میثم مهرپور - کارشناس مسائل اقتصادی: در رابطه با کاهش نرخ ارز و تاثیر آن روی سایر کالاها باید به چند نکته اشاره داشت و ذکر کرد:
نکته اول این است که به خاطر وجود چسبندگی قیمت ها، کاهش نرخ ارز خیلی سریع و در فاصله زمانی کوتاهی نمی تواند روی سایر کالاهایی که با افزایش نرخ ارز، افزایش پیدا کرده بودند تاثیر داشته باشد و باعث کاهش قیمت کالاهایی شود که به واسطه افزایش نرخ ارز با افزایش قیمت مواجهه بوده اند.
نکته دوم این است که عموما اگر هم بخواهد به واسطه کاهش نرخ ارز تغییری اتفاق بیفتد، تغییر 10 یا 20 درصدی نرخ ارز نمی تواند روی قیمت ها تاثیرگذار باشد. نباید فراموش کنیم که طی 2 سال نرخ ارز رشدی حدود 6 یا 7 برابر داشته یعنی رشد تقریبا 600درصدی را شاهد بوده ایم و حتی اگر بخواهیم یک کاهش 30 یا 40 درصدی هم داشته باشیم به نظر می رسد این کاهش آن قدر نیست که کاهش قیمت سایر کالاها در بازار برای ما ملموس باشد اما اینکه چه تاثیری می تواند صرفا روی بازار مسکن داشته باشد، در این باره می توان گفت که در کشورمان چند بازار مالی مطرح داریم مثل بازار سرمایه، بازار ارز، بازار سکه و طلا، بازار مسکن و بازار دیگر که می توانیم نام بازار پولی را روی آن بگذاریم که سپرده گذاری در بانک است. 
این بازار ها عمده بازارهای مطرح هستند برای اینکه مردم بخواهند سرمایه گذاری کنند. طبیعتا وقتی نرخ ارز کاهش پیدا می کند یا به نوعی سفته بازی روی بازار ارز کاهش پیدا میکند یک مقداری از آن نقدینگی مازاد که به سمت بازار ارز طی این مدت رفته و درآنجا دپو شده بود از بازار ارز خارج می شود و احتمالا به سمت سایر بازارها برود. چون بر اساس ظروف مرتبطه در اقتصاد ما اگر 4 تا 5 بازار مالی موازی داشته باشیم نقدینگی به سمت این بازارها می رود حالا با توجه به شرایط زمانی یا موقعیت های این بازار استقبال یا اصطلاحا هجوم نقدینگی به یک بازار ممکن است افزایش پیدا کند.
ما هرازچندگاهی شاهد هجوم نقدینگی به بازارهای مختلف هستیم. مثلا در سال گذشته قبل از اینکه ریزش بازار سرمایه آغاز شود ما شاهد هجوم نقدینگی به بازار سرمایه بودیم. در مقاطعی در سال های گذشته، قیمت بازار مسکن یا طلا و ارز رشد شدیدی پیدا کرد که بخش قابل توجهی از این افزایش قیمت ها به دلیل هجوم نقدینگی به این بازار ها بوده است.
حالا وقتی در این بازارهای موازی شرایط یکی از بازارها جوری می شود که در واقع نقدینگی از بازار خارج می شود اتفاقی که مثلا در صورت ادامه دار بودن کاهش نرخ ارز خواهد افتاد طبیعتا می تواند وارد سایر بازار ها شود. 
لذا از این حیث می تواند در 2 حالت روی بازار مسکن تاثیر داشته باشد. حالت اول این است که کسانی که دارای منابع زیاد ریالی بودند که آن را در بازار ارز سرمایه گذاری کردند وارد بازار مسکن شوند و این بتواند به افزایش تولید یا ساخت مسکن کمک کند. 
حالت دوم این است این منابع برود به سمت خرید و دپو کردن مسکن برود که اگر قانون هایی برای ممانعت از این کار ایجاد نشود این موضوع می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن هم بشود.
بنابراین اینکه مستقیما کاهش نرخ ارز بخواهد تاثیری روی قیمت مسکن داشته باشد، اگر مقصود این است که مثلا هزینه ها کاهش پیدا کند باید بگویم که خیر. مگر اینکه نرخ ارز کاهش خیلی شدید داشته باشد و کانال کمتر از 15 هزارتومان را بخواهد تجربه کند که در این صورت شاید شاهد کاهش هزینه های تولید مسکن هم باشیم. 
اما در شرایط فعلی گمان میکنم تاثیر مستقیمی روی بازار مسکن نداشته باشد و اگر شرایط را همین شرایط درنظر بگیریم و قانون دیگری هم تصویب نشود مثل مالیات بر عایدی مسکن، مالیات بر عایدی سرمایه و ... تصور من این است که خروج نقدینگی از بازار ارز می تواند موجب ایجاد شوک در یکی از بازار های موازی دیگر شود که ممکن است بازار مسکن یکی از این بازارها باشد.
اما اینکه بگوییم کاهش نرخ ارز منجر به کاهش قیمت مسکن شود باید بگویم که نه چنین چیزی ممکن نیست چون نهاده اصلی مسکن زمین است که این نهاده وارداتی نیست و خیلی درگیر نرخ ارز نمی تواند باشد و عمده سایر نهاده های مورد نیاز برای تولید مسکن هم اگر چه ممکن است به نرخ ارز ارتباط داشته باشد اما این ارتباط خیلی نیست چرا که عمده مصالح ساختمانی تولید داخل هستند.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید