بازار مشترک: در شرایطی که باید تا پایان خرداد ماه منتظر نهایی شدن آمار و ارقام انبارگردانی شرکت های فولادی باشیم، خبر گم شدن 3 میلیون تن فولاد فضای رسانه را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. ماجرا از این قرار بود که 4 اردیبهشت 1400 پایگاه خبری «تجارت نیوز» به نقل از «عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران» خبری را با عنوان «۳میلیون تن فولاد گم شد!» منتشر کرد. در کمتر از 1 ساعت این تیتر در رسانه های اقتصادی انعکاس پیدا کرد. 
هر چند که نادر سلیمانی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رقم اعلام شده از سوی این رسانه را کذب خواند و رسول «خلیفه‌سلطانی» دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اختلاف آماری ناشی از انبارگردانی شرکت‌ها را دلیل این رقم عنوان شده دانست، اما رسانه ها از موضع خود کوتاه نیامده و همچنان بر گم شدن 3میلون تن فولاد پافشاری می کنند.

3میلیون تن فولاد در شرکت ها جستجو شود
برای روشن شدن موضوع خبرنگار «بازار مشترک» با رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به گفتگو پرداخت. این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد توضیح داد: «صحبت ما این بوده که 30 میلیون تن شمش تولید کرده ایم و از این 30 میلیون تن، 6 میلیون تن صادر شده است در نتیجه 24 میلیون تن باقی می ماند. در واقع 21 میلیون تن مصرف شده است و در نهایت می ماند یک اختلاف 3 میلیون تنی که باید ببینیم این 3 میلیون تن کجاست؟ و در شرکتها، انبارها و ... باید جستجو شود.»

ادعای کمبود شمش و اسلب در کشور صحیح نیست
وی تاکید کرد: «برخی مدعی بودند کشور با کمبود شمش و اسلب مواجهه است و قطره چکانی به ما داده می شود و شمش و اسلب ها را صادر می کنند، اما پاسخ ما این بود که خیر! چنین ادعایی درست نیست و در واقع 3 میلیون تن هم در کشور مازاد داریم و باید بتوانیم از آن استفاده کنیم.»
شهرستانی این رقم اعلام شده را یک شیطنت رسانه ای دانست و اظهار کرد: «گم شدنی در کار نیست و نیز کمبود فولاد در کشور نداریم بلکه تولید فولاد به مازاد رسیده است. انجمن فولاد و وزارت صمت می توانند پاسخگوی این 3 میلیون تن اختلاف باشند.»


 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید