دکتر غریب پور: در شرایط کنونی و با توجه به عبور از فضای حاکم بر بازار سرمایه، می توان فضای آرام و متکی بر رفتارهای تحلیلی و به دور از هیجان را احساس کرد لیکن هیجان همچنان در فضای بازار می تواند تاثیراتی گاهاً غیر قابل پیش بینی را در پی داشته باشد که دلیل عمیق بودن هیجانات را نیز می توان درگیر شدن طیف بسیار وسیعی از سرمایه گذاران خرد در بازار سرمایه دانست. در حال حاضر فضای بازار سرمایه فضایی مبهم از نظر فاکتورهای اساسی تاثیر گذار است و برخی از مهمترین عوامل ابهام زا و موثر در تصمیم گیری فعالان بازار سرمایه  نظیر مذاکرات برجام همچنان به قوت خود باقی هستند.

قیمت های جهانی کامودیتی ها و نفت  به عنوان یکی از مهمترین فاکتور های موثر بر تصمیمات فعالان بازار سرمایه است که با توجه به بررسی ها و برآوردهای موسسات معتبر جهانی می توان به عنوان عاملی مثبت در جهت رشد بازار سرمایه طی سال های آتی از آن نام برد.

پیش بینی ها همچنان ثبات و رشد های مناسب قیمت های جهانی کامودیتی ها را مورد تاکید قرار می دهند که برای بازار سرمایه کامودیتی محور و صادرات محور کشور ما خبر خوشایندی است. بیش از ۵۰ درصد از کل ارزش بازار سرمایه را شرکت های فعال در بخش تولیدات صنعتی کامودیتی محور در صنایع محصولات شیمیایی، پترو پالایشی ها، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی و فرآورده های نفتی به خود اختصاص داده اند که خود نشان دهنده تاثیر مستقیم قیمت های جهانی بر ارزش سهام شرکتهای مورد معامله در بازار سرمایه است.

با بررسی آخرین پیش بینی های موسسات معتبر جهانی در مورد آینده قیمت های جهانی کامودیتی چشم انداز به دست آمده همچنان مثبت می باشد. بانک جهانی در آخرین گزارشی که ارائه داده است پیش بینی ثبات و رشد را بخش های مختلف کامودیتی ها داشته است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) رشد اقتصادی جهانی را ۵.۶ درصد برای سال ۲۰۲۱ برآورد نموده است این در حالی است که صندوق بین المللی پول با کمی اختلاف رشد اقتصادی جهان را  ۶ و رشد اقتصادی چین را ۸.۴ درصد پیش بینی کرده است.

تقویت تقاضا در چین توسط صنایع خودرویی و پروژه های زیربنایی، موضوع انرژی پاک که باعث افزایش تقاضا در فلزات اساسی و افزایش قیمت مس که خود سیگنال رشد اقتصادی است، بازارهای نو ظهور همچون هند که به دلیل رشد جمعیت و گسترش زیرساخت ها و رشد مناسب اقتصادی شکل گرفته اند، انتظارات تورمی که دلایلی مانند سیاست های انبساطی و افزایش عرضه پول در اقتصادهای بزرگ دنیا همچون امریکا دارد که با تزریق ۱.۹ تریلیون دلار تلاش می کند  بزرگترین اقتصاد جهان را احیاء کند و متعاقبا تضعیف شدن شاخص دلار و شوک کووید ۱۹ که با واکسیناسیون های گسترده در حال بازگشت تقاضا به بازارها است، همگی از عوامل پشتیبان مثبت بودن چشم انداز قیمتهای جهانی کامودیتی به شمار می رود.

در حال حاضر نسبت P/E آتی شرکتهای بزرگ و گوچک بازار سهام به ترتیب ۷.۱ و ۷.۶  و P/E آتی بازار سهام حدوداً ۷.۱ (تقریباً برابر P/E بلند مدت بازار سهام) هستند که از ارزنده بودن نسبی سهام شرکتها خبر می دهد.

با همه این احوالات  فضای کنونی بازار سرمایه امیدوار کننده و منطقی تر از قبل به نظر می رسد و از سردرگمی های گذشته فاصله گرفته و می توان شروع دوره ای همراه با رشد  منطقی و به دور از هیجان را برای بازار سرمایه متصور بود. به نظر می رسد فعالان بازار سرمایه قیمت های فعلی را در افق میان مدت و بلند مدت ارزنده قلمداد می کنند و بدون عجله و شتاب زدگی و با تکیه بر تحلیل های اقتصادی، کاملاً آرام، منطقی و هدفمند، انتخاب و خرید سهام ارزشمند جهت نگهداری با هدف کسب سود های معقول را در دستور کار خود قرار داده اند.

فرصت شرکت در مجامع و اخذ سود سهام عملکرد سال قبل در حالی که اغلب شرکتها برای سال مالی جاری سودی به مراتب بیشتر از آنچه در مجامع فعلی رونمایی کرده اند خواهند داشت مطلوب به نظر می رسد.

در شرایط فعلی، انتظار کسب بازدهی همچون سال گذشته دور از ذهن است  و کسب سود منطقی با رعایت دوره انتظار مربوطه، از نتایج سرمایه گذاری در این برهه از تاریخ بازار سرمایه خواهد بود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید