معرفی استان مازندران

استان مازندران به مرکزیت شهر ساری در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای مازندران می‌باشد.

این استان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است.

قله دماوند مرتفع‌ترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد.

استان مازندران همجوار با چهار کشور ساحلی این دریا یعنی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان است.

امتیاز حمل و نقل دریایی با کشورهای همسایه از طریق منطقه ویژه اقتصادی بنادر امیرآباد، فریدون‌کنار و بندر نوشهر و اسکله و سکوی نفتی نکا در شرق مازندران، اتصال آن به راه‌آهن سراسری ایران، وجود فرودگاه‌های بین‌المللی ساری، نوشهر و رامسر، برخورداری از سه جاده شوسه ارتباطی با استان تهران، عبور خطوط بین‌المللی فیبر نوری، شبکه ارتباطی در مسیر کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب از هلسینکی (فنلاند)، به بندر لاوان (روسیه) تا ساحل دریای خزر فراهم آورده‌است و همچنین دو جاده بین‌المللی هراز و سوادکوه در این استان است.

استان مازندران باسوادترین استان کشور است و براساس آمارهای موجود، دو برابر میانگین کشوری نخبه داردکه بسیاری از آن‌ها در چند زمینه علمی نخبه هستند.

مازندران از استان های خوش آب و هوای ایران است و دارای دو مدل آب و هوا میباشد؛ آب و هوای معتدل خزری که تابستان هایی گرم و مرطوب و زمستان هایی سرد و مرطوب دارد و آب و هوای معتدل کوهستانی که زمستان های سرد و تابستان هایی کوتاه دارد.

همچنین مازندران یکی از استان‌های صنعتی کشور به حساب می آید.   

با کشفیات دانشمندان در غارهای گمیشان، هوتو و کمربند، گواهی بر زندگی انسان‌ها در ۷۵ هزار سال پیش از این بدست آمده‌است و مازندران یکی از پایگاه‌های باستان‌شناسی در منطقه خاورمیانه است.

استان‌های گلستان، سمنان، تهران که باهم تشکیل مازندران بزرگ را داده بودند و هرکدام در سال‌های ۱۳۷۶، ۱۳۵۵، ۱۳۴۹ از مازندران جداشدند.


بیشتر بخوانید:

ایران را بهتر بشناسید


در این قسمت به صورت کلی بخش های زیر را به مرور می کنیم:

اقتصاد استان مازندران

صنایع و معادن استان مازندران

کشاورزی و دامپروری استان مازندران

گردشگری استان مازندران

حمل و نقل استان مازندران

هتل های استان مازندران

انرژی استان مازندران

علم و فناوری استان مازندران

با کلیک بر روی هر کدام میتوانید درباره آن موضوع بیشتر بخوانید. (در حال بروز رسانی)

مشخصات کلی استان مازندران

مساحت: 23833 کیلومتر مربع

جمعیت : حدود 3300 هزار نفر

مرکز: شهر ساری

دین: اکثریت اسلام-شیعه

زبان: فارسی-مازندرانی (تبری)

موقعیت جغرافیایی: شمال ایران

همسایگان استان مازندران:

 شمال: دریای خزر

غرب: استان گیلان، استان قزوین

جنوب : استان تهران، استان سمنان

شرق: استان گلستان

ساری، پایتخت مازندران

ساری از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال و پایتخت پیشین ایران، مرکز استان مازندران و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است.

به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می‌شود. شهر ساری واقع در کوهپایه‌های رشته کوه البرز دارای دو ناحیه دشتی و کوهپایه‌ای می‌باشد.

آب و هوای شهر ساری در تابستان‌ها معتدل و مرطوب و در زمستان‌ها نسبتاً سرد و خشک است.

پیشینه زندگی در ساری به دوران مس‌سنگی برمی‌گردد و کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در ساری منجر به کشف سفالهای ۶۰۰۰ ساله و ابزارهای سنگی شد.

ساری از تولیدکنندگان مرکبات و یکی از قطب‌های تولید برنج و فراورده‌های دامی کشور است و همچنین شرکت چوب و کاغذ مازندران، از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده کاغذ در خاورمیانه، در ساری قرار دارد .

در تقویم، ۱۳ تیر روز ساری نامگذاری شده‌است که در این روز آرش کمانگیر پرتاب تیر معروف خود را انجام داده که بسیاری از منابع مانند ویس و رامین ساری را محل این اتفاق تاریخی می‌دانند.

شهر های استان مازندران

گلوگاه بهشهر نکا  میان دورود ساری
جویبار سیمرغ قائم شهر سوادکوه سوادکوه شمالی
بابل فریدونکنار محمود آباد آمل نور
نوشهر چالوس کلاردشت عباس آباد تنکابن
رامسر بابلسر      

مناطق حفاظت شده استان مازندران

استان مازندران دارای 11 منطقه حفاظت شده به نام های بلس کوه، چهارباغ، واز، هراز، آبشار شیرگاه، اساس، خیبوس و انجیل سی، شش رود بار، بولا و هزار جریب است.

منطقه حفاظت شده بلس کوه: منطقه حفاظت‌ شده بلس کوه با مساحت 11304 هکتار در تنکابن و بین دو رودخانه دوهزار و سه‌هزار قرار دارد.

از گونه‌های مهم جانوری منطقه می‌توان به مرال، شوکا، خرگوش، تشی، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، بز و پازن، گراز، روباه معمولی، شغال، داركوب کوچک، هدهد، انواع چکاوک، کبوتر جنگلی، دم‌سرخ معمولی و عقاب جنگلی اشاره کرد. 

پوشش گیاهی این منطقه نیز شامل انواع گرامينه ها، نعناعيان، سرخسها، جگن، آقطي، بنفشه، تمشک، زرشک، سرخ وليک، ازملک، آلوچه، بلوط، انجيلي، ممرز، لرگ، آزاد، سرخدار، کوله خاس، توسکا و... است.

منطقه حفاظت شده بلس کوه

منطقه حفاظت شده چهارباغ: منطقه جنگلی چهار باغ با مساحت ۱۹۴۸۲ هزار هکتار در حوالی منطقه سیاه بیشه در کیلومتر ۹۰ محور کرج ـ چالوس واقع شده است.

این منطقه دارای اقلیم نیمه مرطوب سرد است و منطقه ایست کاملاً کوهستانی با دره های عمیق و پر آب و جنگلهای نیمه انبوه و کم نظیر هیرکانی.

گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از: مرال،شوکا،خرس قهوه ای ،پلنگ ،گراز،بز و پازن،گربه جنگلی، عقاب جنگلی و... است.

منطقه حفاظت شده واز: این منطقه با مساحت ۹۶۴۶ هکتار در استان مازندران واقع شده است.

منطقه حفاظت شده واز دارای اقلیم مرطوب سرد است منطقه ای است کوهستانی با رودهای فراوان که از جنگلهای هیرکانی و مراتع ییلاقی پوشیده شده است.

گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از:پلنگ،مرال،شوکا،خرس قهوه ای ،سیاه گوش،کبک،شغال ،گراز،تشی و... .

منطقه حفاظت شده هراز: این منطقه با وسعت ۱۵,۴۷۱ هکتار در جنوب شهرستان آمل واقع شده است.

منطقه حفاظت شده هراز هم کوهستانی و هم جنگلی است با دره های عمیق و پر آب که رود هراز آن را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می کند.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده هراز شامل جنگل های هیرکانی و مرتع ییلاقی می باشد.

مهمترین گونه های جانوری این منطقه شامل پلنگ، خرس قهوه ای، مرال (گوزن قرمز)، شوکا، کل و بز وحشی، گرگ و قرقاول می باشد.

منطقه حفاظت شده بولا: منطقه حفاظت شده بولا با مساحت ۳۷۵۹۲ هکتار در استان مازندران در مسیر جاده قائم شهر – تهران واقع شده و با پناهگاه حیات وحش دودانگه و منطقه حفاظت شده پرور هم مرز است.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده بولا بصورت اراضی جنگلی متراکم و انبوه و شمشاد ستان است.

همچنین شاخص ترین گونه های جانوری این منطقه عبارتند از: پلنگ، خرس، مرال، شوکا، گراز، تشی، گرگ، شغال، روباه و... .

آبشار بولا در منطقه حفاظت شده بولا

منطقه حفاظت شده آبشار شیرگاه: منطقه حفاظت شده آبشار شیرگاه با مساحت ۳۶۳۹ هکتار در استان مازندران واقع شده است.

منطقه حفاظت شده اساس: منطقه حفاظت شده اساس با مساحت ۲۹۹۷ هکتار در استان مازندران واقع شده است.

از گونه های درختی مهم منطقه می توان از راش ، ممرز ، شمشاد ، ملچ ، توسکا ییلاقی ، پلت ، شیردار ، انجیلی ، آزاد ، سیاه تلو و کچف را نام برد.

همچنین گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از: شوکا ، مرال ، پلنگ ، روباه معمولی، شغال ، تشی، گراز، خرس قهوه ای ، کبک، تیهو ، کبک دری ، انواع پرندگان شکاری و افعی البرزی.

منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی: این منطقه با وسعت ۳۴۷۱ هکتار در استان مازندران در مسیر جاده قائم شهر – تهران قرار دارد.

منطقه حفاظت شده خیبوس پوشیده از جنگل های با ارزش هیرکانی و توده های دست نخورده شمشاد است و دیگر گونه های گیاهی شامل ممرز، بلند مازو، راش، پلت شیردار، نمدار، ملچ، خرمندی، انجیلی و توسکا است.

گونه های شاخص جانوری منطقه عبارتند از: مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، روباه معمولی، تشی، رودک، کبوتر جنگلی ، توکای گلوسیاه، قرقاول، توکای پشت بلوطی، مار آبی، و لوس مار.

منطقه حفاظت شده شش رود بار: منطقه حفاظت شده شش رود بار با مساحت ۷۸۳۲ هکتار در استان مازندران واقع شده است.

شش رودبار منطقه ای است کوهستانی با پوشش های جنگلی کم نظیر هیرکانی و مراتع ییلاقی و رودخانه های پر آب شش رودبار و چرات بخش هایی از مرز های منطقه را تشکیل می دهند.

گونه های مهم گیاهی منطقه عبارتند از: راش – بلند مازو- ممرز- پلت- شیردار- نمدار – ملچ- اوری- لور- کچف- زبان گنجشک- توسکای ییلاقی- انجیلی- برگ بو- خاس- چای کوهی- و گون آسای ایرانی.

گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از: مرال- شوکا- خرس- قهوه ای- پلنگ- گرگ- بز- پازن- شغال- سمورسنگی – گربه جنگلی- تشی- کبک دری- افعی دماوندی و قزل آلا.

منطقه حفاظت شده هزار جریب: این منطقه با مساحت ۶۱۹۵ هکتار در استانهای مازندران (جنوب شهر بهشهر) و سمنان قرارا دارد و دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل است.

از گونه های جانوری این منطقه میتوان به پلنگ، خرس قهوه ای، گراز، روباه معمولی، شغال، تشی، گربه وحشی، سمور جنگلی، رودک، کبک، تیهو، توکا، دلیجه و انواع سارگپه اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده هزار جریب


فرهنگ استان مازندران

فرهنگ، آداب و رسوم در هر منطقه با تاثیر گرفتن از شرایط جغرافیایی شکل می‌گیرد و مازندرانی‌ها با بهره‌گیری از آن دارای فرهنگی اصیل و باستانی هستند.

از نشانه‌های زنده بودن فرهنگ در هر منطقه، پوشش سنتی است که در مازندران با گذشت زمان و ورود به عصر تکنولوژی هنوز هم دیده می‌شود. لباس سنتی زنان مازندرانی شامل: شلیته، چارقد، چاروق، گالش، مندل و جومه و...؛ مردان مازنی کلاه نمدی، شلوار، علیجه، چاروق، کلوش و ... است.

همچنین موسیقی جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ مازندرانی‌ها دارد. موسیقی در مازندران با سازهای سنتی چون: نی، سرنا، دهل و ... جان می‌گیرد و از مهمترین سبک‌های موسیقی مازنی می‌توان به کتولی اشاره کرد.

از دیگر آداب و رسوم مردم این استان میتوان به نوروزخوانی، چال برف (ورف چال)، گهواره‌بندی، آغوزکا و... است.

استان مازندران دارای غذاهای متنوع محلی است که از بین آنها میتوان به مالابیچ، نازخاتون، خورشت آلو، آغوز مسما، آش کدو، باقلا وابیج، خورشت ناردون، آش گزنه و... اشاره کرد.

مراسم سنتی ورف چال در روستای آب اسک آمل


اقتصاد استان مازندران

یکی از قطب های صنعتی کشور، استان مازندران است و جز 5 رتبه برتر کشور از نظر واحد تولیدی است.

استان مازندران به همراه استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، البرز و کرمان ا ۷۰ درصد بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی کشور را دارا می‌باشند.

این استان امتیاز حمل و نقل دریایی با کشورهای همسایه از طریق منطقه ویژه اقتصادی بنادر امیرآباد، فریدون‌کنار و بندر نوشهر و اسکله و سکوی نفتی نکا در شرق مازندران را دارد.

همچنین عمده صادرات مازندران به دیگر کشورها، بر پایه محصولات کشاورزی است.

صنایع و معادن استان استان مازندران

صنایع استان مازندران: مازندران دارای ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی در زمینی با مساحت ۱۸۶۹ هکتار است.

دیزل سنگین ایران، خودروسازی خزر، پالایشگاه نفت بهشهر، نفت خزر، دریایی صدرا، نساجی مازندران کاغذ اسناد بهادار، چوب و کاغذ مازندران، سیمان مازندران، آهن و فولاد نور، فولادین ذوب، زرین سوله و کشاورزی روماک به عنوان مهم‌ترین تولیدی‌های پایه صنعتی و خدماتی استان به‌شمار می‌آیند.

همچنین از شهرک ها صنعتی مهم استان مازندران، میتوان به شهرک صنعتی آمل، شهرک صنعتی ساری، شهرک صنعتی چالوس، شهرک صنعتی فریدونکنار، شهرک صنعتی جویبار و... اشاره کرد.

شهرک صنعتی مازندران

از مهمترین صنایع دستی استان مازندران نیز میتوان به سفالگری، نمدمالی، چنته، پارچه بافی، موج بافی، جوراب بافی، جاجیم بافی، حصیربافی، لاک تراشی و... اشاره کرد.

هنر دستی لاک تراشی در استان مازندران

معادن استان مازندران: این استان از نظر معادن، استان معدنی نیست ولی با این وجود حدود 260 معدن در این استان وجود دارد که نیمی از آنها به طور کامل غیرفعال هستند.

همچنین ذخیره معادن استان مازندران بالغ بر ۹۸۵ میلیون تن است.

انواع مواد معدنی در معادن استان مازندران شامل زغال سنگ، سنگ آهک، فلورین، پوکه معدنی، گچ، روی و سرب، گرانیت، مرمریت، تراورتن، سلیسس، پوزولان، باریت، پیروتیت و ... هستند.

زغال سنگ،از معادن مازندران


نفت، گاز و انرژی استان مازندران

ذخایر آبی استان مازندران: این استان جز استانهایی در کشور است که دارای سد های متعدد و مهمی است و از ذخیره آن برای کشاورزی و آب آشامیدنی استفاده میکنند.

سد های استان مازندران شامل، سد زمزم، سد آویدر، سد الیمالات، سد عباس آباد بهشهر، سد فریم صحرا، سد گلورد بزرگ، سد لفور، سد میجران، سد سنبل رود، سد شهید رجایی، سد شیاده، سد لار و سد هراز است.

سد لفور

برق استان مازندران: بخشی از برق استان از نیروگاه های داخلی و بخشی از شبکه های سراسری دریافت می شود.

برخلاف تصور عمومیت مردم، رشد بارش در استان مازندران از جهت تولید برق اثری ندارد و تولید نیروگاه‌های برق آبی در مازندران بسیار کم است.

در حال حاضر برق مصرفی آذربایجان شرقی از نیروگاه های سوخت فسیلی است که شامل نیروگاه شهید سلیمی نکا، نیروگاه بهشهر، نیروگاه سیکل ترکیبی غرب مازندران و نیروگاه گازی غرب مازندران میباشد.

نیروگاه شهید سلیمی نکا

نفت و گاز استان مازندران: تا کنون در استان مازندران 2 چاه نفت کشف شده است که هنوز هیچکدام به بهره برداری کامل نرسیده اند.

از پالایشگاه های نفت این استان میتوان به پالایشگاه نفت بهشهر و پالایشگاه نفت کیاسر اشاره کرد که به بهره برداری نرسیده اند.

پالایشگاه نفت بهشهر در استان مازندران است که نزدیکی آن به تالاب میانکاله نگرانی‌های عمده‌ای پیرامون نابودی محیط زیست ایجاد کرده‌است و به همین دلیل ساخت آن تا به الان طول کشیده و مجوز رسمی آن صادر نشده است.

همچنین انبار نفت ساری یکی از پنج انبار بزرگ کشور ایران بوده که به چهار نیروگاه برق شمال کشور با ناوگان جاده ای، نفت‌کوره ارسال می‌کند.


کشاورزی و دامپروری استان مازندران

کشاورزی استان مازندران: استان مازندران با توجه به موقعیت خاص اقلیمی، تنوع آب و هوائی و برخورداری از باران سالانه و پراکندگی مناسب در محصولات مختلف و دشت‌های وسیع در قسمت جلگه ای، از مناطق حاصلخیز و کشاورزی ایران می‌باشد که حدوداً دارای ۵۷۰٫۳ هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی می‌باشد.

در مازندران انواع محصولات زراعی نظیر برنج و گندم، پنبه، دانه‌های روغنی از جمله سویا، آفتاب گردان و محصولات باغی چون مرکبات، کیوی و سایر محصولات دیگر کشت می‌شود.

استان مازندران در تولید برنج و مرکبات رتبه اول را در کشور داراست.

باغ مرکبات در استان مازندران

دامپروری استان مازندران: در استان مازندران، 70 درصد بخش دامپروری به صورت سنتی اداره میشود.

از دام های پرورشی در این استان میتوان به گاو، گاومیش، گوسفند، بر، مرغ، اردک، شترمرغ، بوقامون، غاز و... اشاره کرد.

همچنین این استان ۲۰ درصد تولید ماهیان پرورشی، ۷۰ درصد ماهیان کیلکا و ۴۳ درصد ماهیان استخوانی استان‌های شمالی را بخود اختصاص داده‌است و همچنین در بحث صادرات ماهیان خاویار پرورشی نیز رتبه نخست را در کشور دارا است.


گردشگری استان مازندران

مازندران یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود که هرساله پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

وجود جاذبه های گردشگری ، جاهای دیدنی، اماکن مقدس و مذهبی، و امکانات توریستی و تفریحی شهرهای استان مازندران آن را به قطب گردشگری ایران تبدیل نموده است.

مازندران در کنار انبوه جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد، ده‌ها اثر تاریخی و مذهبی را نیز در خود جای داده است که بازدید از آن‌ها را نباید از دست بدهید.

تعدادی از مکان های دیدن یاستان مازندران:

  • میدان ساعت ساری
  • پارک ملت بهشهر
  • چشمه باداب سورت
  • باغ تاریخی عباس آباد بهشهر
  • قله دماوند
  • دریاچه ولشت
  • غار کمیشان
  • جنگل راش سنگده
  • تله کابین رامسر
  • دریاچه چورت
  • کندلوس
  • فیلبند
  • مازیچال
  • جواهرده
  • موزه بابل
  • کاخ موزه رامسر
  • موزه نیما یوشیج
  • ساحل فرح آباد
  • ساحل سرخ رود
  • پل ورسک 
  • بازار سنتی بابلسر
  • و...

چشمه باداب سورت

قله دماوند

دریاچه ولشت

میدان ساعت ساری

خانه نیما یوشیج

mostafa meraji -نمک آبروز

پارک ملت بهشهر

پل ورسک

Avesta Rezaeizadeh - مازندران

Arian Darvishi -Tooskestan Road, Mazandaran, Iran

بازار سنتی بابلسر


حمل و نقل استان مازندران

در این استان سه راه برای سفر و حمل و نقل از نقطه ای به نقطه دیگر وجود دارد: حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل هوایی.

ریلی: راه آهن ساری یکی از قدیمی ترین ایستگاه های ایران و مهم ترین راه آهن استان مازندران است که فعالیت خودرا از سال 1308 آغاز کرده است.

ساختمان راه آهن ساری جز میراث ملی ثبت شده است و معماری آن برگرفته از معماری ایران باستان و نئوکلاسیک اروپاست.

از دیگر ایستگاه های راه آهن در استان مازندران میتوان به نکا، ورسک، شیرگاه، قائم شهر و... اشاره کرد.

هوایی: استان مازندران دارای 5 فرودگاه به نام های فرودگاه بین المللی ساری، فرودگاه رامسر، فرودگاه بابلسر، فرودگاه نوشهر و فرودگاه بیشه کلا است.

تنها فرودگاه بین المللی مازندران، فرودگاه ساری است که به مقاصد بغداد، جده، مدینه و استانبول پرواز دارد.

فرودگاه بین المللی ساری

زمینی: یکی دیگر از راه های رسیدن به استان مازندران سفر جاده ای است که بسته به استان مبدا، مسیرهای مختلفی جهت رسیدن به مقصد مورد نظر وجود دارد.

 

آزادراه/

جاده ها

مبدا مقصد شهر ها

محل خروج/

ورود

آزادراه 3 چالوس تهران   جاده چالوس
جاده 22 ساری خلخال چالوس، رشت بزرگراه امام خامنه ای
جاده 59 چالوس کرج   جاده چالوس
جاده 77 محمودآباد تهران رودهن، آمل جاده هراز
جاده 79 قائم شهر تهران فیروزکوه، پل سفید جاده هراز
جاده 81 ساری خور   جاده ساری، دامغان

 

نمایی از جاده چالوس در پاییز

ترمنال های مسافربری نیز بخش جدا ناپذیر از حمل و نقل عمومی هر استان هستند که از اهمیت بالایی برخوردار هستند، به خصوص در شهرهای مسافر خیزی چون مازندران.

مهمترین ترمینال استان مازندران ترمینال دولت در شهر ساری میباشد که به اکثریت شهرهای ایران سرویس دهی دارد.

از دیگر ترمینال های مهم این استان میتوان به ترمینال بابل، ترمینال قائم شهر، ترمینال بابلسر و... اشاره کرد.

همچنین حمل و نقل عمومی داخل استان هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همه روزه بسیاری از افراد، استفاده از حمل و نقل عمومی را به ماشین شخصی ترجیح میدهند.

 استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داخل استان، به چند دسته تقسیم میشوند:

  • اتوبوسرانی
  • تاکسیرانی

هتل های استان مازندران

استان مازندران  استانی مسافر خیز است و به همین وجود هتل و اقامتگاهای مناسب برای اسکان مسافران، از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.

از مهمترین هتل های استان مازندران میتوان به هتل کیمیا رامسر، هتل کوروش چالوس، هتل المپیک شمال، هتل سالار دره ساری، هتل پارسیان خزر چالوس، هتل باران سبز کلاردشت، هتل جنگلی چال دره تنکابن و... اشاره کرد.

هتل جنگلی چال دره واقع در تنکابن


علم و فناوری استان مازندران

در استان مازندران مجموعا 77 مرکز علمی و دانشگاهی مستقر میباشد.

پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمی استان مازندران تا کنون در مجموع تعداد 79080 مقاله علمی را منتشر نموده اند که از این تعداد 4709 مقاله به صورت ژورنالی، 47466 مقاله در همایشهای علمی داخلی و تعداد 4709 مقاله نیز به صورت بین المللی منتشر شده است.
از مهمترین مراکز دانشگاهی این استان میتوان به دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دانشگاه مازندران، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علم و فناوری مازندران و... اشاره کرد.

محوطه بیرونی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی واقع در ساری

همچنین پارک علم و فناوری مازندران مجموعه ای تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که به عنوان یکی از مهمترین ساختارهاي مؤثر در اقتصاد دانش بنیان، محيطي مناسب براي استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت های دانش بنیان را فراهم می آورد.

زمینه فعالیت این پارک شامل كشاورزي (برنج، مركبات و افزايش بهره وري زمين)- صنايع تبديلي كشاورزي و شيلات- فناوري هاي حوزه سلامت (گياهان دارويي، تغذيه سالم، فناوري هاي پيشگيري)- صنعت( موتورها، چوب و كاغذ) و صنايع دريايي (زمينه هاي ممتاز درياي خزر) میباشد.

پارک علم و فناوری مازندران، واقع در ساری

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید