بازار مشترک: البته در این میان در واکنش به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره و ژاپن حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس؛ هشدار داد که مسئولان سیاست خارجه کشور، باید نسبت به این نحوه از آزاد سازی دارایی های ایران هوشمندانه رفتار کنند چرا که دارایی های آزاد شده کشور ما در کره و ژاپن در اختیار شرکت های این دو کشور قرار گرفته تا کالاهای خود را به دور از بازار های رقابتی به ایران بفرشند.

بازار بی رونق دلار
اما معامله گران بازار ارز نیز معتقد هستند بازار ارز جانی ندارد و قیمت دلار وارد دامنه نوسان نامشخص شده با این تفاوت که این دامنه نوسان یک پله پایین تر از دامنه نوسان قبلی است. یعنی با توجه با انتشار اخبار مثبت از سوی مذاکرات و لغو بخشی از تحریم ها همچنان نرخ ارز وارد شیب نزولی نشده است.
بنابراین در دامنه نوسان قبلی قیمت دلار بین 24800 تا 25200 تومان معامله می شد اما الان به دامنه نوسان 24500 تا 24800 تومان رسیده و نرخ دلار در بازار شنبه 26 تیرماه 24650 تا 24700 تومان اعلام شد.

چشم دلار به مذاکرات
با توجه به این نوسانات معامله گران معتقدند، بازار در همین دامنه نوسان حرکت خواهد کرد تا اینکه یک اتفاق مشخص از سوی مذاکرات هسته ای رخ دهد. 
گمانی زنی ها مبنی بر این است که طرف های غربی خواهان دور هفتم مذاکرات هستند اما طرف ایرانی تا استقرار دولت جدید خود برنامه ای برای ادامه مذاکرات ندارد.
بر این اساس هر خبر و شایعه ای که از سمت مواضع دولت آینده منتشر می شود برای معامله گران  قابل اهمیت است اما در نرخ ارز تاثیری ندارد فقط می تواند شاخصی باشد تا حساسیت های بازار را بشناسیم.
البته برای دولت منتخب دو نگاه نسبت به بازار ارزی وجود دارد. گروه اول معتقدند دولت رئیسی قادر به پایین آوردن نرخ ارز خواهد بود و گاه قیمت دلار را پس از استقرار دولت سیزدهم به کمتر از 20 هزارتومان تخمین زده اند. 
اما گروه دوم که نرخ دلار را وابسته به تحولات منطقه و مذاکره یا عدم مذاکره می دانند معتقدند با احیای برجام و آغاز صادرات نفت، به تدریج نرخ دلار مسیر نزولی خود را طی خواهد کرد اما توانایی برای رسیدن قیمت دلار به کمتر از 20 هزار تومان نخواهد بود. 

دلارهای تقلبی در بازار
نکته ای که در روزهای اخیر معامله گران نسبت به آن هشدار داده اند، ورود دلارهای تقلبی در بازار است که یکی از دلایل افزاش دلار تقلبی در بازار می تواند این باشد که این بخش از بازار غیررسمی بوده و وقوع چنین اتفاقاتی در آن عادی است و در حال حاضر الان دلارهای سفید تقلبی در بازار زیاد شده است. 
همچنین معامله گران معتقدند آمریکا دلارهایی را که برای پولشویی و منابع تروریستی استفاده شده، شناسایی کرده و این دلارها ثبت نشده اند و تنها راه شناسایی آنها که به دلارهای غیررجیستر معروف هستند دستگاه های شناسایی آنلاین است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید