به گزارش بازار مشترک، ماه صورتی نوعی «ابر‌ماه» است که علاوه بر اینکه ۳۰ درصد روشنایی بیشتری دارد ۱۴ درصد نیز از اندازه متوسط ماه بزرگتر دیده می‌شود.

پدیده ماه صورتی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین رسیده و از حالت معمول خود درخشان‌تر و روشن‌تر دیده می‌شود. طبق گفته ناسا، این پدیده حداکثر چند بار در سال اتفاق می‌افتد و امسال هم دو بار شاهد آن خواهیم بود.

برخلاف باور برخی افراد که تصور می‌کنند ماه به صورت دایره‌وار به دور زمین حرکت می‌کند، گردش ۲۷ روزه ماه به دور زمین به دلیل گرانش خورشید در یک مدار بیضوی اتفاق می‌افتد. بنابراین در طول مسیر خود نقاطی وجود دارد که ماه از سیاره زمین دور یا نزدیک‌تر شود.

هر چند این پدیده به «ماه صورتی» معروف است اما انتظار نداشته باشید که در این روز ماه به رنگ صورتی دیده شود. دلیل نامگذاری این پدیده رویش گیاهان صورتی رنگی است که همزمان با آن در منطقه‌ای از آمریکای شمالی رشد می‌کنند. با اینکه برخی از مردمان باستانی ماه صورتی را به شکوفه دادن گل های زیبا ربط داده‌اند، برخی از اقوام در گذشته اعتقاد داشتند که این پدیده نشان دهنده پایان دنیاست.

 

CC BY-SA 2.0 / ELPINTO007 / SUPERMOON_96  ©

دوبلین

 

AFP 2021 / PHILIP FONG  ©

ژاپن، توکیو

 

AP PHOTO / EMRAH GUREL  ©

ترکیه، استانبول.

 

REUTERS / JONATHAN ERNSTL  ©

آمریکا

 

AFP 2021 / LOIC VENANCE  ©

غرب فرانسه

 

AP PHOTO / KIRSTY WIGGLESWORTH  ©

لندن

 

REUTERS / MATTHIAS RIETSCHEL  ©

آلمان

 

REUTERS / DAVID W CERNY  ©

پراگ

 

 REUTERS / AGUSTIN MARCARIAN  ©

آرژانتین

 

CC BY-SA 2.0 / SERGEY GALYONKIN / MORE PINK MOON TODAY  ©

 

AFP 2021 / KIRILL KUDRYAVTSEV  ©

مسکو

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید