سعید حلاج یوسف زادگان به توضیح بنادر خشک در کشور پرداخت و به خبرنگار «بازار مشترک» گفت: «در اقصی نقاط دنیا بنادر خشک را ایجاد کردند به دلیل اینکه انباشت کالا در بنادر تر و بنادر ورودی کشورها ایجاد نشود، کالاها را در بنادر خشک انبار و رویه گمرکی را روی آن اجر می کنند.» 
عضو اتاق بازرگانی قزوین و ایران در ادامه افزود: «اصولا کشورها به دلیل پهناور بودنشان بنادر خشک هم ایجاد می کنند که واردکنندگان و صادرکنندگان از مزایای بنادر خشک بهره ببرند.» 
به گفته یوسف زادگان در ایران بندرعباس و بندر شهید رجایی را داریم که این دریاها به دریا متصل هستند؛ ولی بندرخشک  همان شرایط را دارد اما به جایی متصل نیست بنابراین می توانیم چنین امکانی را داخل کشور لحاظ کنیم و مستقیم از کشتی بدون هیچ تشریفات گمرکی کالا را با استفاده از کامیون به این بنادر منتقل کنیم.
وی با بیان اینکه بنا بر بعد مسافت وارد کنندگان و صادرکنندگان آدرس می دهند که کدام بندر خشک در کشور مدنظرشان است، تاکید کرد: «بدون تشریفات کالا وارد این بنادر می شود و به این ترتیب هزینه ها بسیار کاهش پیدا می کند.» 
این فعال اقتصادی اذعان کرد: «بخش اعظم بنادر خشک توسط بخش خصوصی هدایت و مدیریت می شود و قطعا هزینه ها هم کاهش پیدا می کند؛ به همین دلیل مورد رضایت فعالان اقتصادی قرار می گیرد از طرفی هم می توان دراین بنادر دپوی کانتینر داشت چون همین جا گمرک داریم و حتی می توانیم پایانه های صادراتی و وارداتی هم در بنادر خشک داشته باشیم.»
یوسف زادگان برای توضیح بیشتر گفت: «مثال دیگر برای کاهش هزینه ها در بنادر خشک این است که یک کانتینر به همراه کالا وارد تهران و تخلیه می شود. حال این کانتینر خالی یا در دپوی تهران مستقر یا اغلب به بندرعباس منتقل می شود. مجدد صادرکننده باید به کشتی رانی درخواست بفرستد برای گرفتن یک کانتینر که کالای خود را برای صادرات ارسال کند. اگر در دپوی تهران این کانتینر نباشد باید هزینه این کانتینر خالی از بندرعباس به تهران پرداخت، در تهران بارگیری و مجدد فرستاده شود. بنابراین این کانتینر دو بار رفت و برگشت به همراه هزینه گزاف دارد که بی دلیل کالا را گران و هزینه سربار ایجاد می کند.» 
وی درادامه افزود: «ولی در بنادر خشک این موارد مثل بنادر تر تعریف شده و دیگر نیازی به نوشتن آیین نامه و ... نیست و می توان گفت بنادر خشک مزیت نسبی و ایده آلی برای فعالان اقتصادی به همراه دارند. بررسی کردیم در محدوده قزوین تا تهران که به راه آهن سراسری هم دسترسی دارد اگر دولت همراهی کند با اعتبار بسیار زیادی در شمال و شمال غرب ایران از این بندر خشک استفاده خواهد شد.»
عضو اتاق بازرگانی قزوین و ایران خاطر نشان کرد: «به دلیل بحث سرمایه گذاری، اداره دارایی و چند وزارت خانه باید در ایجاد بندر خشک همراهی کنند. به همین دلیل وزارت دارایی باید باشد که گمرک هم در آن منطقه مستقر کند و وزارت راه هم باید بخشی از آن ریل راه آهن را به این بندر هدایت کند که بتواند این بنادر را سرویس دهد و از سوی دیگر وزارت راه و شهر سازی باید زمین را تملک کند و تغییر کاربری دهد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند در این عرصه ورود کنند.»
این فعال اقتصادی در پایان سخنانش به لوزم تک صدایی در ایجاد بنادر خشک اشاره کرد و گفت: «متولی انجام این کار باید دولت باشد تا با تکصدایی سازمانی ایجاد شود که بتواند همه را جمع کند و سرمایه گذران بخش خصوصی برای ایجاد بنادر خشک اقدام کنند. معتقدم در این قضیه دولت باید متولی انجام کار باشد و به عنوان راس مجموعه قرار بگیرد و از توانایی بخش خصوصی استفاده کند.»

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید