نیز مواجه است و در برخی نقاط استان افراد برای دستیابی به آب باید حدود ۴ کیلومتر راه طی کنند تا بتوانند از آب آشامیدنی استفاده کنند.

کمبود بیمارستان و امکانات بهداشت و درمان این استان هم بارها مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است اما تاکنون اقدام اساسی برای حل آن انجام نشده است.


بیشتر بخوانید:

ایران را بهتر بشناسید


در این قسمت به صورت کلی بخش های زیر را به مرور می کنیم:

اقتصاد استان سیستان و بلوچستان

صنایع و معادن استان سیستان و بلوچستان

کشاورزی و دامپروری استان سیستان و بلوچستان

گردشگری استان سیستان و بلوچستان

حمل و نقل استان سیستان و بلوچستان

هتل های استان سیستان و بلوچستان

انرژی استان سیستان و بلوچستان

علم و فناوری در استان سیستان و بلوچستان

با کلیک بر روی هر کدام میتوانید درباره آن موضوع بیشتر بخوانید. (در حال بروز رسانی)

مشخصات کلی استان سیستان و بلوچستان

مساحت: ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع

جمعیت : حدود 3.000.000 نفر

مرکز: شهر زاهدان

دین: اکثریت اسلام-شیعه و سنی

زبان: فارسی، بلوچی

موقعیت جغرافیایی: جنوب شرقی ایران

همسایگان استان سیستان و بلوچستان:

 شمال: استان خراسان جنوبی

شمال شرقی: کشور افغانستان

شرق: کشور پاکستان

جنوب: دریای عمان

غرب: استان کرمان

جنوب غربی: استان هرمزگان

زاهدان؛ پایتخت سیستان و بلوچستان

زاهدان یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان سیستان و بلوچستان است که این شهر در منطقه بلوچستان قرار دارد.

این شهر با مساحت 78000 کیلومتر مربع، جمعی در حدود 600000 هزار نفر را در خود جای داده است.

آب و هوای زاهدان در بیشتر روزهای سال گرم و خشک است و شب‌های تابستان آب و هوای این شهر رو به سردی می‌گراید و آب آشامیدنی زاهدان، لوله‌کشی آب شیرین است و از طریق انتقال آب از شهرستان هامون تأمین میشود.

زاهدان به جهت مرزی بودن، از موقعیت استراتژیک جغرافیایی و تجاری و نظامی و شرایط خاص برخوردار است؛ به گونه‌ای که از یک‌سو راه‌آهن پاکستان که از مرز میرجاوه وارد ایران می‌شود و از سوی دیگر راه‌آهن سراسری ایران به این شهر منتهی می‌شود و از سوی دیگر در نزدیکی به میل سه جانبهٔ ایران و پاکستان و افغانستان قرار دارد.

همچنین نام پیشین شهر «دزدآب» بوده است که در زمان رضا شاه به «زاهدان» تغییر یافته‌ است.

استان پهناور سیستان و بلوچستان از ۲۶ شهرستان، ۶۵ بخش و ۵۷ شهر تشکیل شده است. بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان، زاهدان و کم جمعیت‌ترین شهرستان این استان، شهرستان زرآباد است.

شهرستان های استان سیستان و بلوچستان

زاهدان ایرانشهر چابهار زابل
سراوان نیکشهر خاش راسک
سرباز سیب و سوران زهک مهرستان
دشتیاری کنارک فنوج دلگان
هیرمند قصرقند بمپور نیمروز
میرجاوه تفتان هامون لاشار
گلشن زرآباد    

 


مناطق حفاظت شده استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان دارای 4 منطقه حفاظت شده به نام های گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرك و جنگلی پوزك و 7 منطقه شکار ممنوع به نام های بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مك سرخ و پزم، پناهگاه حیات وحش هامون، آثار طبیعی و ملی تفتان و پیرگل خاش است.

منطقه حفاظت شده گاندو: این منطقه با مساحت ۴۶۵۱۸۱ هکتار، در سال 1349 به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

منطقه حفاظت شده گاندو در انتهای گوشه جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان و در طول مرز ایران و پاکستان قرار دارد و محدوده آن در مسیر رودخانه سرباز و باهو کلات بوده و تا دریای عمان ادامه می‌یابد.

گاندو نامی است محلی برای تمساح مردابی یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی بوده و وجه تسمیه منطقه حفاظت شده گاندو نیز حضور این گونه کم‌نظیر و با ارزش در این منطقه است.

منطقه حفاظت شده گاندو محل بسیار خوبی برای زیست پستاندارانی از قبیل جبیر، دراج، شبگرد بلوچی، عقاب دشتی، شهدخور، کفتار، شغال، سنجاب بلوچی و... است.

از نظر تنوع پوشش گیاهی، این منطقه از دامنه تا قله کوه مشتمل بر انواع درختان گرمسیری، استپ کوهپایه‌ها و گونه‌های گیاهی نواحی سردسیر بوده و اغلب دره‌های آن پوشیده از درختان و درختچه‌هایی همچون آکاسیا، کندر، کهور، استبرق، بادام و... است.

گاندو در منطقه حفاظت شده گاندو

منطقه حفاظت شده جنگلی شیله: منطقه حفاظت شده شیله در این استان، در جنوب منطقه حفاظت شده هامون با مساحت ۶۵۲۵ هکتار است که در سال ۱۳۷۸ تحت حفاظت قرار گرفت.

آب و هوای این منطقه گرم و خشک صحرایی است و از پوشش گیاهی ضعیفی برخوردار است.

گونه‌های جانوری منطقه شامل جبیر، گربه وحشی، روباه معمولی، شغال، تشی، خرگوش، هوبره، دراج، عقاب صحرایی، انواع سارگپه، دلیجه، چکاوک هدهدی، چکاوک کاکلی و انواع گنجشک سانان می‌باشد. 

منطقه حفاظت شده جنگلی بیرک: این منطقه با مساحت ۷۳۲۱۷ هکتار در نزدیکی شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و شامل یک رشته کوه باریک با دشتهایی در حاشیه بوده که از کوهها و تپه ماهورهای اطراف کاملاًمتمایز شده است.

گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از: خرس سیاه، پلنگ، قوچ و میش، بز و پازن، تشی، سمور، سمورسنگی، گربه وحشی، خدنگ، موش دوپا، سارگپه پابلند، دلیجه، کورکور، دال و تیهو.

این منطقه دارای پوشش غنی از درختان بنه، بادام کوهی، ارژن و زیتون وحشی است.

منطقه حفاظت شده جنگلی کوه بیرک

منطقه حفاظت شده جنگلی پوزک: این منطقه با مساحت۴۶۱۴۴ هکتار، در استان سیتان و بلوچستان و در ۲۵ کیلومتری جنوب شهرستان نیکشهر قرار دارد و از سال ۱۳۷۸ به صورت حفاظت شده در آمده است.

همچنین این منطقه دارای اقلیم فراخشک گرم است.

کوه پوزک دارای اراضی شور با پوشش گیاهی ضعیف است گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از خرس سیاه، قوچ ومیش، بز و پازن، روباه معمولی، روباه شنی، شغال، خرگوش، سنجاب بلوچی، خدنگ، انواع پرندگان شکاری و... است.


فرهنگ استان سیستان و بلوچستان

فرهنگ و رسم و رسومات در این استان دارای قدمتی طولانی است و آن چه که در این خصوص اهمیت بالایی دارد این است که مردم استان سیستان و بلوچستان بسیار پایبند به آداب و رسوم پیشینیان خود بوده و مراسم های مختلفی در قالب رویداد های فرهنگی و بومی و اسلامی در این استان برگزار می شود.

ار مزاسم های این استان میتوان به مراسم حشر کردن، مراسم جشن گندم، مراسم رمضونیکه و... است.

پوشاک مردم سیستان عمدتا شامل دستار، سر پوش، پیراهن و شلوار است و بیشتر به رنگ سفید است پیراهن مردان بلند و تا سر زانو است. هم‌چنین مردان سیستانی جلیقه‌ای روی پیراهن می‌پوشند که به آن جلزقه می‌گویند. از مشخصات لباس زن سیستانی نوعی سوزن دوزی است که در حاشیه یقه و سر آستین به کار می‌رود و در محل به آن (سیاه دوزی) می‌گویند. دستاری مستطیل شکلی نیز به سر می‌بندند.

همچنین از غذاهای محلی این استان میتوان به کشک زرد، دوغ پا، تنورچه، آبگوشت ماهی، دوغ برک، آبگوشت زابلی، بت ماش، پلو زعفرانی، ماهیگ پچ و... اشاره کرد.

رقص محلی مردم بلوچ با چوب


اقتصاد استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان از جهت رشد و توسعه اقتصادی از مناطق در حال توسعه كشور است، ولی علیرغم تخصیص اعتبارات ویژه و مجموعه سرمایه‌گذاری‌های چند دهه اخیر، هنوز هم پائین‌ترین شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی را دارد.

در زمینه زراعت و كشاورزی نیز علیرغم قابلیت‌های مناسب، پیشرفت‌های چندان مطلوبی صورت نگرفته است و شیوه تولید سنتی، روستائیان را در مقابل عوامل طبیعی متزلزل ساخته است. بدین سبب عواملی از قبیل آب، وضع اراضی زراعی واقتصاد سنتی در طی سالیان دراز، همواره مشكلات زیادی را برای توسعه زراعت منطقه ایجاد كرده است.

بافت اجتماعی استان، دورافتادگی و عدم دسترسی به منابع تكنولوژی، كمبود افراد متخصص، فقر فرهنگی و كم توجهی دولت در سال‌های قبل، از عوامل اصلی محرومیت و عقب‌ماندگی صنعتی این استان است.

صنایع و معادن استان سیستان و بلوچستان

صنایع: در استان سیستان و بلوچستان، بخش صنعت رشد چندانی نیافته است، به طوری كه در حال حاضر، مردم این استان بیش‌تر كالاهای مصرفی و صنعتی خود را از سایر استان‌ها یا پاكستان تأمین می‌كنند.

صنایع موجود در استان به دو گروه ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند:

صنایع ماشینی این استان عبارتند از: صنایع غذایی، نساجی، پوشاك و صنایع شیمیایی كه اكثراً در اطراف زاهدان و شهرهای بزرگ فعالیت دارند.

سایر صنایع استان بیشتر مشتمل بر كارگاه‌های فلزكاری، ریخته‌گری، ساخت لوازم خانگی و تانكرسازی است.

از مهمترین شهرک های صنعتی این استان میتوان از شهرک صنعتی زاهدان، شهرک صنعتی چایهار، شهرک صنعتی سراوان، شهرک صنعتی خاش و... نام برد.

کارگاه فلزکاری در سیستان و بلوچستان

همچنین در بین ایلات و عشایر سیستان و بلوچستان، صنایع دستی موقعیت اقتصادی مهمی دارد و از لحاظ تأمین درآمد، پس از كشاورزی و دامداری در رتبه سوم واقع شده است.

مهم‌ترین صنایع دستی عشایر سیستان و بلوچستان عبارتند از: حصیربافی، قالی‌بافی، سوزن‌دوزی، چادربافی، سفره‌بافی، جوال‌بافی، نمدمالی، سكه‌دوزی و... .

سوزن دوزی، از صنایع دستی مهم استان سیستان و بلوچستان

معادن: از نظر کانی زایی و معدنی ، استان نسبتا غنی میباشد و طیف گسترده ای از اندیسها و ذخایر معدنی را شامل می شود و مشخص ترین ویژگیهای متالوژنی استان سیستان و بلوچستان کانی سازی مس، آنتیموان و کرومیت می باشد.

از مهمترین معادن كشف شده این استان میتوان به معدن مس در شمال غربی زاهدان، معدن كرمیت در نواحی خاش و معدن منگنز در منطقه كوتیج اشاره کرد.

دیگر معادن مهم استان نیز شامل معادن سنگ مرمر، سنگ آهك، تراورتن و شن و ماسه سیلیسی است.

دریای عمان نیز در واقع یكی از منابع بسیار غنی نمك است و استخراج نمك از آب دریا همواره در روستاهای ساحلی رایج بوده است و زمینه بسیار ارزان و مناسبی برای گسترش آن وجود دارد.

معدن مس در اطراف زاهدان


نفت، گاز و انرژی استان سیستان و بلوچستان

ذخایر آبی استان سیستان و بلوچستان: این استان در حال حاضر نسبت به وسعتی که دارد، سد های کمی ساخته شده است و در کل دارای دو سد به نام های سد گوهرکوه و سد پیشین است.

همچنین تعدادی سد در سالهای اخیر در حال احداث هستند که هنوز به بهره برداری نرسیده اند، مانند سد مهران، سد کالان، سد بزمان، سد آشار و... .

سد پیشین

برق استان سیستان و بلوچستان: تاریخچه برق استان به سال ۱۳۰۸ در زابل بر می گردد.

در حال حاضر برق مصرفی استان سیستان و بلوچستان از نیروگاه های سوخت فسیلی سیکل ترکیبی ایرانشهر، نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار، نیروگاه گازی زاهدان، نیروگاه سیکل ترکیبی و نیروگاه گازی کنارک تامین میشود.

صنعت برق استان توسط شرکتهای برق منطقه ای، شرکت مدیریت تولید برق استان، شرکت تولید نیروی برق زاهدان و شرکت توزیع نیروی برق استان مدیریت می شود.

همچنین این استان با توجه به اینکه یکی از پهناورترین استان های کشور است از لحاظ منابع انرژی های نو یکی از مناطق ویژه در ایران و جهان محسوب می شود به طوری که خورشید ابتدا از سراوان در کشور طلوع می کند و همینطور تعداد زیاد روزهای آفتابی تقریبا در همه مناطق این استان در کشور کم نظیر است.

تابش خورشید از منطقه حرمک زاهدان تا شمال چابهار به لحاظ ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در دنیا کم نظیر است و می‌تواند ما را تبدیل به قطب انرژی این منطقه بکند ولی متاسفانه به دلیل سوء مدیریت مغفول مانده است.

علاوه بر این وزش بادهای بیش از ۱۲۰ روزه و تابش عمود خورشید در منطقه سیستان، این استان را به یک گنجینه بی نظیر طبیعی تبدیل کرده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار

نفت و گاز استان سیستان و بلوچستان: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه زاهدان از سال ۱۳۷۷ نواحی مرکزی(زاهدان)، زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر و چابهار را تحت پوشش خود داشت که دو ناحیه ایرانشهر و چابهار بخاطر دور بودن از زاهدان، از این منطقه جدا شده و منطقه مستقل چابهار را تشکیل دادند.

همچنین شرکت گاز استان سیستان وبلوچستان در سال 1386 به صورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.


کشاورزی و دامپروری استان سیستان و بلوچستان

کشاورزی: این استان دارای آب و هوایی مرطوب و گرم است؛ از این رو می توان سیستان و بلوچستان را مهد میوه های گرمسیری در کشور دانست و جنوب این استان، قطب کشت محصولات گرمسیری است.

علاوه بر میوه‌های گرمسیری منحصر به فرد همچون موز، خرما، انبه و...، مرکبات استان سیستان و بلوچستان شامل ترنج، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی و همچنین انواع انار و میوه‌های جالیزی نیز از دیگر محصولاتی هستند که طعم آنها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می‌شوند.

مهم‌ترین محصول منطقه سیستان گندم و جو است كه درصد قابل توجهی از زمین‌های زیركشت را به خود اختصاص داده است.

از مهمترین محصولات کشاورزی خاص این استان میتوان به چیکو، گواوا، پاپایا، جمبو و... اشاره کرد.

همچنین پسته دشت گوهركوه شهرستان خاش نيز از انواع خاص پسته است كه در ساير نقاط ايران از اين نمونه ديده نمي‌شود.

میوه جمبو، از میوه های گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان

دامپروری: استان سيستان و بلوچستان قطب دامپروري جنوب شرق كشور است.

وجود بهترين نژاد گاو كشور (گاو دشتياري)، گوسفند، بز بلوچي و شتر در این استان، سيستان و بلوچستان را به عنوان قطب دامپروري جنوب شرق كشور مطرح كرده است.

همچنین این استان در پرورش شتر، رتبه یک کشوری را به خود اختصاص داده است.

به دلیل وجود دریای عمان در جنوب این استان و دسترسی به آب های آزاد، صید ماهی نیز در این استان بسیار رایج است و 11 بندر ماهيگيري و جايگاه تخليه صيد شامل تيس، كنارك، رمين، زرآباد، پزم، چابهار، بريس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهاي چابهار و كنارك براي صيد و صيادي فعالند.

این استان علاوه بر اینکه ظرفیت پرورش میگو و ماهیان گرمابی را دارد، در حوزه پرورش ماهیان سردابی نیز از ظرفیت های خوبی برخودار است.

پرورش شتر در استان سیستان و بلوچستان


گردشگری استان سیستان و بلوچستان

جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر بیشتر شناخته شده‌اند و هرسال بر میزان گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند افزوده می‌شود.

سیستان و بلوچستان که یکی از قدیمی‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود دارای آثار تاریخی ارزشمند و اماکن طبیعی بکر و بسیار زیبایی می‌باشد.

تعدادی از مکان های دینی استان سیستان و بلوچستان

  • قلعه تیس
  • کوه های مینیاتوری
  • دریاچه صورتی لیپار
  • شهر سوخته
  • قلعه حیدر آباد خاش
  • قلعه بمپور
  • روستای جهانی سفال کلپورگال
  • قلعه چهل دختر
  • کوه خواجه
  • قلعه سام
  • قبرستان اسپیدژ
  • قلعه سرباز
  • زاهدان کهنه
  • روستای درک
  • دهانه غلامان
  • قلعه دزک
  • رشته کوه بیرک
  • تخت عدالت
  • غار گواتامک ایرندگان
  • قلعه ایرندگان
  • سکوهه
  • کوه خضر نبی
  • و...

دریاچه صورتی لیپار

ساحل روستای درک

کوه خضر نبی

شهر سوخته

کوه های مینیاتوری چابهار

قلعه بمپور

قلعه سرباز

قلعه دزک

زاهدان کهنه


حمل و نقل استان سیستان و بلوچستان

حمل و نقل در هر استانی از اهمیت بالایی برخوردار است و سیستان و بلوچستان نیز از این قائه مستثنی نیست و این استان در موقعیت راهبردی و ترانزیتی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سفر به استان کرمان از طریق حمل و نقل عمومی، به سه دسته تقسیم میشود: ریلی، هوایی، زمینی

ریلی: در سال‌های ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ خط راه‌آهن میرجاوه-زاهدان که ادامه راه‌آهن هند بود احداث شد و در همان زمان ایستگاه راه‌‌آهن زاهدان تأسیس شد.

در سال 1388 خط راه‌آهن کرمان-زاهدان نیز افتتاح شد و این ایستگاه به راه‌آهن کرمان-تهران متصل شد.

هوایی: استان سیستان و بلوچستان دارای 5 فرودگاه فعال به نام های فرودگاه بین المللی زاهدان، فرودگاه ایرانشهر، فرودگاه سراوان، فرودگاه چابهار و فرودگاه زابل است.

فرودگاه زاهدان به عنوان هشتمین فرودگاه بین‌المللی کشور و دارا بودن موقعیت ویژه ای که در شرق کشور از آن برخوردار است، اهمیت بسزایی در حمل و نقل و توسعه استان سیستان و بلوچستان دارد.

فرودگاه بین المللی زاهدان

زمینی: حمل و نقل زمینی چه از جهت مسافری و چه از نظر باربری، اهمیت ویژه ای در استان سیستان و بلوچستان دارد.

آزادراه/

جاده ها

مبدا مقصد شهرها

محل خروج/

ورود

جاده 84 میرجاوه انار زاهدان، بم، ماهان، کرمان بزرگراه زاهدان-بم
جاده 92 ایرانشهر فسا داراب، حاجی آباد، کهنوج جاده ایرانشهر-بم
جاده 93 چابهار نرماشیر بم پور، نیک شهر جاده ایرانشهر-بم
جاده 95 چابهار مشهد تربت حیدریه، بیرجند، زاهدان جاده زاهدان-بیرجند
جاده 98 چابهار میناب   جاده چابهار-بندرعباس
جده 99 زابل سرخس هامون جاده زابل-نهبندان

همچنین حمل و نقل عمومی نیز در هر استانی از اهمیت بالایی برخوردارند و ترمینال ها، این اهمیت را دو چندان میکنند.

از مهمترین ترمینال های این استان میتوان به ترمینال انقلاب زاهدان، ترمینال زابل، ترمینال ایرانشهر، ترمینال چابهار و... اشاره کرد.

همچنین بندر چابهار از بنادر مهم بازرگانی در سیستان و بلوچستان است و خدمات باربری و حمل بار و کالا در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داخل استان سیستان و بلوچستان، به چند دسته تقسیم میشوند:

  • مترو (شهر زاهدان)
  • اتوبوسرانی
  • تاکسیرانی

هتل های استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان، دومین استان پهناور ایران با زیبایی های منحصر به فرد و قدمت تاریخی که دارد، باعث جذب گردشگران بیشماری از اقصی نقاط کشور ایران شده است.

همچنین به دلیل موقعیت اقتصادی این استان، به خصوص بندر چابهار، سفرهای کاری زیادی انجام میشود.

در این استان تعداد هتل ها به مراتب کمتر است و اکثر اقامتگاه ها به صورت بومگردی هستند.

از مهمترین هتل های این استان میتوان به هتل جهانگردی زاهدان، هتل لیپار چابهار، هتل ونوس چابهار، هتل قصر ایرانشهر، هتل استقلال زاهدان، هتل لاله چابهار و... اشاره کرد.

هتل لیپار در چابهار


علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان

در استان سیستان و بلوچستان تعداد 29 مرکز علمی و دانشگاهی تعریف شده است.

استان سیستان و بلوچستان میزبان 79 همایش علمی تخصصی و 1 سخنرانی علمی بوده است و پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمی استان سیستان و بلوچستان, 39257 مقاله علمی شامل 4441 مقاله ژورنالی و 22922 مقاله در همایشهای علمی داخلی و 4441 مقاله بین المللی منتشر نموده اند.

از مهمترین مراکز دانشگاهی این استان میتوان از دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایرانشهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش، دانشگاه بین المللی چابهار و... نام برد.

دانشگاه سیستان و بلوچستان

همچنین پارك علم و فناوري استان سيستان و بلوچستان در مسير حمايت، كمك به توسعه شركت هاي دانش بنيان، ايده هاي نو و تاكيد بر تجاري سازي نتايج تحقيقات از سال 1391 با اخذ مجوز اصولي در هفتاد و سومين نشست كميته تخصصي فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وارد عرصه حمايت از تجاري سازي ايده هاي دانش بنيان شد.

80 درصد زمينه فعاليت پارك علم و فناوري استان با توجه به توانمندي هاي منطقه به حوزه هاي زير معطوف مي شود:

  • انرژي هاي نو (با تأكيد بر باد و خورشيد و امواج دريا)
  • معدن و فراورده هاي معدني غير فلزي
  • كشاورزي(با تأكيد بر گياهان دارويي، محصولات گرمسيري، موز و خرما و محصولات مقاوم به شوري و كم آبي)
  • شيلات و آبزي پروري

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید