به گزارش بازار مشترک ،حسام محمدی پژوهشگر مناطق آزاد و کارشناس  اقتصادی در تشریح جزئیات علل عدم توسعه اقتصادی در مناطق آزاد در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مناطق آزاد در دنیا تعاریف متعددی داشته  و فاکتور‌های مختلفی را هم شامل می‌شود.از موضوعات مشترک در مناطق آزاد، تولید، صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی است. مخصوصا در کشور‌های در حال توسعه که نیاز به جذب سرمایه از کشور‌های توسعه یافته و تکنولوژی را داشتند بخش جذب سرمایه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

او ادامه داد: در ایران هم از سال‌های ۶۸-۶۹ که موضوع مناطق آزاد در کشور پررنگ می‌شود و مسئولان وقت از مناطق آزاد در کشورهای شرق آسیا مانند سنگاپور بازدید می‌کنند. جذب سرمایه گذاری در نظرشان مهم محسوب شده و به این نتیجه می رسند که  با توجه به اینکه کشورمان در آن زمان کشوری جنگ زده بوده است و منابع مالی مناسب در اختیار نداشته بتواند با استفاده از ابزار مناطق آزاد به جذب سرمایه و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برسند.

محمدی گفت: بنابراین بر همین مبنا در سال ۷۲ قانون چگونگی اداره از مناطق آزاد را تصویب می‌کنند و امتیازات مختلفی برای جذب سرمایه گذاری خارجی داه می‌شود از جمله اینکه سرمایه گذار خارجی می‌تواند در ورود و خروج سرمایه و ارز آزاد است.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای ورود شخص سرمایه گذار به مناطق آزاد نیازی به اخذ روادید قبلی وجود ندارد و حقوقش توسط دولت حفظ می‌شود و در صورتی که به هر ترتیبی مصادره شود دولت ملزم به پرداخت خسارات است. همچنین سرمایه گذار خارجی تمام امتیازاتی که سرمایه گذار داخلی برخوردار است، در اختیار دارد.

او ادامه داد: همچنین معافیت ها‌ی گمرکی و مالیاتی را هم شامل می‌شود. با این حال شاهدیم سرمایه گذاری خارج در ایران به درستی شکل نگرفته و بسیار محدود است.

این کارشناس مناطق آزاد عنوان کرد: رشد نکردن و عدم وورد سرمایه گذران خارجی در ایران سه علت اصلی دارد. اولین مورد به عدم وجود زیرساخت‌های قوی در این موضوع بر می‌گردد. زیرساخت‌های تولیدی و صنعتی باید وجود داشته باشد تا سرمایه گذار خارجی تمایل به ورود به منطقه را پیدا کند. همچنین مهم‌تر از همه زیرساخت‌های مالی مهیا باشد تا سرمایه گذار بتواند تبادلات مالی خود را با جهان انجام دهد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید