بازار مشترک- الهام صادقی: اگر چه بیماری کرونا به لحاظ انجام واکسیناسیون در برخی از کشورهای جهان به نوعی در حال کنترل شدن است، اما همچنان شاهد اضافه کردن آمار بیکاران در اقصی نقاط دنیا هستیم، ضمن اینکه گفته می شود، در سال آینده میلادی تعداد این افراد به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

از بین رفتن ۲۶ میلیون فرصت شغلی دیگر در سال 2022
این در حالی بوده که سازمان بین ‌المللی کار، وابسته به سازمان ملل در گزارشی که منتشر کرد، به نابود شدن بیش از یک صد میلیون فرصت شغلی تمام‌ وقت در جهان اشاره داشته است. ضمن اینکه طبق اظهارات گای رایدر، دبیرکل این سازمان، پیش بینی ها حمایت از این دارد که در سال ۲۰۲۲ نیز ۲۶ میلیون فرصت شغلی تمام‌ وقت از بین خواهد رفت.
از سوی دیگر آمارهای اعلام شده حکایت از این دارد که جدا از فرصت های شغلی که همه گیری کووید19 آنها را از بین برد، پاندمی مذکور معادل 255 میلیون شغل تمام وقت را نیز نابود کرد و به این ترتیب آمار و ارقام مربوط به مشاغل از دست رفته در سال 2020 رکورد بی‌ سابقه‌ ای را در جهان زد. این روند موجب شد تا یک صد و 14 میلیون نفر بیکار شوند که بیشتر این افراد را زنان و جوانان تشکیل می دادند.

اثرگذاری کرونا بر ۸۷ درصد نیروی کار جهان
در مجموع آنگونه که گزارش‌ های نهادهای بین المللی نشان می دهد، کرونا ۸۷ درصد نیروهای کار را در جهان تحت تاثیر قرار داده است.
با این وجود همچنان زنگ خطر بیکاری و از بین رفتن مشاغل در اثر این ویروس مرگبار به گوش می رسد، زیرا که اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان های رسمی جهانی گویای این مطلب است که در سال جاری میلادی همچنان بیش از 130 میلیون فرصت شغلی دیگر هم در معرض تهدید قرار دارند.
این دلنگرانی موجب شده تا کنفدراسیون بین المللی اتحادیه کارگری از دولت‌ های سراسر جهان درخواست کند تا ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی جدید در قالب یکی از اهداف اصلی و مهم خود در روند برنامه ریزی ها و تدابیر کاری خود در نظر گیرند. آنچه که به طور قطع با توجه به انتظاری که بانک جهانی از روند اقتصاد بعد از گذراندن این دوره دارد، می تواند محقق شود، زیرا سریع ترین بهبود از رکود اقتصادی رقم خواهد خورد که سرعت آن در بیش از هشت دهه اخیر سابقه نداشته است.

جمعیت زیر خط فقر شدید افزایش یافت
با این وجود اما شرایط پیش آمده در حدود یک سال و نیم اخیر در جهان باعث خواهد شد تا پایان سال جاری، حدود 100 میلیون نفر در کشورهای کم درآمد دوباره به زیر خط فقر شدید سقوط کنند، که بسیار متاثر کننده است.
براین اساس دبیرکل سازمان بین المللی کار از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خواسته تا برای حمایت از کسب و کارها و شاغلان در برابر پیامدهای اقتصادی که بیماری کووید19 با خود به همراه داشته است، هر چه زودتر اقدامات لازم را مدنظر قرار دهند، ضمن اینکه در نظر گرفته شدن چنین تدابیر و حمایت‌ هایی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه ضروری خواهد بود.
کشورهایی که در مقایسه با کشورهای پیشرفته تعداد بیشتری از جوانان شان بیکار شده اند و فارغ ‌التحصیلان مراکز دانشگاهی آنها نیز این روزها به دشواری قادر به یافتن کاری برای خود هستند. براین اساس ورود آنها به بازار کار به تاخیر افتاده است. روندی که طبق اظهارات رایدر ممکن است سال ‌ها نیز به ادامه یابد که این خود برای کشورهای مذکور نگران کننده خواهد بود، زیرا که شیب نمودار آمار بیکاران و در نتیجه میزان فقر را در آنها به میزان چشمگیری صعودی خواهد کرد.

ادامه موج بیکاری های کرونایی در آمریکا
البته اینگونه نخواهد بود که شرایط مذکور گریبانگیر کشورهای صنعتی و پیشرفته نشود، زیرا که به طور مثال می توان به این موضوع اشاره کرد که به رغم روی کار آمدن دولت جو بایدن و سخنان وی در زمینه تلاش برای تقویت اقتصاد آمریکا در برابر اثرات پاندمی بیماری کووید19 بر زندگی مردم، آمارها حکایت از این دارد که در ماه جاری البته تنها در بازه زمانی یک هفته ای ۳۸۵ هزار نفر درخواست دریافت مزایای بیکاری خود را به وزارت کار ایالات متحده ارسال کرده اند.
این در حالی بوده که پیش تر نیز در فاصله زمانی دو هفته ای هم بیش از ۴۰۵ هزار نفر درخواست دریافت این بیمه را داشته اند.
بنابراین در کنار پیش بینی ها برای سرعت گرفتن روند رشد اقتصادی در ایام پس از کرونا، ولی به نظر می رسد حداقل اکنون روند رفع بحران سلامت و بازگشت به شرایط عادی سرعت چندان قابل توجهی ندارد که می توان آن را متاثر از دو مولفه دانست که در کندی بهبود وضعیت تاثیر دارند؛ تاثیر و روند متفاوت واکسیناسیون در نقاط مختلف جهان نخستین گزینه ای بوده که در این زمینه اثر گذار است. به این مقوله باید موضوع دیگری را نیز اضافه کرد؛ اینکه در کشورهای فقیر دولت ها این امکان را در اختیار ندارند تا بسته‌های حمایتی و معیشتی برای شهروندانشان در نظر بگیرند تا شرایط شان را بهبود بخشند.

بهبود شرایط اشتغال تا سال ۲۰۲۳ امکان پذیر نیست
در مجموع همه این موارد موجب شده تا سازمان ملل متحد به این نتیجه برسد که بهبود شرایط اشتغال تا سال ۲۰۲۳ در جهان امکان پذیر نخواهد بود. در کنار آنچه که عنوان شد باید گفت که البته در پیش بینی های صندوق بین المللی پول، اپیدمی بیماری عنوان شده در کشورهایی که درآمد آنها بالا است کمترین اثر را خواهد داشت.
 از آن سو اما کشورهای کم درآمد و دارای بازارهای نوظهور بیشترین آسیب را خواهند دید. روندی که البته برخلاف آن چیزی است که در بحران سال 2009 شاهد آن بودیم. زیرا که در آن زمان کشورهای ثروتمند نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته، آسیب ها و مشکلات شدیدتری را تجربه کردند. 
با این وجود البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که جدا از شرایط مربوط به توسعه کشورها این امر به نوع اقتصاد آنها نیز بازمی گردد. به طور نمونه نیوزیلند اگر چه از جمله کشورهای برتر اقتصادی در جهان به شمار می رود ولی از آن رو که اقتصادی کوچک دارد که به شدت به صنعت توریسم وابسته است، به طور قطع تا بازگشت روند گردشگری در جهان به شرایط عادی و بازگشایی تمامی مرزهای کشورهای جهان روزهای سختی را سپری خواهد کرد. 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید