بازار مشترک: نهادینه کردن فرهنگ گردشگری و توسعه آن به عنوان یک صنعت از مولفه های مهم توسعه پایدار است. 

گردشگری و سفر از دیرباز بخشی جدانشدنی از علاقه مندی های انسان بوده است که روز به روز بر دامنه و اهمیت آن افزوده می شود و در هزاره سوم نیز به عنوان صنعت سفید و پاک در جهان شناخته شده و در این حوزه سرمایه گذاری های کلانی می شود.

امروزه گردشگری نه فقط منبعی سرشار از درآمد و عاملی مهم در رونق و توسعه اقتصادی است بلکه بستری مهم و بنیادی در تعاملات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشورها به شمار می رود و از این رو، رونق آن با جدیت زیادی دنبال و برای آن هدفگذاری و برنامه ریزی می شود.

درآمد حاصل از گردشگری در برخی کشورها که به اهمیت این صنعت پی برده اند، بسیار بیشتر از سایر درآمدهایشان است. این جمله اهمیت بالای صنعت گردشگری را نشان می دهد. اما در این قسمت می خواهیم نگاهی داشته باشیم به گردشگری در ایران. کشوری با تمدن 2500 ساله که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد: 

صنعت گردشگری در ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه 10 جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه 5 جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است.

امروزه و با توجه به اطلاعات در دسترس، شاید کمتر کسی از جامعه جهانگردان باشد که با دیدن این اطلاعات، جذب مناطق زیبا و بکر و جاذبه های گردشگری در ایران نشود و برای سفر به ایران ترعیب نشود. ایران به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی، تاریخی، می توان یک مقصد هیجان انگیز برای گردشگری باشد.

کشور ایران دارای جاذبه های فراوانی است و تنوع این جاذبه ها میتواند بک شانس خوب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد. مهمترین اهداف گردشگری ایران را می توان در بخش های تاریخی و فرهنگی، اماکن مذهبی و جاذبه های دیدنی در شهرهای مختلف ظبقه بندی کرد.

کارشناسان میزان تولید ناخالصی ملی را که از طریق گردشگری در ایران به صورت غیر مستقیم به دست می آید، 6/1 درصد برآورد کرده اند.

صنعت گردشگری در ایران نیم درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است. اگر به این صنعت توجه بیشتری شود، صنعت گردشگری در ایران می تواند به بحران اشتغال کشور کمک بسیار کند.

به دلیل تنوع بالایی که در صنعت گردشگری وجود دارد، این صنعت می تواند در اقتصاد ایران تاثیرات خوبی داشته باشد. با توسعه صنعت گردشگری می توان به کاهش بیکاری و توزیع درآمد و افزایش درآمد دولت کمک کرد.

گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعت جاذبه بیشتری برای گردشگران دارند و از این رو، گردشگران زیادی به آن گرایش دارند.

ایران به دلیل برخورداری از مناظر طبیعی و آب و هوای چهار فصل، توانمندی های علمی، جاذبه های تجاری و... شرایط تبدیل به یک قطب گردشگری را دارد.

 توسعه صنعت گردشگری مزایای فراوانی برای ایران خواهد داشت. بهبود اوضاع اقتصادی، گردش پول، افزایش سطح فرهنگ و رفاه و بهبود زیر ساخت های اجتماعی، تنها بخش کوچکی از مزایای رونق گردشگری در هر کشوری می تواند باشد.

به نظر کارشناسان، صنعت گردشگری ایران از لحاظ ساختار و توسعه‌ای زیر ساخت ها ضعیف است. از دلایل کم رونق بودن صنعت گردشگری در ایران می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.

 

دلایل ضعف گردشگری در ایران 

کم رونق بودن گردشگری در ایران را در کنار کمبود زیر ساخت ها که عامل مهمی در جذب گردشگر و رضایت آن ها از سفر به ایران است، باید به در عوامل ریشه ای جستجو کرد.

عدم اطلاع رسانی درست برای جذب سرمایه گذاران، تبلغات ضعیف برای جذب گردشگران خارجی، ارائه اطلاعات غلط و اخبار نادرست از ایران، محدودیت های اجتماعی و مذهبی و تنش های سیاسی که بین ایران و کشورهای غربی وجود داشته از جمله عواملی است که صنعت گردشگری در ایران را از آنچه پتانسیل و شایسته آن است دور کرده است.

در مقایسه گردشگری ایران با برخی کشورها، ایران نتوانسته‌است کارنامه موفقی در این زمینه از خود برجای بگذارند. در حالی که کشورهای اطراف ایران بخصوص ترکیه و امارات توانسته اند با برنامه ریزی خوب و هدفمند و ارائه تسهیلات مناسب به بخش های خصوصی و توجه و احترام خوب به گردشگران، سهم بسیار بیشتری از گردشگران خارجی را در منطقه به خود اختصاص دهند و درآمد بسیار بالایی را از صنعت گردشگری برای خود به ارمغان بیاورند. 

صنعت گردشگري به مجموعه‌اي از ارايه كنندگان خدمات شامل دفاتر خدمات مسافرتي و تورگرداني، عاملا‌ن حمل و نقل هوايي، ريلي، جاده‌اي و دريايي، هتل‌ها، مهمان‌سراها و مهمان‌پذيرها، متصديان جاذبه‌هاي گردشگري، رستوران‌ها، مراکز تفریحی، فروشگاه‌هاي محصولا‌ت صنايع دستي، اقلا‌م سوغاتي، پوشاك، كفش، اشيا چرمي‌و ساير اقلا‌م مورد علا‌قه گردشگران است.

 


جاذبه‌های گردشگری ایران

در ناحیه شمالی ایران تالاب انزلی دربندر انزلی بهشت گیلان و شهر نیلوفرهای آبی، خط ساحلی خزر از فریدونکنار تا چالوس و ماسوله این شهر خیال انگیز و مه اندود از مناطق گردشگری در ایران هستند.

مناطق کوهستانی که در ماسوله هستند، پارک جنگلی سی سنگان در شهرستان نوشهر گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

در این مناطق جنگلی امکانات مختلفی برای مسافران در نظر گرفته شده است.

از دیگر جاذبه های دیدنی شمال ایران می توان به پارک ملی گلستان اشاره کرد. این پارک در میان گنبد کاووس این شهر زیبا در آغوش ترکمن صحرا و بجنورد قرار گرفته است.

پارک ملی گلستان دارای منطقه اختصاصی تفرجگاه است که سالانه صدها هزار گردشگر به این منطقه وارد می شوند.

از مناطق جنوبی ایران می توان به هرمز جزیره ی رنگین خلیج فارس و کناره های خلیج فارس اشاره کرد، این مناطق به دلیل آب و هوای گرم بهترین مکان برای اوقات فراغت در تابستان هستند. از دیدنی های این منطقه می توان به جنگل های حرا در سواحل بندرعباس اشاره کرد.

از نواحی گردشگری در ایران برای ورزش های زمستانی می توان ارتفاعات البرز و زاگرس که پوشیده از برف هستند را نام برد.

این نواحی با داشتن چشم اندازهای بسیار زیبا و طبیعی، چشمه سارها، غارهای طبیعی و آبشارها از مکان های پر بازدید در ایران هستند.

در فصل تابستان مسافران زیادی از اردبیل، مشگین شهر، دامنه های سبلان و سهند و منطقه دماوند در البرز دیدن می کنند.

در فصل گرما بهترین انتخاب سفر به استان اردبیل است.

شمشک، توچال، پیست اسکی دیزین و آبعلی که در ارتفاعات البرز هستند، بهترین مناطق برای ورزش های زمستانی در ایران هستند. ‌

 

شمال کشور

سواحل دریای خزر، تالاب انزلی، ماسوله، پارک ملی گلستان، جنگل های دوهزار و سه هزار تنکابن، قلعه رودخان فومن، گنبد کاووس، و ... از دیدنی‌های ناحیه شمالی ایران است. منطقه شمالی ایران طبیعت زیبایی دارد و مناطق گردشگری در این منطقه هر موقع از سال از گردشگران داخلی بسیاری استقبال می کند.

طبیعت زیای این منطقه در کنار آب و هوای خوب و دلنشین، دریای خزر و مناطق تفریحی که برای گردشگران ساخته شده می تواند گردشگران داخلی و خارجی این منطقه را راضی و خشنود کند. 

منطقه کوهستانی ماسوله - استان گیلان

پارک جنگلی سی سنگان است - شهرستان نوشهر

 

حیات وحش در پارک ملی گلستان - بین گنبد کاووس و بجنورد 

نمایی از دهکده فیلبند بر روی ابرها - فیلبند به بعنوان بام مازندران نیز شناخته می شود

 برج گنبد قابوس

جنگل های دوهزار و سه هزار - تنکابن

تالاب انزلی- استان گیلان

قلعه رودخان - فومن

جنوب کشور

جنوب ایران از زیباترین و بکر ترین مناطق توریستی ایران که سرشار از شگفتی و زیبایی است.

استان‌های جنوبی ایران و جزایر خلیج فارس از لحاظ استراتژیک و رونق اقتصادی اهمیت بالایی دارند و هرساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

بهترین زمان برای سفر به جنوب، فصل‌های سرد سال است. با این حال چه در بهار و تابستان به جنوب سفر کنید و چه در پاییز و زمستان سفری خاطره انگیز خواهید داشت. چرا که جنوب ایران آن قدر زیبایی دارد که شما را غرق در لذت می کند.

کناره‌های خلیج فارس و تنگه هرمز به دلیل آب و هوای گرم برای گذراندن اوقات فراغت به ویژه در فصل زمستان مناسب است. جنگل‌های سحرآمیز حرا در سواحل بندرعباس که به هنگام مد تا نیمه به زیر آب می‌روند و هنگام جزر سر از آب بیرون می‌آورند از دیدنی‌های این ناحیه است.

جزیره های جنوبی ایران از جمله کیش، قشم، هرمز، لارک و ...، رود کارون، زیگورات چغازنبیل در خوزستان، چابهار، تالاب بین‌المللی شادگان و ... از مناطق طبیعی و تاریخی زیبای جنوبی ایران است. 

زیگورات چغازنبیل در خوزستان

جنگل‌های حرا- جزیره قشم

چابهار، بهشت گمشده ایران

سازه‌های آبی شوشتر- یکی از جاذبه های دیدنی رود کارون

دره مجسمه ها در قشم

رود کارون

 

غرب و شمال غربی کشور

بلندی‌های البرز و زاگرس در هنگام زمستان که پوشیده از برف بوده و حوزه‌های ورزش زمستانی را تشکیل می‌دهند.

در فصل تابستان دامنه‌های این بلندی‌ها با آب و هوای معتدل، چشم‌اندازهای طبیعی، آبشارها، چشمه‌سارها و غارهای طبیعی به عنوان جاذبه در نظر گرفته شده‌اند.

لرستان و کوهستان و جنگلهای بلوط و آبشارهای زیبا و دامنه‌های شاهو و آبیدر در کردستان و همچنین دامنه‌های سبلان و سهند در آذربایجان و مراغه و سراب، اردبیل و مشگین‌شهر منطقه دماوند در البرز و… از نواحی عمده جذب مسافر در فصل تابستان است.
قلعه تاریخی الموت، غار علیصدر، روستای کندوان، دریاچه ارومیه، ارومان، دریاچه زریوار، بیستون، آب گرم سرعین و ... از نقاط مهم گردشگری در غرب و شمال غربی ایران است. این منطقه جغرافیایی نیز به مانند منطقه شمالی ایران از مناطقی است که طبیعیت زیبا و چشم نوازی دارد و به علت آب و هوای خنکی که دارد در ماه های گرم سال پذیرای مسافران زیادی است. 

قلعه تاریخی الموت- قزوین

دریاچه ارومیه

غار علیصدر- همدان

پل معلق مشگین شهر- اردبیل

دریاچه زریوار- کردستان

طاق بستان- کرمانشاه

منطقه ارومان - کردستان

پیست اسکی آلوارس- سرعین در اردبیل

 

شرق ایران

مهمترین جاذبه گردشگری سیاحتی شرق کشور و شمال شرقی آن مربوط به شهر مشهد و آرامگاه امام هشتم شیعیان است که در تمام روزهای سال مسافران زیادی را به این قسمت از ایران روانه میکند. علاوه بر گردشگران داخلی، شیعیان کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان نیز از بیشترین گردشگران مشهد هستند. 

آرامگاه امام هشتم شیعیان در مشهد، بندر ترکمن در گلستان، پارک جنگلی ناهارخوران، آبشار کبودوال، کویر لوت، منطقه ترکمن صحرا و چابهار از مهمترین مناطق جذب گردشگر در شرق ایران است.

منطقه ترکمن صحرا

آبشار کبودوال- گلستان

بندر چابهار

آرامگاه امام هشتم شیعیان- بزرگ ترین بزرگ ترین عبادتگاه جهان - مشهد بیشترین گردشگران داخلی را در ایران دارد 

کویر لوت- جنوب شرقی ایران

پارک جنگلی ناهارخوران- گلستان

 

مناطق مرکزی ایران

تهران از مهم‌ترین کانون‌های گردشگری ایران است. این شهر دارای مناطق گردشگری بسیاری است. همچنین اصفهان، فارس(شیراز)، یزد دیگر قطب های مهم گردشگری در ایران به حساب می آیند در قسمت های مرکزی کشور قرار دارند. شهر شیراز با دارا بودن مجموعه تاریخی تخت جمشید از اعتبار جهانی برخوردار است. همچنین اصفهان نیز که به شهر هنر معروف است و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. 

برج میلاد تهران، دربند و درکه، پیست اسکی توچال، سی و سه پل، تخت جمشید، روستای ابیانه، باغ ارم شیراز، کویر کاراکال، کاخ چهلستون اصفهان، پل طبیعت تهران، دریاچه چیتگر تهران و ... از مهمترین مناطق گردشگری در مناطق مرکزی ایران است. 

برج میلاد - نماد جدید تهران

میدان نقش جهان- اصفهان

باغ ارم شیراز- شیراز

 کویر کاراکال - یزد

ابیانه - توریستی ترین روستای ایران

 

پاسارگاد- شیراز

کاخ چهلستون- اصفهان

پل طبیعت - بوستان طالقانی تهران

مسجد نصیر الملک- شیراز

پل خواجو- اصفهان

کویر زرین - یزد

پیست اسکی توچال- تهران

آکواریوم اصفهان


جاذبه های تاریخی و فرهنگی و مذهبی ایران چیست؟

ایران به واسطه یک تمدن کهن، مناطق تاریخی و آثار باستانی بسیاری دارد تا گردشگران برای بازدید از آن ها به ایران سفر کنند. همچنین با توجه به مسلمان و شیعه بودن اکثریت جامعه ایران، عبادتگاه های مذهبی مسلمانان در ایران گردشگران زیادی دارد. 

جاذبه های مذهبی ایران

مشهد- خراسان رضوی


مشهد با وحود آرامگاه امام هشتم شیعیان، مهم‌ترین قطب مذهبی ایران است. همه ساله تعداد زیادی از زائران ایرانی و خارجی از کشورهای همسایه و مسلمان به این شهر سفر می‌کنند. در اطراف حرم نیز بناهای متعددی، چون صحن مسجد گوهرشاد و … وجود دارد که از نظر کاشی کاری، معماری و هنرهای تزئینی از سازه‌های مذهبی اسلامی به‌شمار می‌روند. شهر قم نیز اماکن مذعبی زیادی دارد. همچنین شاهچراغ در شیراز از دیگر اماکن برای جذب گردشگران مذهبی مسلمان است. همچنین دیگر آیین و مذاهب هم در ایران اماکن تاریخی برای گردشگران خود دارند.

 

جاذبه های تاریخی و فرهنگی ایرن

تخت جمشید از محبوبترین مقاصد گردشگری ایران در بین گردشگران خارجی و ایرانی

استان فارس با بناهای و آثار باستانی قبل از تاریخ شامل : سنگ نگاره‌های غار نشینان روستای دهمورد و بناهای باستانی چون تخت جمشید، نقش رستم و خرابه‌های استخر، پاسارگاد (مقبره کوروش) و آسیاب‌های تاریخی روستای دهمورد به همراه آتشکده و تپه چندین هزار ساله اش و آثار تاریخی «پس از اسلام» چون مسجد و حمام و بازار وکیل شیراز، دروازه قرآن و آرامگاه حافظ و سعدی از قطب‌های مهم گردشگری فرهنگی و تاریخی ایران محسوب و پایتخت فرهنگی ایران باستان می‌باشد.

این شهر به واسطه تاریخ کهنی که دارد در جهان نیز دارای اعتبار است و مقصد جذابی برای گردشگران خارجی است. 

شهر اصفهان نیز با وجود میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد امام خمینی، مسجد شیخ لطف‌الله، بازار قیصریه، سی و سه پل، پل خواجو و کاخ چهل ستون گنجینه‌ای از هنرهای گوناگون معماری، مینیاتور، کاشی کاری و حجاری را به وجود آورده‌است و به عنوان پایتخت فرهنگی ایران اسلامی شناخته می‌شود.

استان آذربایجان شرقی با داشتن اماکن تاریخی زیاد مانند روستای کندوان، رصدخانه مراغه، قلعه بابک کلیبر، قلعه ضحاک، گنبد سرخ مراغه و در شهر تبریز که به عنوان شهر اولین‌ها ایران شناخته می‌شود و درسال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد، دارای اماکن تاریخی چون ارگ تبریز (علیشاه)، عمارت ائل گلی، ربع رشیدی، مسجد کبود، مسجد جامع، بازار بزرگ تبریز، مقبره الشعرا، کاخ شهرداری، موزه قاجار، موزه مشروطه، برج آتشنشانی، آرامگاه دو کمال، موزه سفال، موزه آذربایجان و…، از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود.

استان کرمانشاه با وجود آثار تاریخی قبل از اسلام چون موزه پارینه سنگی، سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی، سنگ نبشته بیستون (بزرگترین نبشته جهان)، طاق بستان، طاق گرا، معبد آناهیتا، تندیس هرکول، فرهادتراش تپه و شکارگاه و آثار تاریخی بعد از اسلام مثل کاروانسرای عباسی، تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، مسجد شافعی، مسجد عمادالدوله، مسجد و حمام حاج شهبازخان، بزرگترین بازار سنتی خاورمیانه، معماری، آینه کاری، کاشی کاری، این استان را یکی قطب‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی ایران را به وجود آورده‌است.

 

موزه های فرهنگ و هنر:

هدف از برپایی این موزه ها، آشنایی مردم با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف در آن منطقه و برخی اوقات فراتر از آن منطقه است. گردشگران از طریق این موزه ها می توانند با نوع زندگی مردمان گذشته و نحوه ی ارتباط آنها با هم آشنایی بیشتری پیدا کنند.

 

صنایع دستی:

صنایع دستی نیز به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های فرهنگی هر منطقه شناخته می شود که بدون شک می تواند اوضاع اقتصادی ساکنان آن دیار را به خوبی متحول کند.

محل بازار، برای تمامی گردشگران اعم از داخلی و خارجی یک مکان جذاب و مهم است.

اینگونه بازارها حتی شده به خاطر تهیه سوغاتی گردشگر، خیل خریدها را در پی دارد.

گفتنی است که در ساخت اغلب محصولات بیشتر به سلیقه اقوام مختلف توجه می شود. این رفتار، بازاری منعطف و هوشمند را به ارمغان می آورد. به عنوان مثال: قالی بافی در کرمان، سفالگری در همدان، میناکاری در اصفهان و انگشترسازی در مشهد را می توان جزئی از جاذبه های فرهنگی ایران به شمار آورد.

 

غذا و نوشیدنی:

 

معمولا تنوع غذا و نوشیدنی های ایرانی برای گردشگران خارجی جذاب بوده است. به همین دلیل غذا نیز برای صنعت گردشگری ایران به عنوان یک جاذبه ی فرهنگی شناخته می شود.

باید گفت اغلب این غذاهای خوش رنگ و لعاب و خوش مزه از آداب و رسوم گذشتگان ایرانیان الهام گرفته است.


گردشگری سلامت در ایران چگونه است؟ 

گردشگری سلامت را می توان به عنوان فرایند سفر به خارج از کشور محل اقامت به منظور دریافت مراقبت های پزشکی تعریف کرد. رشد محبوبیت گردشگری سلامت توجه سیاست گذاران، محققان و رسانه ها را به خود جلب کرده است. 

امروزه جهانگردی درمانی به معنای مسافرت به کشورهای دیگر (حتی کشورهای کمتر توسعه یافته) برای دریافت برخی از انواع خدمات مراقبت های بهداشتی است که شامل طیف گسترده ای از روشهای درمانی است.

به نظر می رسد ایران مقصد مناسبی برای گردشگری سلامت است.

بیماران می توانند تحت مراقبت، بهبودی و لذت بردن از تعطیلات در ایران با هزینه بسیار کمتر از هزینه ای که برای آنها در سایر کشورها برای معالجه هزینه کند.

در حالی که ایران از مراکز درمانی مجهز و خوبی برخوردار است اما خدمات پزشکی در ایران ارزان محسوب می شود. 

در حال حاضر عمده دلایل سفر بیماران به ایران کیفیت بالای خدمات درمانی، هزینه پایین دارو و درمان در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، دسترسی به خدمات درمانی و تجهیزات مدرن و پیشرفته و وجود پزشکان متخصص با اعتبار جهانی در ایران است.

طبق تحقیقات و آمار و اطلاعات موجود بیشتر گردشگران سلامت ایران از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، آذربایجان و عمان بوده اند که برای معالجه بیماری­های زنان و زایمان، قلب، انواع جراحی زیبایی، بیماری­های چشم و سایر جراحی های عمومی به ایران مراجعه کرده­ اند.

اگر گردشگری سلامت به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود، ایران می تواند درآمد خوبی را از این طریق جذب کند. 

 


حمل و نقل و جابجایی گردشگران در ایران چگونه است؟

در ایران حمل و نقل و جابجایی گردشگران بیشتر از طریق جاده ها، قطار و خطوط هوایی صورت میگیرد و غیر از جزیره های جنوبی ایران و رود کارون، در دیگر نقاط ایران آب برای حمل و نقل دریایی وحود ندارد.

به همین دلیل جاده ها نقش بزرگی در اتصال مکان های گردشگری مختلف و دیده شدن آنها ایفا می کنند. اگر به کشورهای توسعه یافته سفر کرده باشید، متوجه کیفیت راه های ارتباطی بین شهری و درون شهری خواهید شد و آن موقع است که نقش آنها را در جذب گردشگر به خوبی درک می کنید.

در ایران جاده ها و اتوبان های زیادی ساخته شده است تا شهرهای مختلف را به هم وصل کند. از جمله این راه ها می توان به اتوبان تهران به مشهد، تهران به تبریز، اصفهان به شیراز و تهران به قم اشاره کرد که هر ساله بار ترافیکی سنگینی متحمل می شوند.

شایان ذکر است این تعداد جاده به هیچ عنوان کافی نبوده و همچنان برای دسترسی به برخی از مکان های گردشگری ایران مجبور به استفاده از جاده های خطرناک و پر پیچ و خم هستیم. همچنین، پایین بودن کیفیت جاده ها منجر به افزایش تصادفات و در نتیجه بالا رفتن ریسک گردشگری در ایران شده است.

گردنه حیران-بین استان های گیلان و اردبیل- از جاده های زیبای ایران که در فصل های سرد سال تردد در آن کمی خطرناک است

 

خطوط هوایی ایران از هواپیماهای قدیمی استفاده میکند و تنها در زمان اجرای برجام دولت ایران توانست چند هواپیمای جدید به خطوط هوایی خود اضافه کند. هر چند چندین شرکت هواپیمایی مطرح آسیایی و اروپایی همه روزه به ایران پرواز دارند و میتوانند مسافران و گردشگران را به سمت ایران بیاورند اما توسعه هواپیمایی ایران امری اجتناب ناپذیر برای توسعه گردشگری این کشور محسوب میشود. 

 

خطوط ریلی در ایران نیز باید توسعه یابد و با اضافه شدن مسیر های جدید و به روزرسانی واگن ها می توان از امن ترین وسیله حمل و نقل به خوبی در راه توسعه گردشگری ایران بهره برد. 

پل ورسک- از شاهکارهای معماری و جزو راه آهن سراسری ایران - محل عبور قطارهای مسافربری، باری و سوختی

 


 

ساخت هتل، خانه های مبله و محل هایی برای اسکان گردشگران 

 

ساخت اولین هتل طرح کشتی جهان در متل قو(سلمان شهر) مازندران با همکاری شرکت های اسپانیایی و ایرانی- 1394 خورشیدی

وجود خانه های مبله، هتل ها و مسافرخانه های مناسب از دیگر موارد توسعه گردشگری است. وقتی یک مسافر برای گردشگری وارد شهری میشود اولین اولویت او یافتن مکانی برای اسکان و استراحت می باشد.

اگر شرایط اسکان گردشگران فراهم شود و امکانات و خدمات مناسبی را به گردشگران ارائه کنند، آن گردشگر می تواند با خاطره ای خوب کشور را ترک کند. خاطرات سفر خود را برای دیگران بازگو کند و گردشگران بیشتری را به سمت ایران روانه کند. 

بنابراین، اگر بخواهیم گردشگری را توسعه دهیم، باید از ظرفیت های موجود برای بهبود زیرساخت های گردشگری از جمله محل اسکان گردشگران بهره مند شویم. 

خانه های مبله به نسبتِ کیفیت بالایی که ارائه می دهند از قیمت مناسبی برخوردار هستند و با توجه به این مهم، تعداد زیادی از گردشگران از اجاره آپارتمان یا خانه مبله استقبال می کنند. برای گردشگران ثروتمند هم بایستی هتل های لوکس و منحصر بفرد بسازیم که این مسافران هم با توجه به سبک زندگی خود، احساس رضایت کرده و مشکلی از این بابت نداشته باشند.


توجه و حمایت از جاذبه های گردشگری ایران
 


 

توجه به جاذبه های گردشگری امری است که باید برای توسعه گردشگری به آن توجه ویژه داشت.

امری که شاید گردشگران داخلی و خارجی ایران از عدم حمایت و توجه کافی به آن بارها مواردی را دیده باشند. از حمایت های ناکافی و کم توسط مدیران تا بی توجهی مردم. بدیهی است مراقبت از جنگل ها، مراتع سرسبز، رودخانه ها، قله ها، دریاها، مکان های باستانی، خانه های قدیمی، بافت سنتی، موزه ها و بسیاری از اشیاء تاریخی هزینه های زیادی به همراه دارد اما در نگاه بلند این هزینه ها با درصد کمی از گردشگران قابل بازگشت است. 

برای مثال در اغلب کشورهای اروپایی توجه ویژه ای به جاذبه های توریستی می شود و برای محافظت از آنها برنامه ریزی دقیقی وجود دارد. اگر ایران بخواهد گردشگران بیشتری را به کشور خود جذب کند، بایستی حتما حمایت های خود از جاذبه های توریستی را افزایش دهد و این علاوه بر سرمایه گذاری احتیاج به فرهنگ سازی نیز دارد. 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید