معرفی استان کرمان

استان کرمان پهناورترین استان ایران با مرکزیت شهر کرمان است و در جنوب شرقی قرار گرفته است. این استان 11 درصد از کل وسعت ایران را در بر گرفته است.

استان کرمان در جنوب شرق ایران قرار گرفته و با مساحت ۱۸۳۱۹۳ کیلومتر مربع، جمعیتی در حدود 3.200.000 نفر را در خود جای داده است و نهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.

کرمان از استان‌های بسیار مهم و تاریخی کشور به‌شمار می‌آید و بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده دارد.

استان کرمان ۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو از جمله ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، دهکده صخره‌ای میمند، ارگ راین، روستای صخره‌ای درگسک کوهبنان، مقبره آخوند کوهبنان و کویر لوت را دارد.

این استان بزرگترین صادرکننده خرما در کشور است و حدود ۱۷٪ از باغهای کشور در این استان قرار دارد که از این رو دارای رتبه نخست کشوری است.

این استان یکی از مرتفع‌ترین استان‌های کشوربوده و شهرستان بافت آن با ۲۲۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین شهرستان استان است.

استان کرمان با توجه به ویژگی‌های طبیعی خود از دشت‌های مرتفع و فضا‌های کویری گسترده‌ای برخوردار است که برخی از آن‌ها هم، چون دشت‌ها و مناطق ییلاقی، مورد استفاده وسیع گردشگری قرار می‌گیرند و برخی دیگر هم چون فضا‌های کویری مورد استفاده‌ی تور‌های کویری در صنعت گردشگری ایران قرار می‌گیرند.

نام کرمان در دوره‌های قبل از اسلام، "بوتیا" و "کارامانیا" بوده است.


بیشتر بخوانید:

ایران را بهتر بشناسید


در این قسمت به صورت کلی بخش های زیر را به مرور می کنیم:

اقتصاد استان کرمان

صنایع و معادن استان کرمان

کشاورزی و دامپروری استان کرمان

گردشگری استان کرمان

حمل و نقل استان کرمان

هتل های استان کرمان

انرژی استان کرمان

علم و فناوری در استان کرمان

با کلیک بر روی هر کدام میتوانید درباره آن موضوع بیشتر بخوانید. (در حال بروز رسانی)

مشخصات کلی استان کرمان

مساحت: 183.193 کیلومتر مربع

جمعیت : حدود 3.200.000 نفر

مرکز: شهر کرمان

دین: اکثریت اسلام-شیعه

زبان: فارسی

موقعیت جغرافیایی: جنوب شرقی ایران

همسایگان استان کرمان:

 شمال: استان یزد

شمال شرقی: استان خراسان جنوبی

شرق: استان سیستان و بلوچستان

جنوب: استان هرمزگان

غرب: استان فارس

 

کرمان، پایتخت کرمان

کرمان یکی از کلانشهرهای ایران است که مرکز شهرستان کرمان و استان کرمان می باشد و با مساحت حدود 240 کیلومتر مربع، جمعیتش در حدود 600 هزار نفر بوده‌است.

حاشیه‌نشینی مهمترین مشکل کلانشهرکرمان است.

شهر کرمان یکی از قطبهای عمل‌های سخت پزشکی پیوند اعضا در ایران است.

کرمان به عنوان پایلوت دولت الکترونیک انتخاب شده‌است و در برنامه‌های توسعه کشور باید به شهری الکترونیکی تبدیل شود.

این شهر به لحاظ اداری ، سیاسی و فرهنگی و صنعتی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر جنوب و جنوب شرق ایران است.

برخی از جغرافی دانان، نام قدیم کرمان را گواشیر خوانده‌اند. گفته می‌شود گواشیر همان، کوره‌ اردشیر، یا شهر اردشیر بوده‌است که به تدریج به گواشیر تبدیل شده‌است.

همچنین این شهر به واسطه آن که در قدیم شش دروازه داشته به شهر شش دروازه نیز مشهور بوده‌است.

شهر های استان کرمان

کرمان بم سیرجان رفسنجان
جیرفت بافت زرند شهر بابک
بردسیر کهنوج راور منوجان
عنبر آباد کوهبنان رودبار جنوب قلعه گنج
ریگان فهرج انار رابر
نرماشیر ارزوئیه فاریاب  

مناطق حفاظت شده استان کرمان

استان کرمان 7 منطقه حفاظت شده به نام های بحر آسمان، پناهگاه حیات وحش مهروییه، گودغول، بیدوییه، انجرک، دهج و کوه نودرهنگ است.

منطقه حفاظت شده بحر آسمان: در دهه ۱۳۵۰ به واسطه ارزش‌های منحصر به فرد بخش‌های جنوبی منطقه در حوزه کوه قرقطوئیه با احداث پاسگاه در اسفندقه اقدامات لازم جهت حفاظت از منطقه به عمل آمده‌است ولی به واسطه نبود امنیت در محل به‌طور کل حفاظت آن تا چند سال قبل متوقف شده بود.

اما این منطقه در سال 1389 با وسعت ۱۱۹۵۷۳ هکتار، مجدد به عنوان منطقه حفاظت شده بحر آسمان به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته‌است.

این منطقه حفاظت شده در ۲۵ کیلومتری شرق شهرستان رابر قرار دارد.

منطقه حفاظت شده بحر آسمان

منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش مهروییه: این پناهگاه در نزدیکی شهرستان کهنوج در جنوب استان کرمان واقع شده‌است.

این منطقه با آب و هوای گرم و مرطوب از حدود 35 سال پیش تاکنون حفاظت می‌شود و یکی ازقدیمی‌ترین جنگل های کهور جنوب شرقی ایران را در خود جای داده است.

پناهگاه حیات وحش مهروییه زیستگاه جوجه‌آوری «دراج و جیرفتی» دو گونه پرنده بومی ایران که از گونه‌های نادر و حمایت شده نیز می‌باشند به‌شمار می‌آید.

منطقه حفاظت شده گودغول: این منطقه با وسعت ۵۳ هزار هکتار در ۴۰ کیلومتری غرب این شهر سیرجان واقع است.

پوشش گیاهی این منطقه مخصوصاً در بخشهای کم‌شیب و دشتی را گیاه درمنه تشکیل می‌دهد و درختچه‌های قوسک، بنه و کهکم از مهمترین درختچه‌های این منطقه محسوب می‌شوند.

 همچنین از مهمترین حیوانات آن نیز شامل کل و بز، قوچ و میش، جبیر، عقاب طلایی، سارگپه پابلند، دلیجه، شاهین، کبک، تیهو، زاغ بور و هوبره است. 

منطقه حفاظت شده گودغول

منطقه حفاظت‌شده بیدوییه: منطقه حفاظت شده بیدوییه بردسیر در استان کرمان از سال ۱۳۷۵ حفاظت می‌شود.

این منطقه از نظر تنوع گیاهی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است به‌طوری‌که ۲۶۰ گونه گیاهی شامل گیاهان مرتعی و دارویی در آن وجود دارد.

انواع گربه‌سانان نادر از جمله یوزپلنگ آسیایی از جانوران حمایت شده این منطقه محسوب و مهمترین جمعیت زاد و ولدکننده و تعداد قابل توجهی از چهارپایان علفخوار و پرندگان قابل شکار در آن یافت می‌شود.

این منطقه یکی از بهترین و مهمترین زیستگاه‌ها برای آهو یا همان غزال ایرانی در استان کرمان می‌باشد.

منطقه حفاظت شده انجرک: منطقه حفاظت شده و شکارممنوع انجرک در شهرستان بافت استان کرمان قرار دارد و از سال 1366 مورد حفاظت قرار گرفته‌است.

بلندترین قله این منطقه ۲۸۰۹ متر ارتفاع دارد.

از حیات وحش این منطقه می‌توان به کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گراز، کفتار و پرندگانی مانند کبک، تیهو، باقرقره، کبوتر وحشی، عقاب و انواع پرندگان شکاری اشاره کرد.

این منطقه استعداد تولید گونه‌های گیاهی و جانوری را دارا می‌باشد و از چهارپایان علفخوار قابل شکار با ارزشی نیز برخوردار است.

منطقه حفاظت شده دهج: این منطقه حفاظت شده در استان کرمان با ۱۰۰ هزار هکتار وسعت و سیمای طبیعی کوهستانی و دشتی، از سال ١٣٨٩ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده‌است.

پوشش گیاهی منطقه دربرگیرنده گونه‌های بنه، کهکم، ارژن، بادام کوهی، انجیر وحشی و قسمتهای نیمه‌بیابانی آن دارای گونه‌های تاغ و کاروانکش است.

پستانداران این منطقه نیز کل و بز، قوچ و میش، گرگ و روباه کفتار هستند و استعداد نگهداری آهو و پلنگ نیز در آن وجود دارد.

کبک، تیهو، هوبره، باقرقره، و زاغ بور از مهمترین پرندگان منطقه حفاظت شده دهج و منطقه شکار ممنوع شهربابک هستند.

منطقه حفاظت شده کوه نودرهنگ: این منطقه در 43 کیلومتری شهرستان زرند واقع شده است و از سال 1366 تحت عنوان مناطق حفاظت شده شناخته شده است.

پوشش گیاهی غالب این منطقه درمنه همراه با کاروانکش، قیچ و معدودی گونه در ارتفاعات پوشش درختچه‌ای و درختی بنه، انجیر و بادام وحشی و در حاشیه آن نیز دارای تاغ، اسکنبیل و شور می‌باشد.

مهمترین جانوران این منطقه آهو، قوچ، میش، کل و بز، پلنگ، گرگ، روباه، کفتار، خرگوش، کبک، تیهو، باقرقره و هوبره هستند.

همچنین گونه بسیار ارزشمند پلنگ ایرانی که در حال انقراض است نیز در این منطقه دیده شده است.

شکار تصویر پلنگ ایرانی برای اولین بار در منطقه حفاظت شده کوه نودرهنگ


 فرهنگ استان کرمان

آداب مردم کرمان متشکل از عقاید دیدنی و مذهبی می باشد که در هر منطقه با هم فرق می کند. آداب و فرهنگ مردم کرمان نه تنها از مردم شهری نشات می گیرد، بلکه از مردمان عشایر که در این استان زندگی می کنند نیز می آید.

مردم کرمان مردمانی بسیار مهربان و بسیار مهمان نواز می باشند. رفتار مهربانانه آنها بخاطر آداب و فرهنگ مردم کرمان است که تاثیر بسیار زیادی بر روی تک تک افراد جامعه گذاشته است.

آداب و فرهنگ مردم کرمان بر روی پوشش و لباس مردم نیز تاثیر گذاشته است. بر اساس شرایط اقلیمی متفاوت مردم این شهر از پوشش های متفاوتی استفاده می کنند که زیبایی خاصی به مناطق مختلف داده است.

از قدیمی ترین جشن های ایرانیان یعنی جشن سده که در تاریخ 10 بهمن هر ساله برگزار میشود در این سایتان طرفداران زیادی دارد . البته امروزه بیشتر زرتشتیان این مراسم را برگزار می کنند.

از غذاهای سنتی این استان می توان به آبگوشت غوره، آبگوشت سبزی، آبگوشت بزقرمه، آش گندم شیر، اوماج آش، خورش آلوچه، خورش به آلو، زیره پلو، اشکنه کرمانی و... اشاره کرد.

بازار بزرگ کرمان، بازاری تاریخی در استان کرمان


اقتصاد استان کرمان

بخش کشاورزی یکی مهمترین بخش اقتصادی استان است که نزدیک به 10درصد از کل ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

از نظر اقتصادى منطقهٔ ويژه و آزاد تجارى سيرجان اهميت استان کرمان را افزايش داده است.

سيرجان به عنوان منطقهٔ آزاد تجارى در نقطه‌اى از سرزمين کرمان قرار گرفته است که بطور طبيعى گذرگاه و معبر انتقال کالاهاى تجارى از طريق خليج‌فارس محسوب مى‌شود.
سيرجان مسير رفت و آمد کليه کالاهاى تجارى است که براى کشورهاى آسياى ميانه، قفقاز و روسيه، از بندر شهيد رجايى هرمزگان وارد و خارج مى‌گردند.

همچنین سيرجان گذرگاه اصلى انتقال کالاها به کشورهاى شرق ايران و همچنين اروپا و خليج‌فارس است و اين شهر محل اتصال کليه محورهاى ترانزيتى و حمل و نقل کالا از جنوب به شمال، شرق و غرب ايران و ساير کشورهاى شمالى، شرقى و غربى اروپا و خليج‌فارس مى‌باشد.

 

صنایع و معادن استان کرمان

 

صنایع: صنایع ماشینی استان کرمان به سه دسته کارگاهی کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند.

مهم‌ترین صنایع مادر در استان کرمان شامل: کارخانه لاستیک بارز، کارخانه کک و قطران زرند، کارخانه آلومینیوم هزار، کارخانه تولید سیمان، کارخانه مس شهید باهنر و چندین کارخانه پایین دستی صنایع مس (کنسانتره، آند و کاتد)، کارخانه‌های کنسانتره ذغال سنگ، کارخانه شیر پگاه، کارخانه زمزم، و صنایع خودرو سازی بم می‌باشد.

صنایع خودروسازی بم پس از گسترش تجارت در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی با تولید خودرو و اشتغال زایی مستقیم برای چند هزار نفر، به سومین تولید کننده خودرویی کشور تبدیل شده است.

از شهرک های صنعتی مهم در استان کرمان نیز میتوان به شهرک صنعتی خضراء، شهرک صنعتی جیرفت و... اشاره کرد.

کارخانه لاستیک بارز در استان کرمان

همچنین صنایع دستی این استان شامل شال، پته و ترمه است که به غیر از پته دوزی باقی از رونق سابق برخوردار نیستند و از دیگر صنایع دستی استان کرمان میتوان از قالی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، عریض بافی، گبردوزی، خورجین بافی، خوس دوزی، سیس بافی و... نام برد.

گبردوزی، از صنایع دستی استان کرمان

معادن: معادن استان کرمان در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای بر عهده دارند و چرخ‌های صنعت استان کرمان و ایران را به گردش در می‌آورند.

استان کرمان از دیرباز به بهشت معادن ایران شهرت یافته است و بدون تردید معادن یکی از قابلیت های اقتصادی استان به شمار می رود.

معادن ذغال سنگ قسمتی از نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان را تامین می‌کنند و منابع مس سرچشمه کرمان که به گواهی کارشناسان از غنی‌ترین و خالص‌ترین معادن مس درجهان به شمار می‌رود، از مشخصه‌های ویژه اقتصادی استان کرمان محسوب می‌شود.

همچنین وجود دو معدن بزرگ کشور یعنی معادن مس سرچشمه و سنگ آهن سیرجان با چندین هزار تن از انواع مواد معدنی همچون مس، سنگ آهن، ذغال سنگ، کرومیت، تیتانیوم و... نشانگر قابلیت‌های ارزنده این استان است.

از دیگر معادن مهم استان نیز میتوان به مس میدوک، زغال سنگ پابدانا، کرومیت اسفندقه وفاریاب و تیتانیوم کهنوج اشاره کرد.

معدن مس سرچشمه استان کرمان


نفت، گاز و انرژی استان کرمان

ذخایر آبی استان کرمان: این استان به دلیل کویری بودن، برای تامین آب شرب و کشاورزی خود نیاز به ذخایر آبی بالایی دارد تا بتواند در فصول کم آب استان، ذخایر آبی داشته باشد و از آن استفاده کند.

سدهای موجود در این استان شامل 4 سد فعال هستند به نام های: سد جیرفت، سد نسا، سد تنگوئیه و سد شهید سلیمانی.

سد نسا بم، نخستین و بزرگترین سد سنگریزه‌ای با رویه بتنی در ایران است.

سد جیرفت

برق استان کرمان: استان کرمان استانی صنعتی به حساب می آید و صنعت برق در این استان به‌عنوان تأمین‌کننده انرژی و یکی از مهم‌ترین صنایع زیرساختی، نقش برجسته‌ای را در توسعه صنعتی ایفا می‌کند. با وجود صنعتی بودن این استان میزان مصرف برق در این استان بالاست و نیاز به تامین برق در این استان از نیازهای ضروری محسوب میشود. 

در حال حاضر برق مصرفی استان کرمان از نیروگاه های سوخت فسیلی سیکل ترکیبی کرمان، شهید کاظمی سیرجان، سیکل ترکیبی کهنوج، زرند و نیروگاه گازی کهنوج تامین میشود.

همچنین استان کرمان به دلیل تابش خورشید در بیش از ۳۰۰ روز از سال، فضای طبیعی بی ‌نظیر و همچنین زیرساخت‌های قابل قبول، در مرکز ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور قرار گرفته است که این مزیت مهم می‌تواند جایگاه این استان را در بخش تامین انرژی‌های پاک و همچنین جلب سرمایه گذاران خارجی ارتقا بخشد.

این استان از سال 92 تولید انرژی خورشیدی را آغاز نموده و روز به روز به تعداد آن افزوده میشود.

نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان

نفت و گاز استان کرمان: حوزه تامین کننده مستقل گاز طبیعی استان کرمان ناحیه سرخون واقع در شمال بندرعباس می‌باشد و گاز تصفیه شده توسط پالایشگاه سرخون و قشم با ظرفیت تولید اسمی 14 میلیون متر مکعب در روز، از طریق 756 کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی به مصرف کنندگان خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاههای استان کرمان تحویل می‌گردد.

همچنین شیل های نفتی در کرمان نیز شناسایی شده اند و با این حساب، کرمان منابع نفتی هم دارد اما بدلیل اینکه هزینه تولید هر بشکه نفت خام از منابع متعارف خلیج فارس هزینه بسیار پایین تری از تولید هر بشکه نفت شیل دارد، بنابراین ایران برنامه جدی برای تولید نفت شیل ندارد و صرفا در پی اکتشاف و شناسایی این منابع در مناطق مختلف کشور است.


کشاورزی و دامپروری استان کرمان

کشاورزی استان کرمان: این استان یکی از مهمترین قطب های کشاورزی کشور محسوب میشود و با توجه به شرایط اقلیمی و میزان منابع آب و موقعیت اجتماعی و روش کشت زمین ها، استان کرمان را به سه منطقه کشاورزی تقسیم می‌کنند.

  1. مناطق کشاورزی خشک و کویری (رفسنجان، زرند، سیرجان و ...)
  2. مناطق کشاورزی معتدل کوهستانی (بافت، بردسیر و...)
  3. مناطق کشاورزی گرمسیری (بم، جیرفت، کهنوج و...)

از جمله توانمندی‌های کشاورزی این استان می‌توان به رتبه نخست باغداری کشور با دارا بودن بیش از ۲۵ درصد باغات کشور، رتبه نخست در تولید پسته، رتبه نخست تولید گردو، رتبه دوم کشت خرما و مرکبات، رتبه سوم محصولات جالیزی و گلخانه‌ای و گل محمدی اشاره کرد.

مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان کرمان: می‌توان گندم، جو، سیب زمینی، پسته، حنا، وسمه، زیره، پنبه و چغندر قند را نام برد.

محصولات سردسیری شامل گردو، بادام، گلابی، هلو، آلبالو، آلو، گیلاس و سیب درختی و همچنین محصولاتی از قبیل مرکبات (پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، نارنگی، نارنج و گریپ فروت) و خرما تولید می‌شود. این گونه محصولات در مناطق بم، جیرفت، شهداد و در جنوب خاوری شهرستان بافت کشت میشوند.

باغ پسته رفسنجان

دامپروری استان کرمان: دام پروری در استان کرمان به سه روش روستایی، عشایری و صنعتی صورت می‌گیرد ولی به علت خاک نه چندان حاصل خیز منطقه و محدودیت مراتع سرسبز، دام پروری از رونق بالایی برخوردار نیست. 

 از دام های پرورشی در این استان میتوان به شتر، بز، گوسفند و... اشاره کرد.

همچنین حدود 250 پرورش ماهی در این استان فعالیت میکنند و امکان پرورش ماهی قزل آلا رنگین کمانی و ماهی خاویاری نیز در این استان وجود دارد.

کرمان، بردسیر و بافت برای پرورش ماهی های سرد آبی و ارزوئیه، بم، ریگان و فهرج نیز برای پروش ماهی گرم آبی مناسب هستند.


گردشگری استان کرمان

کرمان یکی از هفت شهر بزرگ ایران در جنوب شرقی کشور پهناورمان قرار دارد و با آب و هوای خشک و کویری، تاریخی غنی و البته مردمی مهمان نواز و خونگرم یکی از مقاصد گردشگی پربازدید ایران در سال‌های اخیر شناخته شده است.

همچنین گرم ترین نقطه زمین، کویر لوت در استان کرمان است که برای سفر به این منطقه، حتما باید راهنمای مطمئن همراه داشته باشید یا از بومیان منطقه کمک بگیرید.

گردشگری استان کرمان شامل مکان های تاریخی، مکان های مذهبی، دشت ها و کویرها و... است.

تعدادی از مکان های دینی استان کرمان:

  • باغ شاهزاده ماهان
  • باغ فتح آباد
  • ارگ بم
  • بازار بزرگ کرمان
  • بازار زرگری
  • حمام گنجعلی خان
  • آتشکده کرمان
  • روستای صخره ای میمند
  • ارگ راین
  • کلوت های کویر لوت
  • حمام وکیل
  • یخدان مویدی
  • بردسیر
  • دشت لوت
  • کلوت شهداد
  • مقبره مشتاق علی شاه (مقبره ای با 3 گنبد)
  • آبشارهای سیمک
  • مجموعه ابراهیم خان کرمان
  • تخت درگاه قلی بیگ
  • و...

دشت لوت

باغ فتح آباد

کلوت شهداد

یخدان مویدی

ارگ بم

باغ شاهزاده ماهان

آبشار سیمک


حمل و نقل استان کرمان

حمل و نقل در هر استانی از اهمیت بالایی برخوردار است و شهر مسافرپذیر کرمان نیز از این قائه مستثنی نیست.

سفر به استان کرمان از طریق حمل و نقل عمومی، به سه دسته تقسیم میشود: ریلی، هوایی، زمینی

گستردگی استان کرمان، آماده نمودن زیرساخت راه های ارتباطی را با توجه به پراکندگی جمعیت دچار مشکل نموده است .

ریلی: دو خط سراسری راه آهن از استان کرمان می گذرد. 

 ایستگاه راه آهن کرمان در سال ۱۳۵۶ افتتاح شده و در ادامه مسیر خط کاشان-بافق–زرند است که در سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسیده است.

خطوط راه آهن کرمان در مسیرهای تهران، مشهد، زاهدان و اصفهان فعالیت میکند.

همچنین از خطوط ریلی استان کرمان برای حمل و نقل بارهایی از جمله گندله ،ذغال سنگ، گازوئیل، گاز، گندم و... استفاده میکنند.

هوایی: استان کرمان دارای 5 فرودگاه فعال به نام های فرودگاه بین المللی کرمان، فرودگاه بم، فرودگاه سیرجان، فرودگاه جیرفت و فرودگاه رفسنجان است.

فرودگاه بین المللی کرمان تنها فرودگاه بین المللی این استان است در شهر کرمان قرار داد و به مسیر های خارجی مدینه، جده و دبی پرواز دارد.

بزرگترین و موفق ترین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران یعنی هواپیمایی ماهان متعلق به استان کرمان است. 

فرودگاه بین المللی کرمان

زمینی: حمل و نقل زمینی چه از جهت مسافری و چه از نظر باربری، اهمیت ویژه ای در استان کرمان دارد.

آزادراه/

جاده ها

مبدا مقصد شهرها

محل خروج/

ورود

جاده 84 انار میرجاوه زاهدان، بهم، ماهان، کرمان بزرگراه بم، زاهدان
جاده 88 سیرجان جیرفت بافت جاده سیرجان-بافت
جاده 91 راور میناب کرمان، جیرفت، کهنوج جاده جیرفت-کهنوج
جاده 92 کهنوج ایرانشهر    
جاده 93 نرماشیر چابهار بم پور، نیک شهر جاده بم-ایرانشهر

حمل و نقل عمومی نیز در هر استانی از اهمیت بالایی برخوردارند و ترمینال ها، این اهمیت را دو چندان میکنند.

از ترمینال های مهم این استان میتوان ترمینال آدینه کریمان در کرمان، ترمینال کهنوج، ترمینال شهر بابک، ترمینال رفسنجان، ترمینال بم و... را نام برد.

ترمینال آدینه کریمان در کرمان

همچنین از استان کرمان سالانه بیش از 18 میلیون تن کالا از جمله سنگ آهن، سیمان، انواع محصولات کشاورزی، مواد سوختی و... به اقصی نقاط کشور فرستاده میشود.

این میزان کالا توسط 255 شرکت و موسسه حمل و نقل صورت میگیرد و این پایانه ها در شهرهای کرمان، جیرفت، رفسنجان و سیرجان قرار دارند.

همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داخل استان کرمان، به چند دسته تقسیم میشوند:

  • بی آر تی
  • اتوبوسرانی
  • تاکسیرانی

هتل های استان کرمان

کرمان؛ نگینی در دل کویر؛ پهناورترین استان ایران است که از 4 هزار سال قبل از میلاد سکونتگاه بشر بوده است. تاریخ دور و دراز این شهر که پیشتر "کارمانیا" نامیده می شد، آن را مملو از جاذبه های تاریخی و طبیعی کرده است که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود میکشاند.

پس بی دلیل نیست که استان کرمان مملو از هتل ها و اقامتگاه های مناسب برای مسافران باشد.

از مهمترین هتل های استان کرمان میتوان به هتل پارس کرمان، هتل گواشیر کرمان، هتل ناز کرمان، هتل فدک سیرجان، هتل کهکشان سیرجان، هتل پارسیان بم، هتل آپارتمان ناجی جیرفت و... اشاره کرد.


علم و فناوری استان کرمان

در استان کرمان تعداد 58 مرکز علمی و دانشگاهی تعریف شده است و دانشگاههای این استان صاحب امتیاز 29 ژورنال تخصصی علمی هستند.

استان کرمان میزبان 89 همایش علمی تخصصی و 2 سخنرانی علمی بوده است.

همچنین پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمی استان کرمان, 67391 مقاله علمی شامل 5928 مقاله ژورنالی و 36772 مقاله در همایشهای علمی داخلی و 5928 مقاله بین المللی منتشر نموده اند.

از مهمترین مراکز علمی این استان میتوان از دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه آزاد اسلالمی واحد کرمان، مجتمع آموزش عالی زرند، پژوهشکده پسته، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم و... نام برد.

دانشگاه شهید باهنر کرمان

همچنین پارک علم و فناوري استان کرمان در راستای برنامه های توسعه ای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب ماموریت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف گسترش فعالیت های دانش بنیان و ارتقای سطح فناوری در منطقه شکل گرفته است.

وجود ظرفيت هاي منطقه اي فراوان در استان به ويژه منابع طبيعي سرشار و اقليم چهارفصل آن ، پتانسيل بالاي صنعتي، معدني و کشاورزي و برخورداري از منابع انساني متخصص در سايه ي دانشگاه ها و مراکز آموزشي و پژوهشي ، پارک علم و فناوري استان کرمان را به عنوان اولين پارک علم و فناوري منطقه جنوب شرق کشور داراي جايگاه و اعتبار ويژه اي کرده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید