معرفی استان هرمزگان

بازار مشترک: استان هرمزگان نام یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته و قطب گردشگری و اقتصاد ایران است.

استان هرمزگان جزو پردرآمدترین استان‌های ایران می‌باشد این استان از نظر درآمد اولین استان کشور است ولی متأسفانه از نظر تقسیم بودجه در رده بیست و چهارمین استان قرار دارد.

مرکز این استان، کلانشهر بندرعباس می‌باشد و  این شهر به عنوان بزرگ‌ترین مبادی ورودی و خروجی كشور نقش مهمی در زمینۀ صادرات و واردات کشور ایفا می‌نماید.

این استان با مساحت 70697 کیلومتر مربع، جمعیتی در حدود 2 میلیون نفر را در خود جای داده است و هشتمین استان وسیع کشور است.

هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان‌های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته‌است.

چهارده جزیره کوچک وبزرگ به نام‌های ابوموسی، بنی فرور، تنب بزرگ وکوچک، سیری، شتور، فرور، کیش، لاوان، قشم، لارک، هرمز، هندورابی و هنگام در محدوده آب‌های ساحلی این استان قرار دارند.

بخش عمده‌ای از مساحت این استان را مناطق کوهستانی در برگرفته‌اند. کوه‌های این منطقه ادامه رشته کوه‌های زاگرس‌اند که به تدریج از شمال شرقی به جنوب شرقی امتداد می‌یابند.

از ویژگی‌های آب و هوایی استان هرمزگان، یک فصل طولانی گرم و یک فصل کوتاه خنک است. فصل گرم همراه با هوای شرجی نه ماه به درازا می‌کشد.


بیشتر بخوانید:

ایران را بهتر بشناسید


در این قسمت به صورت کلی بخش های زیر را به مرور می کنیم:

اقتصاد استان هرمزگان

صنایع و معادن استان هرمزگان

کشاورزی و دامپروری استان هرمزگان

گردشگری استان هرمزگان

حمل و نقل استان هرمزگان

هتل های استان هرمزگان

انرژی استان هرمزگان

علم و فناوری در استان هرمزگان

با کلیک بر روی هر کدام میتوانید درباره آن موضوع بیشتر بخوانید. (در حال بروز رسانی)

مشخصات کلی استان هرمزگان

مساحت: 70697 کیلومتر مربع

جمعیت : حدود 2 میلیون نفر

مرکز: شهر بندرعباس

دین: اکثریت اسلام-شیعه و سنی

زبان: فارسی

موقعیت جغرافیایی: جنوب ایران

همسایگان استان هرمزگان:

 شمال و شمال شرقی: استان کرمان

شرق: استان سیستان و بلوچستان

غرب: استان بوشهر

شمال غربی: استان فارس

جنوب: خلیج فارس، دریای عمان

بندرعباس، پایتخت هرمزگان

بندرعباس، بزرگترین بندر ایران است که مرکز استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس می باشد و همچنین جزو کلانشهرهای ایران است که در جنوب ایران قرارگرفته است.

از نام‌های پیشین آن بندر گمبرون بوده که با لشگرکشی شاه عباس یکم و بیرون راندن پرتغالی‌ها از ایران، نامش به بندرعباس تغییر یافته‌است.

مجتمع بندری شهید رجایی و بندر شهید باهنر به‌عنوان نقطه اتکای اقتصاد ایران در جهت جابه‌جایی کالا و نیز وجود کارخانه‌های پرشمار و بزرگ صنعتی، بندرعباس را به شهری مهم در زمینه بازرگانی و صنعت کشور همچنین منطقه مبدل کرده‌است.

جمعیت شهر بندرعباس را نمی‌توان به‌طور دقیق عنوان کرد زیرا از بومیان و مهاجرین تشکیل شده و تعداد مهاجرین بنا به فصول سال متغیر است ولی به طور تقریبی میتوان جمعیت شهر بندرعباس را در حدود  600 هزار نفر دانست.

شهرهای استان هرمزگان

بندرعباس بندر لنگه میناب
قشم ابوموسی جاسک
رودان حاجی آباد بستک
پارسیان خمیر سیریک
بشاگرد    

جزایر استان هرمزگان

قشم ابوموسی کیش لاوان هندورابی
شیدور (ماران) لارک هرمز هنگام سیری
فرور بزرگ فرور کوچک تنب بزرگ تنب کوچک دو کوهک

مناطق حفاظت شده استان هرمزگان

استان هرمزگان شامل 4 منطقه حفاظت شده به نام های منطقه حفاظت شده جنگل های حرا، منطقه حفاظت شده حرا و تالاب بین المللی خورخوران، منطقه حفاظت شده گنو و منطقه حفاظت شده ژئو پارک قشم است.

منطقه حفاظت شده جنگل های حرا: درخت های حرای استان هرمزگان با حدود 226000 هکتار به‌ عنوانِ ذخیره‌گاه زیست کره نیز شناخته می‌شود.

این مناطق شامل 5 قسمت مجزا میشود: حرا و تالاب بین‌المللی خور خوران، حرای تیاب و میناب، حرای گابریک و جاسک، حرای رود گز و حرای خوران.

الین منطقه مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است و ۸۰ درصد آبزیان خلیج‌فارس دوره تخم‌ریزی خود را در این منطقه می‌گذرانند.

از پرندگان می‌توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک‌لک، مرغ سقا، مرغابی و مرغ دریایی و از ماهی‌ها به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه اشاره کرد.

جنگل های حرا

منطقه حفاظت شده حرا و تالاب بین المللی خورخوران: منطقه حفاظت‌شده حرا و تالاب بین‌المللی خور خوران، مجموعه جنگل‌های درختان سرسبز ساحلی مانگرو یا حرا یکی از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان، با وسعت ۸۶٬۵۸۱ هکتار در شمال‌غرب جزیره قشم قرار دارد.

این منطقه در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران شناخته شد و در سال ۱۳۵۵ نواحی بکر جنگل‌های مانگرو، گل زارها و نهرها در تنگه خوران با عنوان تالاب مهم با ارزش بین‌المللی به ثبت کنوانسیون تالابها رسید.

منطقه حفاظت شده گنو: منطقه حفاظت‌شده گنو، با مساحت۴۲۳۵۶ هکتار یکی از سیزده ذخیره‌گاه زیست‌کره یونسکو در ایران است که در شمال‌غربی بندرعباس قرار دارد.

این منطقه با آب‌وهوای مطبوع سرزمینی کوهستانی، از جمله مناطقی است که کمتر شناخته شده‌ است و از نظر آب و هوایی با فضای مرسوم و معمول تفاوت دارند.

کوه گنو ۲ قله بزرگ به نام نصیری و بازگرد دارد که بلندترین نقطه را تشکیل می‌دهند و از انواع درختان جنگلی و بوته‌های دارویی پوشیده شده‌اند. درختان انگور، سیب، زردآلو، انار، انجیر، نارنگی، لیموترش، نارنج، انبه و خرما طبیعت زیبای منطقه را زینت بخشیده‌اند.

همچنین کوه گنو از نظر زیست‌محیطی نیز برای زندگی انواع حیوانات گوشت‌خوار و علف‌خوار مانند پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، قوچ، میش، بز و آهو مناسب است.

آب درمانی، منطقه حفاظت شده گنو

منطقه حفاظت شده ژئو پارک قشم: ژئوپارک قشم، واقع در جزیره قشم استان هرمزگان در جنوب ایران، نخستین ژئوپارک خاورمیانه است که از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمده‌است ولی از دی ماه ۱۳۹۱ ژئوپارک قشم به دلیل ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در انجام معیارهای ثبت جهانی ژئوپارک از فهرست یونسکو خارج شد.

ژئوپارک قشم دارای ۲۵ ژئوسایت است که عبارت‌اند از: دره ستاره افتاده (دره ستاره‌ها)، کورکوراکوه، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاه‌کوه، نمکدان، کریان، موزه ژئوپارک، پهنه‌های گلی، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، بصیرا، چاکویر، جزایر ناز، ژئو لینک، باسعیدو، خلیج دیرستان، جنگل حرا، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، صخرهٔ خرچنگ‌ها، روستای لافت، غار خربس و تالاب پرندگان دو کوهک.

تنگه چاه کوه در قشم

 


فرهنگ استان هرمزگان

بافت جمعیتی استان تنوع فراوانی دارد. از شرق با فرهنگ و سنن بلوچ‌ها شروع می‌شود و پوشش مردم به‌خصوص زنان بسیار شبیه بلوچ‌ها است و در مرکز استان بیشتر از فرهنگ بومی خود و لباس آن‌ها بیشتر فرنگی است و زنان پوشش مشهور بندری، لباسی با پارچه‌های رنگی شاد قرمز سبز زرد و آبی و اکثراً زری‌بافی شده. ودرغرب وجزایر استان فرهنگ عربی دیده می‌شود که مردان لباس عربی دشداشه یا همان کندوره همراه با چفیه و عقال یا به صورت عمامه عربی دیده می‌شود.

البته در شهر بندرعباس، به دلیل مهاجرت های فراوانی که به این شهر شده است، فرهنگ های متفاوتی دیده میشود.

از مراسم های سنتی این استان میتوان به روز دمور، مراسم قبله دعا، زنبیل گردانیدن، رز سفره اموات و... اشاره کرد.

همچنین از غذاهای محلی این استان میتوان از مهیاوه، ماهی برشته، دوپیازه میگو، برنج دیشو، نان توموشی، هواری، مالوکی و... نام برد.

پوشش محلی بانوان استان هرمزگان


اقتصاد استان هرمزگان

غالب فعالیت اقتصادی مردم هرمزگان در زمینه‌های کشاورزی، ماهی‌گیری و تجارت است.

این استان همچنین دارای معادنی از قبیل نفت، گاز، کرومیت، فولاد، آلومینیوم، خاک‌سرخ و … است.

هرمزگان در زمینه حمل و نقل دریایی و شیلات از موقعیت اقتصادی برجسته‌ای برخوردار است. جزایر کیش و قشم به عنوان مناطق آزاد تجاری از لحاظ اقتصادی برای این استان سود سرشاری را به دنبال دارند.

همچنین بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری و گمرک ایران، دروازه ورود کالا به ایران می‌باشد و با این اوصاف می‌توان بندرعباس را پایتخت اقتصادی ایران نامید که اقتصاد ایران به آن وابسته اس.

صنایع و معادن استان هرمزگان

صنایع استان هرمزگان: استان هرمزگان همچنین در زمینه صنایع غذایى و حمل و نقل دریایی از موقعیت اقتصادى برجسته‌اى برخوردار است.

شیلات از جمله مهم‌ترین صنایع دریایی استان هرمزگان محسوب می شود که محصولات آن به دو صورت کنسرو ساردین و تن، در سراسر کشور توزیع می شود.

کارخانه آرد ماهى نیز از دیگر صنایع استان است که از پوست و استخوان و امعای و احشای ماهیان کنسرو شده در کارخانه کنسرو تن، آرد ماهى به عمل مى‌آورد.

همچنین صنایع دیگرى مانند صنعت قایق‌سازى، نساجى، لنج‌سازى، یخ‌سازى، کارخانه آب‌لیموگیرى، کشتى‌سازى، تعمیر و بازسازى کشتى و لنج نیز در این استان وجود دارد.

کارخانه نساجی

استان هرمزگان با توجه به بافت سنتی، آداب و رسوم خاص و فرهنگی غنی و ریشه دار، از دیرباز بخش مهمی از انواع صنایع دستی را در خود جای داده است.

از مهم ترین صنایع دستی استان هرمزگان می توان به انواع گلدان، کوزه های سفالی، قلیان، سر قلیان، اسفند سوز، سجاده های حصیری، بادبزن حصیری، جاجیم، گبه، انواع گلیم، خورجین و... اشاره کرد.

جاجبم، از صنایع دستی استان هرمزگان

معادن استان هرمزگان: استان هرمزگان در بخش ذخایر معدنی، دارای معادنی از قبیل کرومیت، خاک سرخ، سنگ‌گچ و آهک، نمک، گوگرد و آهن است و در کنار این معادن، نفت و گاز از جمله معادن مهم منطقه به شمار می آیند که از اهمیت بالایی در اقتصاد کشور برخوردار است.

همچنین علاوه بر معادن ذکر شده، معادن دیگرى نیز در این استان پیدا شده که عبارتند از: معادن شن و ماسه، سنگ لاشه، ‌ نمک طعام و سنگ تزیینى.

از دیگر فرآوره های معدنی دیگر میتوان به نمک جزیره هرمز و نمک آبى در جزیره قشم اشاره کرد که علاوه بر مصرف داخلى، به خارج از کشور هم صادر مى‌‌گردد.

کوه نمک در جزیره هرمز


نفت، گاز و انرژی استان هرمزگان

ذخایر آبی استان هرمزگان: این استان برای تامین آب شرب و نیاز کشاورزی خود، سد هایی را در سر تا سر استان احداث کرده که از منایع خود در زمان مناسب بتواند استفاده درستی داشته باشد.

در استان هرمزگان 7 سد به نام های  سد بز، سد جابر، سد بست گز، سد جاوید، سد شمو، سد کوثر و س د استقلال میناب وجود دارد.     

 سد بز قدیمی ترین سد ساخته شده در استان هرمزگان بود ولی در سال 1262، پس از حدود 200 سال بهره برداری از این سد، در اثر بارش شدید باران و سیل و تعمیر نشدن آن، سد شکست و به طور کلی منهدم شد و از آن بقایای آن به عنوان اثری تاریخی بازدید میکنند..

در حال حاضر قدیمی سد این استان سد جابر است که در حدود 250 سال پیش در  بخش کوخرد شهرستان بستک ساخته شده است و همچنان مورد بهره برداری قرار میگیرد.

سد استقلال میناب

برق استان هرمزگان: صنعت برق به‌عنوان تامین‌کننده انرژی و یکی از مهم‌ترین صنایع زیرساختی، نقش برجسته‌ای را در توسعه صنعتی استان هرمزگان ایفا می‌کند.

در حال حاضر برق مصرفی استان هرمزگان از سوخت فسیلی نیروگاه حرارتی بندرعباس، نیروگاه خلیج فارس، نیروگاه گنو و نیروگاه هم زمان آب و برق قشم تامین میشود.

همچنین استان هرمزگان به علت شرایط خاص آب و هوایی و با متوسط روزانه هشت و نیم ساعت تابش نور خورشید، یکی از استان‌های مستعد کشور برای استقرار پنل‌های خورشیدی است.

استان هرمزگان بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ روز در طول سال بهترین ظرفیت برای استفاده از انرژی پاک و بدون آلایندگی خورشید و تولید برق از این منبع انرژی دارد که این امر هم یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر این منطقه جنوبی در کشور و حتی جهان به شمار می‌رود.

نیروگاه برق بندرعباس

نفت و گاز استان هرمزگان: این استان یکی از استان های غنی ایران در زمینه نفت و گاز است و بیش از ۶۰ درصد از فرآورده های نفت و گاز کشور در استان هرمزگان تولید می‌شود.

پالایشگاه نفت بندرعباس (شبندر) یکی از ۹ شرکت پالایشی ایران است که در زمینی به وسعت تقریبی ۷۰۰ هکتار در کرانه شمالی آب‌های خلیج‌فارس و مجاورت شهر بندرعباس قرار دارد. این شرکت، تنها پالایشگاه مدرن پالایش نفت خام سنگین در سطح ایران و خاورمیانه است.

هم اکنون خوراک پالایشگاه نفت بندرعباس، شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، نفت خام سنگین و میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و عسلویه است.

استان هرمزگان با اینکه منبع غنی از گاز را در خود جای داده است، ولی گاز رسانی شهری در این استان همچنان به اتمام نرسیده است بسیاری از شهرها نیز از خطوط لوله کشی گاز محرومند.

پالایشگاه نفت بندرعباس


کشاورزی و دامپروری استان هرمزگان

کشاورزی: شرایط اقلیمی و آب و هوایی در استان هرمزگان خاص است. در این استان برخلاف دیگر مناطق کشور تغییرات فصولی همچون زمستان و تابستان تأثیر چندانی در فعالیت‌های زراعی کشاورزان ندارد.

از همین رو کشاورزان در هر زمانی که اراده کنند، می‌‎توانند دست به کشت محصولاتی بزنند که دیگر استان‌ها امکان کشت آن‌ها را ندارند. بر همین اساس هم هرمزگان به بهشت کشاورزی خارج از فصل در سطح کشور شهرت یافته است.

در بین شهرستان‌های هرمزگان نام منطقه حاجی آباد و میناب بیش از همه می‌درخشد و این مناطق به عنوان قطب کشاورزی هرمزگان شهرت دارند.
از محصولات کشاورزی این استان میتوان از انواع صیفی جات و سبزیجات، گوجه، پیاز، ذرت، جو، نارنگی، لیمو ترش، بامیه، بادمجان و... نام برد.

همچنین خرما از مهمترین محصولا این استان است و در این استان 55 نوع خرما تولید می‌شود و جز محصولات صادراتی این استان به شمار میرود.

برداشت خرما در هرمزگان

دامپروری: استان هرمزگان یکی از استان هاییست که صادرات بالایی در زمینه دام و محصولات دامی به خارج از کشور دارد.

 از حیوانات دامی این استان میتوان به گوسفند، بز، گاو، شتر و انواع طیور اشاره کرد.

همچنین این استان به دلیل قرار داشتن در حاشیه آب های آزاد خلیج فارس و دریای عمان، صید آبزیان نیز رونق فراوانی دارد و از جمله صید ها میتوان از انواع ماهی، میگو، خرچنگ، مارماهی، صدف و... نام برد.

بالغ بر 90 درصد محصولات دامی این استان، اغلب به کشورهای چین، روسیه، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، مالزی، عمان و... صادر میشود.

صید ماهی در خلیج فارس


گردشگری استان هرمزگان

استان هرمزگان یکی از قطب های گردشگری در کشور ایران است.

جاذبه‌های گردشگری هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی‌ بسیار غنی و متنوعش، باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوانی شده است.

بهترین زمان برای دیدن مناطق و امکانات تفریحی و دیدنی استان هرمزگان فصول پاییز و زمستان است.

تعدادی از مکان های دیدنی استان هرمزگان:

  • پل لاتیدان
  • تنگه چاه کوه
  • دره ستارگان
  • ساخل سرخ هرمز
  • موزه مردم شناسی بندر گنگ
  • غار خوربس
  • قلعه لشتان
  • ساحل سینگو
  • چشمه چاه احمد
  • بندر لافت
  • غار نمکی قشم
  • قلعه کمیز
  • معبد هندوها
  • آب انبار پنج بادگیر
  • کشتی یونانی کولایف
  • آسیاب دومن
  • حمام گله داری
  • جنگل حرا
  • سد جابر
  • سد بالاتل
  • آب گرم گنو
  • و...

معبد هندوها

غار نمکی قشم

دره ستارگان

بندر لافت

پل لاتیدان

غار خوربس

ساحل سرخ هرمز


حمل و نقل در استان هرمزگان

حمل و نقل در استان خوزستان از اهمیت بالایی برخوردار است و همه روزه به خصوص در فصول سرد سال، جابه جایی خیلی عظیمی از مسافران در این استان صورت میگیرد.

هرمزگان تنها استان ایران است که حمل و نقل دریایی در آن وجود دارد.

سفر به استان خوزستان از طریق حمل و نقل عمومی، به 4 دسته تقسیم میشود: ریلی، هوایی، زمینی، دریایی

ریلی: از آنجایی که بندرعباس یکی از شهر های استراتژیک ایران است و حمل و نقل کالا در آن از مهمترین موضوعات میباشد، ایستگاه راه آهن نیز از اهمیت بالایی در این استان برخوردار است.

این ایستگاه در سال 1373 افتتاح شد و دارای دو سکو و دو خط آهن (بندرعباس-تهران، بندرعباس-مشهد) است.

ایستگاه راه آهن بندرعباس

هوایی: استان هرمزگان با داشتن 13 فرودگاه، رکورد دار بیشترین تعداد فرودگاه در بین دیگر استان های ایران است.

  • فرودگاه بین المللی بندرعباس
  • فرودگاه بین المللی کیش
  • فرودگاه بین المللی قشم
  • فرودگاه بندرلنگه
  • فرودگاه ابوموسی
  • فرودگاه لاوان
  • فرودگاه جاسک
  • فرودگاه تنب بزرگ
  • فرودگاه تنب کوچک
  • فرودگاه سیری
  • فرودگاه پارسیان
  • فرودگاه بستک
  • فرودگاه میناب

از بین 13 فرودگاه موجود در این استان، فرودگاه های پارسیان، بستک و میناب در حال حاضر غیر عملیاتی هستند و همچنین دو فرودگاه جزیره ای لاوان و سیری نیز به فعالیت‌های شرکت نفت اختصاص دارند.

فرودگاه بین المللی کیش

جاده ای: حمل و نقل جاده ای نیز بخش مهمی از رفت و آمد به استان هرمزگان را در بر میگیرد.

آزادراه/

جاده ها

مبدا مقصد شهرها

محل خروج/

ورود

جاده 67 بندر لنگه یاسوج اردکان، شیراز، جهرم، لار، بستک  
جاده 71 بندرعباس تهران قم، کاشان، نطنز، یزد، شهر بابک، سیرجان  
جاده 91 میناب فیض آباد فردوس، راور، کرمان، جیرفت، کهنوج جاده بندرعباس-جیرفت
جاده 94 بندرعباس اهرم فراشبند، فیروز آباد، خنج، لار  
جاده 96 بندرعباس خرمشهر آبادان، ماهشهر، بندر گناوه، برازجان، اهرم، خورموج، بندرکنگان، عسلویه، بندر لنگه  
جاده 98 میناب چابهار   جاده جیرفت-چابهار

همچنین از مهمترین وسیله حمل و نقل جاده ای میتوان به ترمینال ها اشاره داشت که بخش جدایی ناپذیر حمل و نقل هر استان هستند.

از مهمترین ترمینال استان هرمزگان میتوان به ترمینال خلیج فارس در بندرعباس اشاره کرد که به مقاصدی از جمله تهران، آباده، شیراز، خوزستان، بندر انزلی، بوشهر و... میتوان سفر کرد.

دریایی: حمل و نقل دریایی در استان هرمزگان از جمله حمل و نقل های مهم این استان به شمار میرود که میتوان از شهر های اطراف، به جزایر این استان رفت و آمد داشت.

 استان هرمزگان به دلیل دسترسی به دریای عمان و خلیج فارس در جنوب کشور، نقش مهمی در باربری دریایی بین‌ المللی ایفا می‌کند و بندرعباس همه روزه میزبان کالاهای حمل شده توسط کشتی‌های بین ‌المللی است.

همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داخل استان خوزستان، به چند دسته تقسیم میشوند:

  • اتوبوسرانی
  • تاکسیرانی
  • دریایی
  • مترو (شهر بندرعباس)

هتل های استان هرمزگان

از مهمترین ترین برنامه ریزی های سفر، انتخاب مکانی مناسب برای اقامت است.

استان هرمزگان نیز به دلیل گردشگران زیادی که از اقصی نقاط کشور و جهان دارد، نیازمند محل اسکان مناسبی است که در این زمینه، هتل ها، اقامتگاه ها و مهمانپذیرهای زیادی در این استان وجود دارد.

از مهمترین هتل های این استان میتوان از هتل خلیج فارس بندرعباس، هتل ترج کیش، هتل داریوش کیش، هتل پانوراما، هتل آرتا قشم، هتل رویال قشم و... نام برد.

هتل 5 ستاره ترنج، تنها هتل دریایی ایران واقع در جزیره کیش


علم و فناوری در استان هرمزگان

در استان هرمزگان تعداد 25 مرکز علمی و دانشگاهی تعریف شده است.

استان هرمزگان میزبان 20 همایش علمی تخصصی و 1 سخنرانی علمی بوده است.

همچنین پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمی استان هرمزگان, 14686 مقاله علمی شامل 2084 مقاله ژورنالی و 9126 مقاله در همایشهای علمی داخلی و 2084 مقاله بین المللی منتشر نموده اند.

از مهمترین مراکز علمی و دانشگاهی این استان میتوان به دانشگاه هرمزگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش و... اشاره کرد.

کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس

همچنین پارک علم و فناوری استان هرمزگان به منظور ایجاد زیرساخت های مناسب در راستای توسعه علم و فناوری و تجاری سازی دستاوردهای پژوهی دانش آموختگان استان و ایجاد شبکه فناوری بین صنعت و دانشگاه از طریق ارائه خدمات متناسب در هر حوزه، در خرداد 1390 شکل گرفت و فعالیت رسمی خود را از دی ماه 1390 آغاز کرد.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید