مجید رامشینی: به عنوان مثال، امروزه بازارها به دلیل وجود جنگ های تجاری و دست و پنجه نرم کردن با نرخ بهره پایین به دنبال احیای خود با تلاش مستمر برای به دست آوردن مزیت رقابتی به وسیله تغییراتی در حوزه مالی هستند.

گزارش ها نشان می دهد، انقلابی در حال وقوع است. ماشین ها در حال گرفتن کنترل سرمایه گذاری هستند. البته نه فقط خرید و فروش اوراق بهادار بلکه بالاترین سطح فرماندهی معاملات. از بررسی تغییرات بازار گرفته تا تخصیص سرمایه به دست ماشین ها صورت خواهد گرفت.

به این آمارها توجه کنید:

سرمایه هایی که توسط رایانه ها اداره می شوند و این رایانه ها از قوانین نوشته شده توسط انسان پیروی می کنند، 35٪ از بازار سهام آمریکا، 60٪ از equity assets و 60٪ از فعالیت های تجاری را تشکیل می دهند. برنامه های جدید هوش مصنوعی نیز در حال نوشتن قواعد سرمایه گذاری خاص خود هستند، به روشی که سازندگان آنها نیز فقط تا حدی این قواعد را درک می کنند.

صنایع مختلفی از تحویل پیتزا گرفته تا هالیوود با پیشرفت فناوری تغییر می کنند، اما امور مالی مساله ای منحصر به فرد است چرا که می تواند بر اعمال زور به شرکت ها، توزیع مجدد ثروت و فلج نمودن اقتصاد تاثیر به سزایی بگذارد.

به دلیل وجود معاملات هنگفت در بازارهای مالی، امور مالی همیشه در رقم زدن پیشرفت های زودهنگام توانایی بالایی داشته است. به عنوان نمونه اولین کابلی که به آن طرف اقیانوس اطلس کشیده شد، قیمت پنبه را بین لیورپول و نیویورک رد و بدل می کرد.

تحلیل گران وال استریت در دهه 1980 جزو اولین کسانی بودند که مشتاقانه از نرم افزار اکسل استقبال نمودند. از آن زمان به بعد، رایانه ها بخش زیادی از صنعت مالی را فتح نمودند. اولین تجربه، اجرای سفارش های خرید و فروش بود. این مساله تا جایی ادامه پیدا کرد که اگر امروز به یک مکانی که معامله های تجاری در آن جا انجام می شوند مراجعه کنید به جای شنیدن داد و فریاد معامله گران، صدای فنِ سرورها را خواهید شنید. معاملاتی که در آن با حجم بالا و به صورت مستمر از نوسانات ریز قیمت ها بهره گرفته می شود.

در دهه گذشته کامپیوترها به سمت مدیریت سبدهای سرمایه گذاری تغییر جهت داده اند. صندوق های قابل معامله در بورس (ETFs) و صندوق های سرمایه گذاری مشترک که با رصد نمودن خودکار شاخص های سهام و اوراق بهادار کنترل می شوند.

در یکی از ماه های سال 2019 این ماشین ها 3/4 میلیارد دلار در سهام های آمریکایی سرمایه گذاری نمودند و برای اولین بار فعالیتشان از انسان ها پیشی گرفت.

ربات های مالی از استراتژی های متنوعی بهره می برند به طور مثال یک استراتژی شناخته شده به نام اسمارت بتا به گونه ای عمل می کند که در آن یکی از صندوق‌های پوششی موفقی که اغلبشان در سواحل شرقی آمریکا مستقر هستند، روش‌های ریاضی‌محور پیچیده و محرمانه‌ای برای مدیریت سرمایه یک میلیارد دلاری‌اش بهره می‌برد.

همانطور که ماشین ها خود را در بازار سهام و مشتقات آن ثابت می کنند، در بازارهای قرضه نیز در حال رشد هستند.

استقلال رایانه ها روز به روز بیشتر می شود و نرم افزارهایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند از استراتژی های خودشان بهره می برند و دیگر به راهنمایی های انسان نیازی ندارند.

برخی از صندوق های سرمایه گذاری هنوز در مورد هوش مصنوعی تردید دارند اما می دانند که با افزایش قدرت پردازش آنها، توانایی هایشان نیز رشد می یابد. با درنظر گرفتن جریان اطلاعات به عنوان شریان حیاتی و اصلی بازارها، سرمایه گذاران تحت قوانین سخت گیرانه تجارت داخلی، دائم گزارش ها را بررسی می کنند و شرکت ها را زیر نظر دارند.

این امر به گونه ای طراحی شده است که همگان از اطلاعات مساوی و عادلانه ای برخوردار باشند (برای درک بهتر این موضوع به این پادکست جذاب که روایتی است از یک رسوایی بزرگ در تاریخ معاملات سهام آمریکا، گوش دهید).

امروزه یک منبع تقریبا بی نهایت از داده های جدید با قدرت پردازش بالا، روش های جدیدی برای ارزیابی سرمایه گذاری ها ایجاد کرده است. به طور مثال برخی از سرمایه گذاران با استفاده از تصاویر ماهواره ای، پارکینگ های خرده فروشان را رصد می کنند و به کند و کاو داده های برگرفته از موقعیت مکانی تجارت رقبا می پردازند.

بدین ترتیب آن ها می توانند اطلاعات تازه تری از شرکت ها حتی در مقایسه با هیئت مدیره شان به دست آورند.

از گذشته تا به امروز با ظهور رایانه ها و به مدد آن کاهش هزینه ها، اقتصاد دموکرات تر و مردمی تر شده است. با مقایسه هزینه یک درصد شارژ یک ساله سرمایه گذاری فعالانه در مقابل تنها یک دهم درصد سرمایه گذاری EFT این امر وضوح بیشتری پیدا می کند، از طرفی شما می توانید با تلفن همراه خود از EFTها استفاده کنید.

جنگ های قیمتی نیز به معنی پایین آمدن هزینه های تجارت است و بازارها در این زمینه معمولا نقدتر از گذشته کار می کنند. به خصوص زمانی که بازگشت بسیاری از سرمایه ها همانند این روزها کم است.

با این وجود دوران نوظهور مالیِ تحت سلطه ماشین ها، نگرانی هایی را نیز ایجاد می کند که هر یک از این ها می تواند این مزایا را به خطر بیندازد.

یکی از این موارد ثبات مالی است. سرمایه گذارانِ باتجربه، از این موضوع شکایت دارند که کامپیوترها می توانند قیمت دارایی ها را تحریف کنند، زیرا بسیاری از الگوریتم های این ماشین ها، ممکن است یک سهام با مشخصه ای خاص را دنبال کرده و ناگهان آن را رها کنند.

نهادهای نظارتی نیز نگران این هستند که نقدینگی با سقوط بازارها بر باد رود. البته در این ادعاها می تواند تا حد زیادی غلو شده باشد چرا که انسان ها خود توانایی این نابودی را دارند و در این بین رایانه ها قادر هستند به مدیریت ریسک کمک شایانی کنند.

با این وجود، یک سری "اختلالات ناگهانی" و حوادث ناگواری رخ داده است از جمله اخلال در قیمت های ETF در سال 2010، سقوط استرلینگ در اکتبر 2016 و ریزش شدید قیمت اوراق قرضه در دسامبر سال 2018. این مشکلات ممکن است با قدرتمندتر شدن رایانه ها شدیدتر و متداول تر شوند.

نگرانی دیگر این است که چطور ماشینه کردن سرمایه ها می تواند ثروت را متمرکز کند زیرا در این شرایط عملکرد، وابسته به قدرت پردازش و داده ها می شود بنابراین افراد با نفوذ می توانند پول خارج از عرفی را کسب کنند.

با وجود این که وجوهی جهت امنیت حق انحصار داده ها پرداخت می شود، سرمایه گذاران کوچک نیز معترض اند که هر مزیتی که دارند به زودی از بین می رود.

به عنوان مثال تصور کنید اگر آمازون (رئیس آن، جف بیزوس، که در گذشته برای یک صندوق سرمایه گذاری کمی کار می کرد) شروع به تجارت با استفاده از اطلاعات اختصاصی خود در مورد تجارت الکترونیک کند، یا مورگان چیس از داده های داخلی خود در مورد کارت های اعتباری برای تجارت اوراق قرضه بازار استفاده کند. این نوع تعارضاتِ فرضی می تواند به زودی به وقوع بپیوندد.

و در نهایت نگرانی پایانی نحوه اداره شرکت یا حاکمیت شرکتی است.

دهه های متعددی است که هیات مدیره ها توسط مدیران صندوق ها (به نمایندگی از موکلین خود) انتخاب می شوند.

اگر سهام ها توسط کامپیوترها به اجرا درآیند یا بدتر از آن به گونه ای برنامه ریزی شوند که اهداف مشخصی را دنبال کنند مانند پرداخت سود سهام شرکت ها به هر قیمتی؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ (البته که انسان می تواند این امر را خنثی کند).

به طور مثال بلک راک بزرگ ترین شرکت ETF، شرکت های دیگر را برای اجرای استراتژی و سیاست های محیطی راهنمایی می کند که این خود مشکلات جدیدی را به همراه دارد: اگر جریان سرمایه ها به سمت تنی چند از مدیران صندوق های بزرگ با مقیاس وسیع سرازیر شود، آن ها قدرت رای نامتناسب و ناهمگونی در اقتصاد پیدا خواهند کرد.

سلام سیری، می تونی پس انداز زندگیم رو سرمایه گذاری کنی

نمی توان نوآوری های بزرگ را در حوزه های مالی متوقف نمود اما اغلب این نوآوری ها زمانی که جای خود را پیدا می کنند بحران هایی را نیز به دنبال خود دارند.

در قرن هجدهم، شرکت سهامی قبل از اینکه تجارت گسترده ای را در قرن نوزدهم امکان پذیر کند حباب هایی در بازار ایجاد کرد.

بهادارسازی (تبديل دارايي‌ها به اوراق بهادار) باعث بروز وام های کم اعتبار شد، در حالی که امروزه به عنوان ابزاری مهم برای دوری از خطر محسوب می شود.

اصول گسترده تنظیم بازار ابدی است: رفتار برابر با کلیه مشتریان، دسترسی برابر به اطلاعات و ارتقای رقابت. با این حال، به نظر می رسد انقلاب محاسباتی باعث خواهد شد که قوانین امروزی به طرز تاسف برانگیزی از رده خارج شوند.

سرمایه گذاران انسانی نیز در شرف فهم این مطلب هستند که آن ها دیگر باهوش ترین افراد این میدان نیستند.

کلاه برداری های هرمی و پانزی، این بار در قالب ربات های مالی
 

همان طور که خوب می دانید و تا به حال شاید با تجربه ای تلخ این موضوع را خوب حس کرده اید، با ظهور هر فن آوری جدید راه های کلاه برداری از آن نیز به سرعت شروع می شود. یکی از آن موارد ورود شرکت های هرمی این بار در قالب استفاده از ربات های خرید و فروش ارز و بورس و این جور چیزهاست.

 


بیشتر بخوانید: 

کلاهبرداری میلیاردی «ای آی تریدز» از متقاضیان ارز دیجیتال + مدارک و ویدئو
 


 

اما برای این که متوجه شوید آیا این شرکت ها که وعده های چرب و نرمی را به شما می دهند آیا واقعا از ربات استفاده می کنند کافی است به توصیه های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نگاهی بیاندازید. در وب سایت این کمیسیون آمده است که اگر با پیشنهادی روبرو شدید و نشانه های زیر در آن مشهود بود به پیشنهاد مطرح شده مشکوک شوید:

  • بازدهی بالا و بدون ریسک یا با ریسک بسیار پایین
  • بازدهی ثابت
  • سرمایه گذاری های ثبت نشده
  • فروشندگان غیرمجاز
  • استراتژی های مخفی و پیچیده
  • خطاهای محاسباتی
  • دشواری در نحوه برداشت وجه

 

برگرفته از اکونومیست

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید