به گزارش بازار مشترک ،«مرادعلی تاتار» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه روز گذشته جمعه بوده شاهد انباشت کامیون‌های میوه و تره بار بوده‌ایم وگرنه مشکلی نداریم و هم اکنون وضعیت در مرز عادی و طبق روال سابق محموله ها به خصوص میوه و تره بار در حال خروج از مرز است.

وی اظهار داشت: تاکنون چندین بار به تجار و بازرگانان فعال در مرز پرویزخان اعلام کرده ایم که طبق نیاز طرف عراقی میوه و تره بار وارد مرز کنند و بازهم از آن ها می خواهیم با توجه به گرمای هوا و فساد پذیری بالای میوه و تره بار قبل از ارسال محموله ها به مرز حتما نسبت به وضعیت مرز و میزان تقاضای بازار عراق کسب اطلاع کنند.

او گفت: چنانچه تجار بدون توجه به نیاز بازار طرف عراقی نسبت به آوردن بی‌رویه محموله‌های صادراتی میوه و تره بار اقدام ‌کنند باعث از بین رفتن این محصول و همچنین خالی کردن بازار داخلی از آن و افزایش نرخ تورم می‌شود.

وی اضافه کرد: ترافیک کامیون‌ها در مرز، خراب شدن محصولات به دلیل هوای گرم، خالی شدن بازار داخلی و تورم، متضرر شدن کشاورزان و تجار و کاهش شدید قیمت صادرات نتیجه ارسال بی رویه محموله های فساد پذیر از عواقب ارسال بی رویه میوه و تره بار و محصولات کشاورزی به مرز است.

فرماندار قصرشیرین در ادامه گفت: صادرات میوه و تره‌بار از مرز رسمی پرویزخان اکنون روندی عادی دارد و مشکلی در رابطه با تخلیه و خروج این محصولات به خصوص «گوجه‌فرنگی» و «ملون» وجود ندارد.

تاتار اظهار داشت: هم اکنون ۲۴۰ کامیون میوه و تره‌بار شامل ۹۰ کامیون محصول گوجه‌فرنگی و ۱۵۰ کامیون ملون و کاهو در مرز در حال تخلیه و بارگیری و در حال خروج از مرز است و این محصولات بدون هیچ مشکلی تا بعد از ظهر امروز از مرز خارج می‌شود.

وی توضیح داد: ۲۸۰ کامیون میوه و تره بار نیز در پارکینگ های شهرداری و فرمانداری در مرز وجود دارد که از این تعداد ۱۰۰ کامیون آن بعد ازظهر تا غروب امروز شنبه از مرز خارج می شود و مابقی کامیون ها نیز شامل ۱۸۰ کامیون میوه و تره بار فردا یکشنبه ۲۹ فروردین ماه از مرز خارج و به عراق صادر می شود.

صبح امروز فیلمی با موضوع انباشت کامیون های حامل میوه و تره بار در مرز پرویزخان شهرستان قصرشیرین در شبکه های اجتماعی منتشر شد و در آن رانندگان کامیون ها از تعداد زیاد محموله ها و نبود طرف عراقی برای تحویل بارها توضیح می دادند. 

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید