بازار مشترک- الهام صادقی: به نظر می‌ رسد به رغم کاهش آمارهای ابتلا به بیماری کووید19 در برخی از مناطق جهان به خصوص کشورهای اروپایی، اما همچنان اقتصادهای بزرگ دنیا تحت تاثیر کرونا عملکرد نامطلوبی دارند. روندی که ماه ها است تداوم دارد.

به طور مثال اردیبهشت ماه گذشته بود که مرکز آمار انگلیس از این موضوع خبر داد که اقتصاد این کشور در بازه زمانی سه ماهه منتهی به ماه مارس 1.5 درصد کوچک شده است. رقمی که  البته 0.4 درصد کمتر از رشد به ثبت رسیده در فاصله زمانی بوده که به ماه قبل از آن منتهی می شد. 
این آمار و ارقام در شرایطی منتشر شد که یک سال قبل نیز پاندمی کووید19 و دیگر مسائل موجب شده بود تا پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا ۱۰ درصد کوچک شود، آنچه که باید آن را بدترین عملکرد اقتصاد کشور مورد نظر در  سه قرن گذشته دانست.
در این میان اگر چه انتظار می رفت تا با کم شدن محدودیت های مربوط به شیوع ویروس کرونا رشد اقتصادی دوباره در کشورهای جهان از جمله انگلیس به محدوده مثبت بازگردد، اما همچنان به نظر می رسد این امر آنگونه که باید و شاید محقق نشده است. مصداق بارز آن در معاملات کنونی بازارهای بورس اروپا قابل مشاهده است. بازاری که همچنان روند کاهش و نزولی را تجربه می کند.
به طور نمونه باید گفت؛ شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با 0.36 درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۳۸.۳۵ واحد بسته شد. البته روند مذکور دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا را نیز در بر گرفته است، به طور نمونه می توان به شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت آلمان اشاره کرد که با کاهش ۰.۳۷ درصدی در سطح ۱۵ هزار و ۷۸۱.۲۰ واحدی ایستاد و با این عدد به کار خود خاتمه داد.
در مادرید هم شاخص «ایبکس ۳۵» ۱.۳۱ درصد روند نزولی رفت و به ۸۸۶۴.۱۰ واحد رسید. شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس نیز عقب گرد ۱.۰۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۶۶۸۹.۹۹ واحد بسته شد. 
در وال استریت بیشتر شاخص ها نزولی بوده اند. به عنوان مثال دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی همچنان در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شده اند.
شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۳۶۹.۰۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۳ درصد ریزش تا سطح ۴۵۳۵.۴۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۱ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۳۶۳.۵۲ واحدی بسته شد.

مرکز آمار اتحادیه اروپا چه می‌گوید؟

این در حالی بوده که اکنون نیز مرکز آمار اتحادیه اروپا از این موضوع خبر داده است که متوسط نرخ تورم ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در بازه زمانی ۱۲ ماه منتهی به جولای روند افزایشی ۰.۳ تجربه کرده است. براین اساس نسبت به عدد مشابه منتهی به ماه قبل از آن به ۲.۲ درصد رسیده است.
به این ترتیب نرخ تورم دوباره از سطح دو درصدی که بانک مرکزی هدف گذاری کرده بود فاصله گرفته است. به این ترتیب می توان گفت؛ به طور متوسط در سطح اتحادیه اروپا رقم موردنظر  ۲.۵ درصد بوده که از ماه پیش از آن ۰.۲ درصد بیشتر برآورد شده است، ضمن اینکه در مقایسه با ماه قبل از آن هم، نرخ تورم اگرچه در ۹ کشور کاهشی بوده اما آمار و ارقام نشان می دهد این عدد در ۱۶ کشور سیر صعودی داشته است.  

کاهش تمایل معامله گران برای فروش سهام

ریزش بازار بورس و افزایش شاخص تورم در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا در شرایطی رخ داده که دیوید اسپیکا، کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه گاید استون کپیتال معتقد است؛ به صورت کلی، تمایل معامله گران برای فروش سهام شان با بهبود چشم انداز اقتصادی بسیار کمتر از گذشته شده است. هرچند که باید گفت؛ همچنان ریسک های زیادی وجود دارد قادر هستند تا روند را به طور کامل معکوس کند.
 در این میان به اعتقاد وی و برخی دیگر از کارشناسان سویه دلتای ویروس کرونا هم نگرانی مهمی بوده که می تواند احتمال افزایش تنش ها در بازار جهانی را رقم زند.

بازگشت روابط آمریکا و چین به محدوده تنش

از سوی دیگر باید به این موضوع نیز اشاره کرد که ریزش سنگین بورس های جهانی از عوامل دیگری به جز شیوع جهانی بیماری کووید19 نیز اثرپذیرفته است. بازگشت روابط آمریکا و چین به محدوده تنش یکی از این موارد است که می توان اثرگذاری آن را در این مقوله قابل توجه دانست.
ضمن اینکه اثر نگرانی از تورم و کاسته شدن رشد اقتصادی خود به خود با ریزش های سنگینی را در بازارهای بورس جهانی رقم زده است.

محدودیت عرضه سهام های چین در بورس آمریکا

در کنار این موارد به موضوع دیگری نیز باید اشاره کرد، اینکه محدودیت امکان عرضه سهام شرکت های چینی در بورس آمریکا همچنین از مباحثی است که می توان آن را در زیر مجموعه دلایل بروز شرایط اشاره شده قرار داد، آنچه که با هدف کاهش توانایی آمریکا در تحریم شرکت های این کشور مدنظر قرار گرفته است.

این در حالی بوده که البته چندی قبل بعضی از کارشناسان حوزه سرمایه گذاری از این موضوع خبر داده بودند که شرایط اقتصادی جهان به تدریج  در حال بازگشت به سطح اقتصادی پیش از پاندمی کرونا است.
آنچه که جوزف اشتلوتسفوتز، کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه اوپنهایمر اینوستمنتز هم به آن اشاره کرده بود و آن را پیشرفتی بزرگ که نشانه برای غلبه کردن بر یکی از جدی ترین بحران های مالی معاصر دانسته بود. 

بهبود سرعت واکسیناسیون و بهبود چشم‌ انداز اقتصادی جهان 

با این وجود اما پیش بینی ها حکایت از این دارد که بهبود سرعت واکسیناسیون به تدریج حال و روز چشم‌ انداز اقتصادی جهان را  بهتر و بهتر خواهد کرد. در این خصوص چنین انتظاری وجود دارد که متوسط رشد اقتصادی  درسال آینده میلادی به عدی معادل ۵.۸ درصد برسد. ضمن اینکه روند رو به رشد نیز ادامه یابد. تا به آنجا که به طور میانگین صحبت از رشد ۴.۴ درصدی برای کشورهای جهان در سال آینده به ثبت برسد. 
در این شرایط ولی همچنان به نظر می رسد آمار و ارقام جدید درباره وضعیت اقتصادی چین موجبات نا امید شدن معامله گران را فراهم آورده است. تا به آنجا که موجب شده است، در کنار افزایش عدد و رقم بیکاری، کاهش تولیدات صنعتی هم به میزان محسوسی رقم بخورد.

این در حالی بوده که نرخ بیکاری چین در ۱۲ ماه منتهی به جولای در شرایطی به ۵.۱ درصد رسیده که در مقایسه با بازه مشابه منتهی به ماه قبل، نرخ بیکاری این کشور ۰.۱ درصد بیشتر شده است. آن هم در شرایطی که رقم مذکور ۰.۱ درصد بیشتر از برآورد قبلی کارشناسان بوده است و بیشترین نرخ بیکاری به ثبت رسیده در این کشور در بازه زمانی دو ماهه گذشته به شمار می رود.

چین و بازار بورس جدیدی

در این میان البته این را نیز باید عنوان کرد, اکنون چین تصمیم دارد برای تقویت نقش بازار سرمایه در رشد اقتصادی، بازار بورس جدیدی را راه اندازی کند که مقر اصلی این بازار در پکن خواهد بود و تمرکزش نیز  روی ورود شرکت های کوچک تر چینی به بازار است. 
بنابراین در یک جمع بندی کلی این امیدواری برای بازارهای اقتصادی جهان وجود دارد که در نیمه دوم سال خبرهای خوبی از روند اقتصادی و رشد آن به گوش برسد، با این وجود ولی باید گفت حداقل تا مدتی روزهای پرنوسان بازارهای مالی همچنان تکرار خواهد شد، زیرا که هنوز روزهای سخت کرونایی در بسیاری از کشورهای جهان ادامه دارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید