بازار مشترک: از مجلس دهم طرح آزاد سازی واردات خودرو در مجلس مطرح بود که یک بار بنا بر ایراداتی که شورای نگهبان بر آن وارد دانست به کمیسیون صنایع بازگشت. بر اساس آن قرار بود واردات خودروی هیبریدی با تعرفه صفر انجام شود اما شورای نگهبان تعرفه صفر واردات خودروهای هیبریدی را مغایر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانست. حال در مجلس یازدهم ایرادات این طرح برطرف شده و در هفته آینده سرانجام آن مشخص خواهد شد. 
در این باره مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندان خودرو معتقد است: طرح مجلس در صورت تصویب می‌تواند به خوبی بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، بازار خودرو را از انحصار مطلق خارج کند و قیمت را برای مردم کاهش دهد. حتی تا ۲۵ درصد ممکن است روی قیمت خودرو تاثیرگذار باشد.


در این راستا سید جواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتشار خبر نهایی شدن مراحل تصویب و اجرای طرح واردات خودرو توسط دبیر انجمن واردات خودروی کشور در گفتگو با خبرنگار بازار مشترک، با اشاره به این که پیش از این در مجلس دهم قانونی برای ساماندهی وضع بازار خودرو طرح شده و مورد بررسی قرار گرفت و شورای نگهبان در مورد ماده چهار این طرح اشکال وارد کرده بود، گفت: زمانی که ماده چهار برگردانده شد، پیرامون ایرادات این ماده پیشنهاداتی مطرح شد که ما بتوانیم در قبال صادرات خودرو یا قطعات آن، وارداتی محدود داشته باشیم و در صورت دیگر، از ارزهایی استفاده شود که منشأ دولتی نداشته باشد، مثل کسانی که در خارج از کشور، منابع ارزی در اختیار دارند.
وی در ادامه با اشاره به این که در این طرح، تنها شورای رقابت مشخص می کرد که تا چه اندازه واردات خودرو انجام بشود، افزود: در این طرح همچنین مطرح شده است که خودروهای سطح B به بالا و خودروهای کار کرده تا سه سال وارد کشور شود.
حسینی‌کیا، با اشاره به این موضوع که این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شده است و پیش‌بینی می شود که هفته آینده نوبت به آن خواهد رسید، ادامه داد: اگر این طرح مصوب شود و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند، بابی باز می شود که تا میزان محدودی که شورای رقابت آن را تعیین خواهد کرد، می توان خودرو وارد کشور کرد.
حسینی‌کیا در پایان ، با اشاره به این که در شرایط کنونی عرضه و تقاضای خودرو با هم برابر نیست، اظهار داشت: نگاه بر این است که این طرح بتواند بخشی از التهابات و نیاز عرضه و تقاضای خودرو در کشور را مدیریت کند. 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید