رئیس شورای تامین دام کشور با اذعان بر اینکه مشکلات دامداران کما فی السابق حل نشده است در گفتگو با خبرنگار بازار مشترک تصریح کرد: در مرحله ای قرار داریم که دامدار در کشور ما با انباشت دام رو به روست این بدان معناست که تولید بیش از اندازه موجب چربی گرفتن دام شده است.
منصور پوریان با اشاره به مصوبه ابلاغی در تیر ماه سال جاری اظهار داشت: بر اساس این مصوبه قرار بود دامدار، دام مازاد یا سنگین وزن خود را صادر کند اما هنوز این مصوبه اجرایی نشده و این امر به بخش مدیریت بازرگانی و مدیریت امید گیلانپور بر می گردد که این مسئه را مورد غفلت قرار داده است.

منصور پوریان- رئیس شورای تامین دام کشور

وی با بیان اینکه عملکرد مدیران نباید تولیدکنندگان دام را به ورطه ورشکستگی بکشاند تاکید کرد: همیشه موضوع ورشکستگی و انباشت دام معلول بوده و باید علت ها را پیگیری کنیم. علت این است کهدر زمان مناسب تصمیم درست و صحیحی گرفته نمی شود.
رئیس شورای تامین دام کشور در ادامه افزود: در حال حاضر تولید زمستان سال گذشته، بهار و تابستان امسال روی دست دامدار مانده است در حالیکه در آستانه ورود به فصل پاییز هستیم. از سوی دیگر فصل پروار تولید گوشت کشور پاییز است و این پرواربندها هستند که باید تولید خود را آغاز کنند ولی جایی برای تولید ندارند و دام هم روی دستشان مانده. 
پوریان خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه قرار بود هدف از صادرات حمایت از تولید کننده باشد و با این اقدام اجازه تنفسی به تولید دام کشور داده شود ولی متاسفانه سیستم دولتی همیشه راه فرار را دنبال و به جای حل این مشکل، با مصوبه ای به شرکت پشتیبانی اجازه خرید حمایتی را صادر کرده است. 
وی در ادامه توضیح داد: چون ذخایر این شرکت ها گوشت است و باید گوشت تامین کنند به دنبال دام سبک تر با قیمت پایین تر خواهند بود. بنابراین با این قبیل اقدامات مشکلات موجود بر سر راه تولید گوشت حل نخواهد شد.
 رئیس شورای تامین دام کشور به رکود طولانی مدت در بازار دام کشور اشاره کرد و گفت: شرایط کرونا به آشفتگی وضعیت اقتصادی کشور دامن زد بنابراین نیازمند راهکارهایی برای خروج از فشار اقتصادی و رکود هستیم. نگاه بازار گونه به تولید دام اشتباه است و نباید با نگاه به قیمت گوشت در بازار برای تولید کننده برنامه ریزی کرد.
پوریان با بیان اینکه تولید دام مشکلات مربوط به خود را دارد عنوان کرد دام پایه غذای کشور است. باید از تصمیمات اشتباه در مدیریت دام که منجر به از بین رفتن تولید می شود جلوگیری کرد.

به دلیل انباشت دام و مازاد تولید، گوشت دام چربی به خود گرفته است 


به گفته وی در حال حاضر تولید کننده دام با مشکلاتی چون خشکسالی، کم آبی، وضعیت بد اقتصادی، کرونا و گران بودن نهاده های دامی مواجهه است که با این شرایط هزینه تولید یک کیلو گرم گوشت برای تولید کننده بین 70 تا 80 هزارتومان تمام می شود اما در حال حاضر  با قیمت 55 هزارتومان عرضه می شود. 
رئیس شورای تامین دام کشور به بیان راهکار برای حل مشکلات موجود در زمینه دام پرداخت و گفت: باید از تولیدکننده حمایت و به تولید اجازه تنفس داده شود تا بتواند یک مقدار از دام خود را خارج وفضایی را برای تولید بعدی ایجاد کند.
پوریان خاطرنشان کرد: بازار تولید دام بی رونق، بی رمق و از نظر نقدینگی به سطح پایینی رسیده است و در این  شیوع کرونا نیز مصرف گوشت را به نصف رسانیده است. عدم اجرای مصوبه برای صادارت دام کارشکنی و بی قانونی است.
وی در ادامه به پیگیری های لازم برای اجرایی شدن این مصوبه اشاره کرد و گفت: نزدیک به 2 ماه از شکایت ما به حراست ها و بازرسی ها می گذرد ولی هنوز برای خروج دام از کشور تصمیمی اتخاذ نشده است.
رئیس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: علت گرانی دام واسطه و دلالی است که ربطی به تولید کننده ندارد. تصور این است اگر دام صادر شود گران خواهد شد در صورتی که به هیچ عنوان این باور صحیح نیست بلکه صادرات به معنای حمایت از دام و ایجاد اشتغال است.
وی در ادامه توضیح داد: برای جلوگیری از ورشکستگی دامداران تنها راه موجود صادرات است که تولید کننده بتواند نقدینگی و فضای تولید برای پاییز را ایجاد کند متاسفانه در این باره با کارشناسان بی علم مشورت می شود که از این وادی بسیار دور هستند.
پوریان در پایان تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی و شخص امید گیلانپور موظف به اجرای مصوبه صادرات بودند که از اجرای آن سرباز زده و مانع از طی کردن روال عادی کشور در مسیر تولید دام شده اند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید