به گزارش بازار مشترک به نقل از مانا، نادر پسنده در آستانه روز بزرگداشت خلیج فارس با اشاره به اینکه نام خلیج فارس طبق اسناد تاریخی، اصیل ترین نام ایرانی است که از دوران کهن تاکنون  بر این پهنه آبی اطلاق شده است، اظهار داشت: بر اساس اسناد حقوقی اعم از اسناد سازمان های بین‌المللی، نقشه‌های رسمی و غیر‌رسمی، قراردادهای رسمی منعقد شده و کنوانسیون‌های بین‌المللی، این خلیج با پسوند فارسی معرفی و شناخته می شود. 

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم برای پاسداشت از این میراث گرانبها، رسمیت بخشیدن آن در تقویم رسمی کشور است، به طوری که روز  ۱۰ اردیبهشت ماه همزمان با سال روز خروج پرتغالی ها از تنگه هرمز و خلیج فارس به نام "روز ملی خلیج فارس" نامگذاری شده است.

تردد سالانه بیش از ۵۰ هزار کشتی اقیانوس پیما از مسیر تنگه هرمز 

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تردد سالانه بیش از ۵۰ هزار کشتی اقیانوس پیمای تجاری، نفتی و گازی از مسیر تنگه هرمز به عنوان یکی از تنگه های راهبردی جهان، بیان کرد: انتقال و جابه‌جایی بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت خام از این منطقه، وجود بیش از ۸۰۰ سکوی اکتشاف و استخراج نفت و گاز، وجود هزاران شناور نظامی و سنتی، وجود پهنه وسیعی از سواحل و زیستگاه های ارزشمند، تنوع گونه‌ای گیاهی و جانوری و  آبزیان، این منطقه را به یکی از حساس‌ترین و مهم ترین اکوسیستم‌های دریایی جهان تبدیل کرده است.

پسنده افزود: در سال ۲۰۰۸، سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به عنوان یک آژانس تخصصی در امور دریانوردی و کشتیرانی بین المللی با همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، منطقه خلیج فارس را به عنوان منطقه ویژه دریایی معرفی کرد. 

وی با اشاره به اینکه کشتی‌ها همواره در فعالیت و عملیات‌های عادی خود مجموعه‌ای از مواد زائد شامل نفت، مواد شیمیایی، فاضلاب، زباله و انواعی از گازهای آلاینده هوا را تولید می‌کنند که می تواند در صورت ریخته شدن در دریا یا انتشار در هوا باعث آلودگی و تخریب محیط زیست شود، گفت: علاوه بر این سوانح دریایی رخ داده در برخی کشتی ها یا سکوها و... از دیگر پتانسیل های آلودگی دریایی محسوب می شوند، به طوری که می تواند مقادیر قابل توجهی مواد آلاینده به ویژه نفت به دریا وارد شده و منجر به تخریب اکوسیستم های حساس زیستی و .غیر زیستی دریای خلیج فارس شود

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله سریع و فوری (در صورت ایجاد آلودگی ) برای پاکسازی مواد آلاینده از سطح دریا بسیار حیاتی و مهم دانست و اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور و نماینده سازمان بین المللی دریانوردی، متولی حفظ ایمنی و امنیت دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی از طریق پیشگیری و مقابله با آلودگی های دریایی ناشی از کشتی ها و سکوهای ثابت و متحرک در دریا است.

پسنده ادامه داد: این سازمان بر اساس تکالیف محوله در قوانین و مقررات بین‌المللی از جمله اسناد و کنوانسیون‌های دریایی که دولت جمهوری اسلامی ایران به آن ملحق شده است و همچنین بر اساس قوانین ملی موجود به ویژه قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی و سامانه ملی همکاری و مقابله با آلودگی‌های دریایی، همواره در جهت حفاظت و صیانت از این میراث ارزشمند تلاش می کند.

اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی

وی در ادامه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در سال های اخیر در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی را تشریح و اعلام کرد: بستر سازی مناسب و پیگیری تصویب قوانین و مقررات ملی و آیین نامه های مربوطه در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی با الهام گیری از قوانین بین المللی مرتبط و ایجاد مراکز اصلی و فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی و سرمایه گذاری در بنادر شمال و جنوب کشور در جهت آمادگی لحظه‌ای و اقدام فوری در سوانح دریایی به ویژه در سوانح  منجر به آلودگی دریا به مواد نفتی و غیر نفتی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار از مهم ترین اقدامات صورت گرفته است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تجهیز  بنادر شمال و جنوب کشور به تجهیزات مدرن  مقابله با آلودگی (بوم و اسکیمر) به ارزش ۶ میلیون یورو، هدایت و کنترل فعالیت های مربوط به مراکز مقابله با آلودگی دریایی در عملیات های پاکسازی آلودگی در سطوح منطقه ای و ساماندهی و ایجاد هماهنگی لازم با مراجع بین المللی از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته است.

پیشگیری و حفاظت از محیط زیست دریایی

پسنده با اشاره به توانمند سازی از طریق آموزش نیروی انسانی جهت  مشارکت در عملیات های اضطرار دریایی و انجام عملیات‌های پاکسازی، عنوان کرد: تجهیز بنادر کشور به هفت فروند بارج تخصصی و یک فروند شناور تخصصی مقابله با آلودگی جهت فعالیت در حوزه خلیج فارس و ایجاد بستر مناسب و حمایت از سرمایه گذاران از طریق انعقاد قرارداد با بخش خصوصی به منظور ارائه تسهیلات دریافت مواد زائد شناورها در بنادر کشور از اقداماتی است که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: انجام همکاری ها، مشارکت و حضور فعال از طریق اعلام مواضع ایران و ارائه اسناد مرتبط در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی در کمیته های تخصصی سازمان بین‌المللی دریانوردی و دبیرخانه دو کنوانسیون مهم زیست محیطی منطقه و همچنین انجام مداوم  پایش های هوایی از آب های ایران در شمال و جنوب کشور با رویکرد پیشگیری و حفاظت از محیط زیست دریایی از دیگر فعالیت هایی است که در راستای تحقق آن اقدام شده است.

اقدامات سال ۹۹

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان در سال  ۹۹ در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۲۵۱ مورد بازرسی زیست محیطی از کشتی‌های ورودی به بنادر کشور صورت گرفته است و در این مدت، نزدیک به ۵۷۳۸ مترمکعب آب خن، ۳۱۵۶ مترمکعب روغن سوخته و اسلاج، ۴۲۴۷ مورد زباله و ۲۸۷ مترمکعب فاضلاب از کشتی ها، تسهیلات دریافت زائدات موجود در  بنادر کشور تحویل داده شده است.

پسنده ادامه داد: در بخش مقابله با آلودگی، ادارات کل بنادر و دریانوردی کشور در سال گذشته به صورت عملیاتی به کنترل و مقابله با ۶۵ مورد آلودگی دریایی در مقیاس های مختلف پرداختند و از این تعداد، چهار مورد در بنادر شمالی و ۶۱ مورد در بنادر جنوبی کشور اتفاق افتاد و اغلب به صورت آلودگی نفتی و مواد نفتی گزارش شده بود، همچنین دلایل بروز این آلودگی‌ها را می توان سوانح دریایی، ریزش نفت، تخلیه غیرقانونی، نشت نفت از خطوط لوله و آتش سوزی روی کشتی ها عنوان کرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید