معرفی استان اصفهان

اصفهان، از استان‌های مرکزی ایران است. این استان ششمین استان پهناور، سومین استان پرجمعیت و رتبه اول شهرنشینی در ایران را دارد. اصفهان به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نیز شناخته می شود.

مساحت این استان حدود 106786 کیلومترمربع است.

مابین استان‌های کشور استان اصفهان بیشترین استان‌های همسایه را در کنار خود دارد.

نخستین سندهای مکتوبی که از تاریخ این ناحیه از کشور در دسترس است، نشان می‌دهد که اصفهان در سده‌ی یکم میلادی از بخش‌های مشهور کشور و به «سپانه» موسوم بوده است.

جمعیت این استان حدود 5 میلیون نفر است و اکثریت جمعیت آن در نقاط شهری ساکن هستند و جمعیت روستایی در این استان در سال های اخیر رو به کاهش است.

 


بیشتر بخوانید:

ایران را بهتر بشناسید


 

در این قسمت به صورت کلی بخش های زیر را به مرور می کنیم:

اقتصاد استان اصفهان

صنایع و معادن استان اصفهان

کشاورزی و دامپروری استان اصفهان

گردشگری استان اصفهان

حمل و نقل استان اصفهان

هتل های استان اصفهان

انرژی استان اصفهان

علم و فناوربی در استان اصفهان

با کلیک بر روی هر کدام میتوانید درباره آن موضوع بیشتر بخوانید. (در حال بروز رسانی)

مشخصات کلی استان اصفهان

مساحت: 106786 کیلومتر مربع

جمعیت : حدود 5 میلیون نفر

مرکز: شهر اصفهان

دین: اکثریت اسلام-شیعه

زبان: فارسی

موقعیت جغرافیایی: مرکز ایران

همسایگان استان تهران:

 شمال: سمنان، قم، مرکزی

 جنوب: کهکلویه و بویراحمد، فارس

شرق: یزد، خراسان جنوبی

غرب: لرستان، چهارمحال و بختیاری

شهر اصفهان، پایتخت استان اصفهان

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران، سومین شهر بزرگ ایران و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است.

همچنین کلان‌شهر اصفهان نیز چهاردهمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است.

این شهر به داشتن معماری زیبای ایرانی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فردش نام‌آور است. این امر سبب شده تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد.

شهر اصفهان پانزده منطقه دارد و نماد شهر، میدان نقش جهان و زاینده رود است.

شهر های استان اصفهان:

اصفهان

کاشان

خمینی شهر

نجف آباد

تیران

شهرضا

داران

شاهین شهر

مبارکه

آران و بیدگل

زرین شهر

گلپایگان

فلاورجان

چادگان

دهاقان

فریدون شهر

دولت آباد

نائین

سمیرم

خوانسار

باغ بهادران

نطنز

اردستان

گزبر خوار

دامنه

خمینی شهر

رزوه

 

 

مناطق حفاظت شده استان اصفهان

استان اصفهان دارای چهار منطقه حفاظت شده منطقه حفاظت شده کرکس، قمصر و برزک، کهیاز و دالانکوه می باشد که هرکدام شامل زیستگاه جانوری و پوشش گیاهی خاصی است.

منطقه حفاظت شده کرکس: منطقه حفاظت شده کرکس با وسعت 114 هزار هکتار بخشی از جنوبی ترین منطقه کرکس است که شهر نطنز در دامنه شرقی آن قرار دارد.

از سال 1371 در این منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در نهایت در سال 1386 شمسی به عنوان منطقه حفاظت شده ارتقاء سطح و معرفی یافت.

بر اساس مطالعات انجام یافته تعداد 290 گونه گیاهی متعلق به 206 جنس و 52 خانواده گیاهی در منطقه کرکس وجود دارد.

همچنین تعداد 13 گونه پستاندار، 62 گونه پرنده، 12 گونه خزنده و یک گونه دوزیست در این منطقه شناسایی و ثبت گردیده است. «کل و بز» و «گراز» از گونه های شاخص این منطقه می باشند.

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک: این منطقه با وسعت 60 هزار هکتار در حاشیه شهر توریستی قمصر در جنوب غربی شهرستان کاشان و در داخل گستره جغرافیای سه شهر مهم شامل برزک، قمصر، کامو و جوشقان قالی واقع شده است.

این منطقه در سال 1387 شمسی به عنوان شکار ممنوع معرفی شد و نهایتاً در پاییز سال 1389 به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت گردید.

پوشش گیاهی این ناحیه عمدتا از نوع بوته ای- علوفه ای است و گونه‌های جانوری شاخص این منطقه نیز کل و بز و قوچ و میش می باشند.

منطقه حفاظت شده کهیاز: این منطقه با وسعت 92 هزار هکتار در 5 کیلومتری شرق شهرستان اردستان واقع شده است.

گیاهان شاخصی که در این منطقه رویش دارند گون، گز و تاغ می باشد.

این منطقه زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری نادر و با ارزش ازجمله جبیر، پلنگ، هوبره و احتمالا یوزپلنگ آسیایی می باشد.

این منطقه در سال 1389، به عنوان منطقه حفاظت شده ارتقاء سطح یافت. 

منطقه حفاظت شده دالانکوه: این منطقه با مساحتی بالغ بر 33731 هزار هکتار، در ضلع شرقی چادگان قرار دارد که در پاییز سال 1389، به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

حیات وحش و گونه های جانوری این منطقه شامل دو دسته زیستمندان دریاچه و زیستمندان خشکی بوده که می توان به چهارگونه از خانواده کپورماهیان، یک گونه از خانواده آزادماهیان ( قزل آلای رنگین کمان)، انواع فیتو پلانکتون ها و زئوپلانکتون ها، پستانداران و همچنین پرندگان دریاچه اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده دالانکوه


فرهنگ استان اصفهان

اصفهان مردمانی دارد از جنس هنر، ذوق و خلاقیت، استانی با آثار و بنای تاریخی و معماری اصیل ایرانی، بی‌دلیل نیست که نصف جهان خوانده می‌شود.

اصفهانیان با لهجه شیرین اصفهانی صحبت می‌کنند، اکثریت مسلمانند و مذهب‌شان شیعه است البته اقلیت‌های مذهبی نیز در اصفهان زندگی می‌کنند.

از آیین های بومی این استان می توان به گلاب گیری اشاره کرد که هرساله در اردیبهشت ماه، در شهرهای این استان انجام می شود و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

بازار قیصر، اصفهان


اقتصاد استان اصفهان

استان اصفهان بعد از تهران، دومین کانون اقتصادی ایران را به خود اختصاص داده است. بخش قابل توجهی از اقتصاد استان بر خدمات و کشاورزی وابسته است. 

وجود آثار تاریخی و جاذبه‌های سیاحتی به اصفهان ویژگی ممتازی بخشیده است. صنعت این استان نیز از امكانات بالقوه و قابل ملا‌حظه‌ای برخوردار است.

برخی مناطق استان اصفهان از جمله حوزه مركزی در تولید بسیاری از محصولا‌ت صنعتی كه در سطح ملی شاخص است، دارای مزیت نسبی هستند.

همچنین با توجه به درصد قابل ملا‌حظه‌ای از اشتغال صنعتی كه در استان اصفهان را در جایگاه خاصی در ایران قرار داده می‌توان صنعت را به‌عنوان یك بخش مهم در اقتصاد استان اصفهان نام برد.

علاوه بر آن كشاورزی استان نیز از امكانات بالقوه‌ای برخوردار است. در حال حاضر مزیت نسبی در مورد تولید برخی از محصولا‌ت كشاورزی در اصفهان وجود دارد.

اين استان داراي مزيت هاي بالقوه و بالفعل منحصر به فرد اقتصادي مي باشد. مركزيت استان اصفهان در كشور باعث دارا بودن ضريب ايمني بالا جهت سرمايه گذاري مي باشد. قرار گرفتن استان اصفهان در شاهراه ارتباطي شمال به جنوب و شرق به غرب امكان دسترسي آسانتر به تمام نقاط كشور را فراهم نموده است.

وجود صنايع مادر به عنوان قواي محركه بخش صنعت اين استان عمل مي نمايد و صنايع كوچك به صورت صنايع پايين دستي به منظور تامين تجهيزات مورد نياز واحدهاي بزرگ و همچنين فرآوري مواد خام توليدي واحداي بزرگ در شهركهاي صنعتي و مناطق صنعتي تشكيل گرديده اند.

 

صنایع و معادن استان اصفهان

صنایع استان اصفهان: 

 

استان اصفهان به عنوان يكي از مهم ترين قطبهاي صنعتي، معدني و تجاري كشور با دارا بودن 8708 واحد فعال صنعتي و 704 معدن فعال و با تعداد حدود 146053 واحد صنفي فعال داراي مجوز يكي از مركز تبادل تجاري مهم در سطح كشور مي باشد.

استان اصفهان در صنایع مختلف از جمله تولید فلزات اساسی، تولید کک، فرآورده‌‌های نفتی و تولید منسوجات، صنایع کانی غیرفلزی، صنایع بازیافت، صنایع تولید ابزار پزشکی، ابزار دقیق و اپتیک، صنایع ساخت محصولات فلزی فابریکی و تولید مبلمان از قابلیت‌‌های چشمگیری در سطح کشور برخوردار است.

همچنین این استان بزرگ‌ترین مرکز تولید صنایع دستی ایران محسوب می‌شود و با توجه به این قابلیت‌ها، از لحاظ ارزش‌افزوده بخش صنعت پس از استان تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

برای توسعه صنعت استان اقدام‌های مهم و اساسی بسیاری انجام شده است، از جمله: تأمین اعتبارات مورد نیاز به‌منظور تکمیل زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی، توسعه واحد‌‌های صنعتی مختلف نظیر مجتمع فولاد مبارکه، شرکت پالایش نفت، سپاهان باطری، سیمان سپاهان، بلور و شیشه اصفهان، اتمام مطالعات ایجاد صنایع خودروسازی، حمل‌ونقل ریلی و ادوات نیروگاهی در استان و ایجاد مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری در 3 شهرستان.

 

استان اصفهان شهرک های صنعتی سبک و سنگینی را در خود جای داده است که از جمله مهمترین آنها میتوان به شرکت ذوب آهن، شرکت فولاد مبارکه، شرکت پلی اکریل، کارخانه سرامیک، صنایع خودروسازی، صنایع هواپیماسازی و ... اشاره کرد.

شرکت فولاد مبارکه 

معادن استان اصفهان: استان اصفهان را می‌توان جزو استان‌های معدنی با ظرفیت بالا در ایران دانست و این استان رتبه نخست کشوری از لحاظ فعالیت‌های معدنکاری است. 

 اصفهان رنگین کمانی از مواد معدنی است. مجموعه‌ای از ذخایر فلزی از مس تا کبالت در این استان وجود دارد.

 

ذخایر پراکنده سنگ‌آهن مگنتیت، محور مهم سرب و روی ایران، کرومیت، منیزیت، آزبست و تالک، منگنز، کبالت، قلع و تنگستن در این استان وجود دارد. 

همچنین ذخایر طلای موته، دلیجان، خمین و کوه‌دُم، باعث شده اصفهان یکی از استان‌های طلایی کشور به‌شمار آید. البته صنایع معدنی برای معدن طلای موته و تولید شمش طلا از دیگر امتیازات این استان است. 

معادن طلای موته

استان اصفهان 900 معدن دارد که از نظر تعداد، به‌طور تقریبی در رتبه نخست کشور قرار گرفته‌است و حدود 80 درصد این معادن فعال هستند.

در میزان استخراج مواد معدنی این استان در رتبه سوم ایران قرار گرفته‌است.

از لحاظ سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نیز ذخیره‌هایی با تنوع بالا در اصفهان موجود است و بیشترین معادن استان اصفهان سنگ‌های تزئینی هستند.

اصفهان به‌عنوان یکی از استان‌ها در زمینه سنگ نما مطرح است. وجود بیش از 5 نوع سنگ تزئینی همچون تراورتن، مرمریت، چینی، مرمر و گرانیت در کشور و قرارگرفتن ذخایر معدنی قابل‌توجهی از این دست کانی در اصفهان سبب شده تا فعالیت‌های بسیاری از جمله فرآوری سنگ‌های تزئینی در آن انجام شود. 

 ایران جزو 5 کشور برتر دارای ذخایر سنگ‌های تزئینی در جهان است و استخراج بالایی در این حوزه دارد اما به دلیل ناکارآمدی و قدیمی بودن ماشین آلات و دستگاه ها، محصولات تولیدی کیفیت بالایی برای صادرات ندارد که سرمایه گذاری در این بخش می توان ارزش‌افزوده خوبی برای استان اصفهان و ایران داشته باشد.

این استان به‌عنوان یکی از شهرهای صنعتی ایران شناخته شده و علاوه بر معدنکاری، در حوزه صنایع معدنی هم فعال است که از نمونه‌های آن فولادسازی و همچنین مجموعه بزرگ سنگ‌آهک پیربکران است. در این میان برخی از مواد اولیه برای صنایع فولادی همچون دولومیت از معادن استان تامین می‌شود.


کشاورزی و دامپروری استان اصفهان

کشاورزی استان اصفهان: فعالیت‌های بخش کشاورزی در استان اصفهان به لحاظ برخورداری از منابع قابل توجه، از جمله بخش‌های مهم اقتصادی استان محسوب می‌شود. استان اصفهان با داشتن حدود 8.2 درصد از اراضی زیرکشت کشور حدود 7 درصد تولیدات کشاورزی و 9.5 درصد از ارزش‌افزوده بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است. 

 این استان ۶ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و این نشان‌دهنده بهره‌وری بیشتر از منابع در این استان است. عمده زمین‌های زیر کشت اصفهان در حاشیه زاینده‌رود و بخش‌هایی از شهرستان‌های غربی و جنوبی استان قرار دارند.

استان اصفهان اقلیم‌های متنوعی دارد که این تنوع در شرایط آب‌وهوایی باعث شده که این استان توانایی تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی را داشته باشد، به‌گونه‌ای که در مناطق سرد و کوهستانی گردو و بادام و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار و در مناطق گرم و خشک آن پسته، خرما و انار کشت می‌شود.

نواحی کشاورزی این استان به دلیل تنوعه آب و هوایی، به سه دسته تقسیم میشود:

  • ناحیه دشت
  • ناحیه کوهستانی و کوهپایه ای
  • ناحیه بیابانی

استان اصفهان در زمینه تولید غده‌های کوچک سیب‌زمینی (مینی توبر به‌عنوان بذر)، تولید پیاز و کشت نشایی پیاز و گلرنگ رتبه اول، تولید محصولات جالیزی رتبه دوم، در تولید سیب‌زمینی و نیز خربزه رتبه سوم، تولید سبزی رتبه چهارم، در تولید ذرت علوفه‌ای و یونجه رتبه هفتم، در تولید گیاهان دارویی رتبه دوم ودر تولید سیب‌درختی رتبه سوم کشور را داراست.

همچنین استان اصفهان در زمینه تولیدات گلخانه‌ای موفق به کسب رتبه دوم در سطح کشور شده است.

از دیگر محصولات کشت شده در این استان، میتوان به انار، انگور، به، بادام، پسته، گلابی و زردآلو اشاره کرد.

برداشت سیب زمینی از زمین های استان اصفهان

دامپروری استان اصفهان: استان اصفهان در زمینه تولیدات شاخص دامی، شیر خام رتبه اول کشور، گوشت مرغ رتبه دوم، گوشت قرمز رتبه پنجم، عسل رتبه سوم، گوشت بوقلمون رتبه اول و شترمرغ رتبه دوم در سال را داراست.

همچنین وجود انواع آب‌های شیرین و لب شور در استان اصفهان، شرایط مناسبی را برای پرورش انواع مختلف آبزیان فراهم و وجود مناطق چندگانه گرم، سرد و معتدل در این منطقه برای توسعه صنعت تولید آبزیان وضعیت خوبی را مهیا کرده است.

صنعت پرورش ماهی خوراکی در استان اصفهان، در سال های اخیر افزایش خوبی یافته است.


گردشگری استان اصفهان

اصفهان شهری باستانی در مرکز ایران است که به فاصله 420 کیلومتری جنوب تهران قرار دارد.

شهر اصفهان مرکز استان اصفهان نیز می باشد و در فرهنگ ایرانی به نصف جهان مشهور است.

اصفهان به لحاظ جمعیت بعد از تهران و مشهد، سومین شهر بزرگ ایران محسوب میشود. اصفهان در منطقه ای نیمه کویری و در کنار زاینده رود قرار گرفته و از مراکز گردشگری، فرهنگی و اقتصادی ایران به شمار می رود. آب و هوای آن معتدل و دارای فصول منظم است.

بی‌شک استان اصفهان، با آثار تاریخی ارزشمند چند هزار ساله، یکی از مهم‌ترین استان های گردشگری ایران بشمار می‌رود. 

اصفهان، رتبه اول جذب توریست و رتبه دوم گردشگران داخلی را در بین شهرهای ایران داراست.

معماری زیبا، پل، مسجد ها و مناره های منحصر به فرد اصفهان، آن را به یکی از شاهکارهای معماری دنیا تبدیل کرده است.

مکان های دیدنی اصفهان هر سال گردشگران زیادی را به خود جلب می کنند. بر اساس استاندارهای یونسکو، اصفهان شهری خلاق است که از الگوی توسعه پایدار پیروی می کند و از این نظر به عنوان نخستین شهر ایران همراه رشت، عضو شبکه شهرهای خلاق جهان است.

این شهر تاریخی در سال 2005 به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی انتخاب شده است.

بسیاری از آثار هنری و تاریخی برجسته و جاذبه های گردشگری اصفهان در لیست فهرست آثار باستانی یونسکو ثبت شده اند.

از آنجا که اصفهان مدت ها پایتخت سلسله صفویان بوده و این دوران، دوران شکوفایی آن به شمار می رود، آثار تاریخی و باستانی بسیاری متعلق به این دوره و حتی دوره ساسانیان در آن یافت می شود که ذکر همه آنها غیر ممکن است. مقامات میراث فرهنگی استان اصفهان معتقدند بیش از 22 هزار جاذبه تاریخی و فرهنگی ارزشمند در این استان وجود دارد.

 

تعدادی از مکان های دیدنی استان اصفهان:

  • میدان نقش جهان
  • سی و سه پل
  • چهل ستون
  • پل خواجو
  • پل چوبی
  • تخت فولاد
  • منار جنبان
  • هتل عباسی
  • پارک ناژوان
  • عالی قاپو
  • آتشگاه اصفهان
  • آرامگاه صائب
  • بازار قیصریه
  • مسجد جامع اصفهان
  • کاخ هشت بهشت 
  • و ...

اصفهان به جهت داشتن موزه‌های مختلف و با ارزش مشهور است که از آن میان می‌توان به موزه‌های زیر اشاره نمود:

گنجینه هنرهای تزئینی و هنرهای معاصر اصفهان، موزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اصفهان، کاخ موزه چهل ستون، موزه کلیسای وانک، موزه تاریخ طبیعی، موزه علوم و فنون آموزش پرورش اصفهان، موزه حمام علی قلی آقا، موزه آب اصفهان، موزه شهدای اصفهان، گنجینه سنگ نوشته‌های تخت فولاد و موزه پروانه‌ها

اقتصاد سنتی استان مبتنی بر صنایع دستی چون قالی بافی، ابریشم بافی، قلمزنی، منبت کاری، زری بافی، خاتم کاری، ملیله دوزی، مینیاتور، سفالگری، میناکاری، فلزکاری، فرش، فیروزه کوبی، نقره سازی، کاشی سازی، قلمکاری و پولک دوزی از صنایع زیبای اصفهان است که امروزه رونق خوبی نیز در بخش جهانگردی دارد.

 

عالی قاپو

تاج الملوک

سی و سه پل 

آران بیدگل- استان اصفهان

کاخ هشت بهشت

میدان نقش جهان

باغ پرندگان، پارک جنگلی ناژوان

کاخ چهل ستون


حمل و نقل استان اصفهان

وجود مرکزیت و موقعیت جغرافیایی ممتاز استان اصفهان در کشور به‌عنوان چهارراه حمل‌ونقل کشور، هم‌جواری با ۸ استان دیگر، استقرار صنایع مادر، وجود جاذبه‌‌های گردشگری، جمعیت استان و بسیاری از دلایل دیگر دست به دست هم داده تا این استان به یکی از استان‌‌های مهم و تأثیرگذار در بخش حمل‌ونقل مبدل شود.

استان اصفهان نقش بسیار مهمی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ایفا می‌کند.

در استان اصفهان سه راه برای سفر و حمل و نقل از نقطه ای به نقطه دیگر وجود دارد: حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل هوایی.

ریلی: 

استان اصفهان با توجه به برخورداری از پتانسیل مهم صنعتی و اقتصادی در سال 1347 شمسی به شبکه سراسری راه آهن پیوست که دارای 709 کیلومتر خط اصلی است.

راه آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و پر ترددترین ایستگاه‌های موجود در سطح کشور است و همچنین دارای 615 خط اصلی و 99 خط صنعتی و تجاری است.

از خطوط پر تردد این راه آهن، می توان به مسیرهای تهران، مشهد، یزد، بندرعباس، شیراز و کاشان اشاره کرد.

زمینی:

 استان اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و واقع شدن در چهارراه ترانزیت کشور، سهم قابل توجهی از میزان راه ها و تردد در بستر راه های کشور را به خود اختصاص داده است. به طوری که در سال گذشته پس از تهران، مازندران، البرز، گیلان، فارس و خراسان رضوی بیشترین تردد در محورهای مواصلاتی این استان ثبت شده است.

از سوی دیگر شکل گیری صنایع مادر و توسعه شهرک های صنعتی در این استان، حجم تولیدات کالا و محصولات را به شدت افزایش داده است.

استان اصفهان هم از دیگر استاهای ایران است که دارای جاده های بسیار، برای سفرهای زمینی است و حمل و نقل زمینی را از این استان، به استان های دیگر راحت کرده است.

آزادراه/

جاده

مبدا

مقصد

شهر ها

محل خروج/

ورود

آزاد راه 7

مبارکه

تهران

قم، کاشان، نطنز، نجف آباد،

زرین شهر، مبارکه

آزادراه کنار گذر غربی اصفهان

آزاد راه 51

اصفهان

زرین شهر

فلاورجان، ایمان‌شهر، فولادشهر

 

آزاد راه 9

شاهین‌شهر

اصفهان

 

 

آزاد راه کنارگذر شرقی اصفهان

 

بهارستان

کمشچه، حبیب‌آباد، قهجاورستان، 
گورت، اصفهان، بهارستان 

 

جاده 47

شاهین شهر

سلطانیه

اراک، همدان، زنجان

آزادراه ذوب آهن

جاده 51

اصفهان

شلمزار

فللاورجان، زرین شهر، شهر کرد

بزرگراه شهیدخرازی

جاده 55

اصفهان

بوشهر

نورآباد، یاسوج، بروجن، مبارکه

بزرگراه شهید دستجردی

جاده 58

کاشان

الیگودرز

دلیجان،محلات، خمین

جاده گلپایگان

جاده 62

نایین

دورود

نایین، اصفهان، نجف‌آباد، تیران، داران، بوئین و میاندشت، الیگودرز، ازنا، دورود 

۴۵ کیلومتری جنوب غربی جندق

جاده 63

شهرضا

یاسوج

سمیرم

کمربندی شهررضا

جاده 65

اصفهان

سیراف

شهرضا، آباده، مرودشت

شیراز، فیروزآباد، جم

بزرگراه شهید اراقب پرست

جاده 71

کاشان

بندرعباس

نطنز، یزد، شهر بابک، سیرجان

آزادراه امیرکبیر

ترمنال های مسافربری نیز بخش جدا ناپذیر از حمل و نقل عمومی هر استان هستند.

اصفهان، دارای 4 ترمینال مسافربری برون شهری است که شبانه روزی در حال فعالیت هستند و روزانه هزارن مسافر را به مقاصد مختلف جا به جا میکنند.

ترمینال های استان اصفهان شامل: ترمینال کاوه، ترمینال صفه، ترمینال جی و ترمینال زاینده رود است.

ترمینال صفه 

هوایی: 

استان اصفهان دو فرودگاه مهم دارد، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی در اصفهان و فرودگاه کاشان که گردشگری این استان بسیار مواثر بوده است.

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی هم در مسیر های خارجی فعالیت دارد، و هم در مسیر های داخلی و به اکثر شهر های ایران پرواز دارد اما فرودگاه کاشان، فقط پرواز های داخلی کشور را ساپورت می کند و از نظر تعداد شهری محدود است

شرکت‌های هواپیمای فعال در فرودگاه المللی شهید بهشتی: 

 

شرکت‌های هواپیمای داخلی 
ايران اير اتا آسمان تابان
ماهان كاسپين کارون زاگرس
كيش اير ساها وارش فلای پرشیا
قشم اير ايران ايرتور معراج  
شرکت‌های هواپیمای خارجی

تركيش اير

قطر ايرويز

   

 

 

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

حمل و نقل عمومی داخل استان هم از اهمیت بالایی برخوردار است. روزانه تعداد افرادی هستند که استفاده از حمل و نقل عمومی را به استفاده از ماشین شخصی ترجیح می دهند تا از پشت ترافیک ماندن در برخی خیابان ها در امان باشند.

 استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داخل استان، به چند دسته تقسیم میشوند:

  • مترو (شهر اصفهان)
  • بی آر تی (شهر اصفهان)
  • اتوبوسرانی
  • تاکسیرانی


هتل های استان اصفهان

اصفهان همیشه میزبان تعداد زیادی گردشگر است و همین باعث شده تا هتل ها و اقامت گاه های این شهر مورد توجه قرار گیرند.

اصفهان شهری تاریخی و باستانی و یکی از مهد های گردشگری ایران بشمار می رود. انتخاب و رزرو یک هتل مناسب در شهری مانند اصفهان با گردشگران ایرانی و خارجی زیاد و هتلهای کوچک و بزرگ بسیار اهمیت دارد.

برای سفر به استان اصفهان و اقامت در آن، نباید زیاد نگران بود. هتل های متعددی در این استان وجود دارد که بسته به محل اقامت و بودجه های متفاوت، میتوان انتخاب خوبی برای محل استراحت یافت. 

از بهترین هتل های اصفهان، میتوان به هتل عباسی، هتل کوثر، هتل پیروزی، هتل آسمان، هتل عالی قاپو، هتل ملک و .... اشاره کرد.

هتل عباسی، هتلی 5 ستاره در اصفهان


انرژی استان اصفهان

ذخایر آبی استان اصفهان:

استان اصفهان نیز برای تامین آب شرب و کشاورزی خود نیاز به ذخایر آبی بالایی دارد که و همچنین بتواند برای فصول خشکسالی، ذخایر آب داشته باشد و از آن استفاده کند.

استان اصفهان 4 سد دارد که شامل: سد بزرگ، سد زاینده رود، سد گلپایگان و سد چشمه لنگان است.

سد زاینده رود که بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است، قدیمی ترین سد استان اصفهان می باشد.

سد زاینده رود

برق استان اصفهان: 

صنعت برق به‌عنوان تأمین‌کننده انرژی و یکی از مهم‌ترین صنایع زیرساختی، نقش برجسته‌ای را در توسعه صنعتی ایفا می‌کند. 

9 شهرستان در استان اصفهان هستند.

شهرستان های اردستان، اصفهان، گلپایگان، کاشان، خور و بیابانک، میمه، نائین، نطنز و شهرضا از انرژی خورشیدی برای تولید برق استفاده می کنند.

استان اصفهان 6 نیروگاه سوخت فسیلی برای تولید برق دارد که شامل نیروگاه شهید منتظری، نیروگاه چهل ستون، نیروگاه اسلام آباد و نیروگاه سیکل ترکیبی زواره، نیروگاه سیکل ترکیبی کاشان، نیروگاه هسا، است. 

همچنین سد زاینده‌رود، سد گلاب از جمله منابع تولید برق آبی این استان محسوب می شوند. نیروگاه بادی صفه نیز برای تولید برق از انرژی باد مورد استفاده است. 

پالایشگاه اصفهان در مجاورت نیروگاه شهید منتظری
 

نفت، گاز، پالایشگاه استان اصفهان: 

در حالی که بیشتر ذخایر نفتی ایران در نواجی جنوبی ایران دایر شده است اما جالب است بدانید که قسمت مرکزی ایران و استان اصفهان نیز میدان نفت و گاز وجود دارد. حدود 20 سال پیش در شهرستان آران و بیدگل میدان نفت و گاز کشف شده که نفت استخراج شده آن از مرغوب ترین نوع نفت در جهان محسوب می شود و میزان ذخایر آن بسیار زیاد برآورد شده است.

شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت پالایش نفت ایرانی است که در حوزه پالایش نفت‌خام و تولید فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کند. 

خوراک پالایشگاه اصفهان توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تأمین می‌شود و نفت خام مورد نیاز آن به‌طور روزانه از میدان نفتی مارون در استان خوزستان، ارسال می‌شود.

شرکت نفت سپاهان در سال ۱۳۸۱ خورشیدی به‌عنوان شرکتی غیردولتی و سهامی خاص تأسیس گردید.

از جمله محصولات این شرکت، روغن‌های صنعتی، روغن موتورهای بنزینی، دیزلی، روغن‌های دنده خودرو، روغن موتور سیکلت، روغن موتور ویژه و دریایی، گریس، ضدیخ و ضدجوش و ... است.

 

پالایشگاه نفت سپاهان


علم و فناوری استان اصفهان

 استان اصفهان با توجه به دارا بودن چند دانشگاه برتر و مادر و همچنین دانشگاه های مختلف در سراسر استان حرف برای گفتن بسیار دارد.

 اصفهان یکی از پایلوت‌های منطقه ویژه علم و فناوری است که در صورت موفقیت در این راستا به کل کشوری تسری پیدا می‌کند. اصفهان پس از استان تهران در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در رتبه دوم ایران است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان ایده‌پرداز مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و مؤسس اولین مرکز رشد و پارک علم و فناوری در کشور شناخته می‌شود که پیشروترین، بزرگ‌ترین و یکی از شناخته‌ترین پارک‌های علم و فناوری در سطح ملی و بین‌المللی است و در مجاورت زمین‌های دانشگاه صنعتی اصفهان قرار گرفته است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

 

محوطه دانشگاه هنر اصفهان

از جمله مراکز علمی رتبه بالا در این استان، میتوان به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی کاشان اشاره کرد.

دانشگاه صنعتی اصفهان

 

تهیه و تنظیم: تحریریه بازار مشترک

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید