بازار مشترک: نفت خام یک عنصر حیاتی با مصرف روزانه حدود 18 میلیون بشکه فقط در آمریکا، به حمل و نقل، خدمات شهری و بسیاری از محصولاتی که ما روزانه از آن استفاده می کنیم، کمک می کند.

چه محصولاتی از یک بشکه نفت تهیه می شود؟ , بازار مشترک  ,  مشتقات نفت  ,  اینفئگرافی

این اینفوگرافی نشان می دهد که از یک بشکه نفت خام چه محصولاتی پالایش می شود.

تبدیل یک بشکه نفت به سوخت و دیگر موارد

بیشتر نفت خام برای تولید انواع سوخت برای انتقال نیرو پالایش می شود. بیش از 85 درصد نفت خام به سوخت هایی مانند بنزین، گازوئیل و مایعات گاز هیدروکربن (HGL) مانند پروپان و بوتان تصفیه می شود.

HGL ها علاوه بر سوخت برای حمل و نقل، گرمایش و پخت و پز، به عنوان مواد اولیه برای تولید مواد شیمیایی، پلاستیک و لاستیک مصنوعی و به عنوان افزودنی برای تولید بنزین موتور استفاده می شوند.

سهم نفت خام تصفیه شده فرآورده نفت خام تصفیه شده
    42.7٪ گازوئیل
27.4٪ دیزل
5.8٪ سوخت موشک
5.0٪ سوخت سنگین
4.0٪ آسفالت
3.0٪ سوخت سبک
2.0٪ مایعات گاز هیدروکربن
10.1٪ دیگر

منبع: انجمن تولیدکنندگان نفت کانادا

نفت خام نه تنها خودروها نیروی حرکت می دهد ، بلکه برای تولید آسفالت جاده هایی که در آن رانندگی می کنیم نیز استفاده می شود. حدود 4 درصد نفت خام تصفیه شده به آسفالت تبدیل می شود.

اگر چه سوخت های مورد نیاز برای حمل و نقل، بیشترین موادی هستند که از پالایش نفت بدست می آیند، اما مواد دیگری که کاربرد زیادی در زندگی روزانه بشر دارند مانند موم و پلاستیک نیز از نفت خام بدست می آیند. حدود 10 درصد از محصولات تصفیه شده نفت خام برای تولید پلاستیک، لوازم آرایشی و نساجی و ... استفاده می شود.

زندگی مدرن بدون نفت خام بسیار متفاوت به نظر می رسد. محصولات مراقبت شخصی مانند لوازم آرایشی، شامپو و لوازم پزشکی نیز با استفاده از فرآورده های نفتی تهیه می شوند.

فرآیند پالایش نفت خام

شاید متوجه شده باشید که هر بشکه نفت حاوی 42 گالن است، اما در نهایت 45 گالن محصولات تصفیه شده تولید می کند. دلیل این امر این است که اکثریت محصولات تصفیه شده چگالی کمتری نسبت به نفت خام دارند و در نتیجه حجم آن افزایش می یابد که به آن سود پردازشی می گویند.

همچنین در مسیر پالایش، ورودی های دیگری نیز به غیر از نفت خام وارد فرایند تصفیه میشود. در حالی که نفت خام ورودی اولیه است، از اتانول سوختی، مایعات گاز هیدروکربن و دیگر مایعات مخلوط کننده نیز استفاده می شود.

ورودی های پالایش
در ایالات متحده آمریکا
    سهم کل
نفت خام 85.4٪
اتانول سوختی 4.8٪
ترکیب اجزاء 3.5٪
مایعات گاز هیدروکربن 3.0٪
مایعات دیگر 3.3٪

منبع: EIA

بیشتر نفت خام برای تولید سوخت برای حمل و نقل و دیگر خدمات عمومی جهان مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیند تصفیه 30 هزار بشکه نفت خام معمولاً بین 12 تا 24 ساعت طول می کشد و پالایشگاه ها 24 ساعت در روز و 365 روز در سال کار می کنند. اگرچه نسبت محصولات تصفیه شده بسته به تقاضای بازار و سایر عوامل متفاوت است،

مشکل مصرف نفت خام(سوخت فسیلی)

هر بشکه نفت و محصولات تصفیه شده آن بر محیط زیست تأثیر می گذارد. آب شدن کوه های یخی در قطب شمال تا تپه های پلاستیکی ساخته شده از مواد پتروشیمی در رودخانه ها، همه و همه بر محیط زیست ما و دیگر موجودات زنده آثار منفی زیادی میگذارد.

اما حتی در این حال که جهان برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی برای رسیدن به اهداف اقلیمی تلاش می کند، جهانی بدون نفت خام غیرقابل تصور به نظر می رسد.

ظهور و فروش خودروهای برقی نیز هنوز نتوانسته تاثیر زیادی بر مصرف سوخت های فسیلی بگذارد و انجام مداوم حمل و نقل و نقش افزایش تولید در اقتصاد کشورها، منجر به افزایش مصرف نفت شده است.

جایگزینی کامل «طلای سیاه» در حال حاضر امکان پذیر نیست، اما با استفاده از انرژی برق و یافتن جایگزینی برای مواد پتروشیمی، می توان وابستگی به سوزاندن سوخت های فسیلی را کاهش داد.

 

تهیه و ترجمه: بازار مشترک

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید