بازار مشترک- الهام صادقی: در ماه می ارزش بیت کوین به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال در مقایسه با ماه قبل، رقمی در حدود ۳۵ درصد ریزش را تجربه کرد. روندی که از نظر کارشناسان یکی از سه عملکرد بد تاریخ این رمز ارز به شمار می رود.

 اقدام FBI و ریزش بهای بیت کوین
این در حالی بوده که انتشار یک خبر درباره هک شدن کیف پول یک گروه تبهکار توسط اداره تحقیقات فدرال یا پلیس فدرال آمریکا ( (FBI) هم اثر زیادی روی بازار رمز ارزها گذاشت و به نوعی می توان گفت زمینه این ریزش را بیش از پیش فراهم کرد. ماجرا از این قرار بود که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد؛ FBI موفق شده است تا از گروه هکری که مبلغ باج پرداختی از سوی یک شرکت انتقال نفت باز پس گیرد، رقمی که مقدار قابل توجهی بیت کوین به ارزش ۲.۳ میلیون دلار بود.
در این میان هرچند که کارشناسان و فعالان ارزی عنوان کردند بازیابی بیت کوین‌ های عنوان شده از طریق نفوذ به سرورها بوده و به شیون هک بلاکچین صورت نگرفته است، اما با این اتفاق بهای ارز دیجیتالی مذکور دچار سقوط شد و به پایین ‌ترین قیمت خود در هفته اخیر رسید.

بیت کوین در السالوادور پول رسمی می شود
این اتفاق در شرایطی رخ داد که ارزهای دیجیتال این روزها توانسته اند جای خود را تا حد زیادی در بازارهای مالی جهانی باز کنند حتی یک قدم فراتر گذاشته و در تبادلات مالی شکل رسمی به خود بگیرند. به طور نمونه می توان به تصویب لایحه تبدیل بیت کوین به پول رسمی در مجلس السالوادور اشاره کرد. بر اساس قانون مذکور۹۰ روز، بعد از چاپ شدن اعلان رسمی در این زمینه عملیاتی خواهد شد. به این ترتیب شهروندان کشور اشاره شده می توانند نقل و انتقال ارزی خود را علاوه بر دلار بر حسب بیت کوین هم انجام دهند.

مسدود شدن برخی از حساب ‌های معاملات ارزهای مجازی در چین
با این وجود اما علاوه بر دلیلی که به آن اشاره شد، برخی دیگر از کارشناسان این حوزه بر این عقیده هستند که از دیگر علت های تاثیرگذار در این خصوص، افزایش برخورد با معاملات بیت کوین و استخراج این ارز مجازی در چین بوده است، حتی گروهی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال از این عامل به عنوان اصلی ترین دلیل افت قیمت بیت کوین یاد کرده اند.
به عنوان نمونه می توان بیان کرد؛ در روزهای اخیر دولت چین برخی از حساب ‌های معاملات ارزهای مجازی را در یک شبکه اجتماعی به نام «وی‌بو» در این کشور مسدود کرد.
این در حالی است که گفته می شود؛ کشور مذکور قصد دارد تا اعمال فشار روی ارزهای مجازی را ادامه دهد. اقدامی که از طریق ممنوع کردن استخراج این ارزها، همچنین حذف حساب کاربرانش مدنظر قرار گرفته است.

عاملی اثرگذار به نام سیاست ‌های پولی بانک مرکزی آمریکا
علاوه بر آنچه که عنوان شد سیاست ‌های پولی بانک مرکزی آمریکا هم یک عامل اثرگذار در این زمینه است که می تواند اثرات منفی در این خصوص با خود به همراه داشته باشد. آنچه که شاید در قالب کنار گذاشتن سیاست‌ های تسهیلی و انبساطی پولی یا اجرایی کردن سیاست ‌های انقباضی صورت گیرد.
البته نباید از این موضوع نیز غافل ماند که در بیش از یک دهه ای که از پیدایش و ظهور بیت کوین در عرصه مالی جهانی می گذرد، این رمز ارز توانسته تا حد زیادی در اقتصاد جهانی و بانکداری برای خود جا باز کرده و حوزه های مذکور را به نوعی نیز مدیریت کند.
البته پیش تر نیز رمز ارزها تجربه فراز و نشیب قیمت را داشته اند. به طور مثال در سال ۲۰۱۳ گزارش ‌های رسمی سنای امریکا بستری را فراهم کرد که ارزش بیت کوین روند صعودی پرشتابی را در پیش بگیرد و به ۱۲۴۲ دلار در یک بازه زمانی کوتاه برسد.
در انتهای همان سال چین از ممنوعیت تجارت با رمز ارزها خبر داد و این رویکرد موجب شد؛ بهای ارزهای دیجیتالی از جمله بیت کوین در روند مارپیچی نزولی مسیرش را سپری کند، روندی که تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت و این رمزارز ارزشش به کمترین میزان یعنی ۱۹۸ دلار رسید.
در سال ۲۰۱۷ البته روند صعودی بهای ارزهای دیجیتالی باز هم شتاب گرفت و بیت کوین هم در تمام جهان مشهور شد. به این ترتیب ارزشش به بیشترین مقدار خود رسید، ولی باز هم قیمتش ریزش کرد و این روند در سال ۲۰۱۸ هم ادامه یافت.

در ادامه اما در ماه های نخست سال گذشته میلادی دوباره ارزش این ارز رمز افزایش یافت و تا مرز ۱۲۵۰۰ دلار رسید. اکنون نیز بیت کوین بیش از ۷۵ درصد نسبت به کمترین نقطه اولیه خود رشد را تجربه کرده است.

به هر حال اکنون با شرایط عنوان شده بیت کوین در از سرگیری روند دوباره صعود به نوعی ناکام مانده است، در این راستا کارشناسان بانک جی پی مورگان هم در گزارش های خود این هشدار را داده اند که تقاضا برای بیت کوین در سطح ضعیفی قرار دارند. آنچه که موجب شده اگر ارزش آن در حال حاضر رقمی بیش از 34هزار دلار است، این امکان وجود دارد که ارزش این ارز دیجیتال به زیر ۳۰ هزار دلار برسد. 
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید