بازار مشترک: طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس دهم بررسی شد و مصوبه آن به شورای نگهبان رسید اما شورای نگبان ایراداتی را بر آن وارد دانست و این مصوبه مجدد به کمیسیون صنایع مجلس برای رفع ایراد برگشت. عمر مجلس دهم به رفع ایراد این مصوبه قد نداد و در نهایت کمیسیون صنایع در مجلس یازدهم به بررسی آن پرداخت و در نهایت مصوبه خود را به شورای نگهبان فرستاد.
با انتشار خبر تصویب واردات خودرو، قیمت خودروی خارجی در بازار نزولی و خرید و فروش خودرو متوقف شد. در همین تب و تاب بود که مصطفی میرسلیم عضو کمیسیون اصل 90 مجلس از مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با این مصوبه خبر داد و بار دیگر التهاب قیمت به بازار خودرو بازگشت.

مخالفت مجمع تایید شد؟

در این راستا داوود دانش‌جعفری عضو مجمع تشخیص اصل مخالفت مجمع با واردات خودرو را رد نکرد و گفت سخنان میرسلیم مربوط به یک مورد اختلافی در سال گذشته بین مجلس و شورای نگهبان در خصوص واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی بوده است.
این در حالی است که ایراد شورای نگهبان حذف تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی و خروج ارز از کشور برای واردات خودروهای خارجی بود که در مصوبه اخیر مجلس هر دوی این مشکلات حل شده است. به این صورت که اولا تعرفه و عوارض واردات خودروهای برقی و هیبریدی به قوت خود باقی است ثانیا تنها شرط مجلس برای واردات خودروی خارجی این است که هیچ ارزی از کشور خارج نشود و واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و محصولات مشابه باشد.

 

سیدجواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

تا شورای نگهبان اعلام نظر نکند مخالفت مجمع قابل استناد نیست

در واکنش به این اظهارنظرها نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار «بازار مشترک» با تاکید بر اینکه در روشن شدن مساله واردات خودرو بر اساس قانون باید منتظر نظر شورای محترم نگهبان باشیم، اذعان کرد: «بر اساس قانون اساسی شورای نگهبان باید نسبت به مصوبات مجلس اظهار نظر کند و حتی اگر اعضای مجمع بین خودشان درباره این موضوع به نتیجه رسیده باشند قابل استناد نخواهد بود.»
سیدجواد حسینی کیا تصریح کرد: «اگر شورای نگهبان مصوبه مجلس را تایید کند این مصوبه به مجمع تشخیص نمی رسد و اگر هم آن را رد کند مجدد مجلس می تواند مصوبه را اصلاح و بر نظر خود پافشاری کند اما اگر پافشاری ادامه پیدا کرد آن زمان است که مجمع می تواند اعلام نظر کند.»
به گفته این نماینده مجلس، در نوبت قبل تلاش پارلمان بر این بود که ایرادات شورای نگهبان بر مصوبه واردات خودرو برطرف شود و شورای نگهبان هنوز مسبت به مصوبه اصلاح شده مجلس یازدهم اعلام نظر نکرده است.

واردات خودرو مخالفان جدی دارد

گفتنی است کارشناسان و فعالان بازار خودرو تاکید دارند اگر واردات خودروی خارجی به کشور آزاد شود، بین30 تا ۵۰ درصد قیمت خودرو کاهش پیدا می کند اما لازم به ذکر است در صورت مخالفت مجمع با این طرح، کاهش قیمت خودرو منتفی خواهد شد.
بنابراین باید اختلاف و ابهام مجمع تشخیص مصلحت درباره این موضوع مشخص شود هرچند که نباید فراموش کرد طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور مخالفان جدی دارد حتی با تصویب این طرح در مجلس رضا فاطمی امین وزیر صمت مخالفت خود را نسبت به این مصوبه اعلام کرد و گفت دولت هیچ برنامه‌ای برای واردات خودروی خارجی ندارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید