سید کمیل طیبی مدیر قطب اقتصاد بینالملل دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار «بازار مشترک» اظهار کرد: «وقتی در دنیای تجارت، کشورها برای بهدستآوردن بازارهای هدف فعال میشوند؛ تجارتی خوب و مناسب است که بدون هر مانعی صورت گیرد؛ به همین دلیل بسیاری از کشورها که بهعنوان بازارهای نوظهور شناخته میشوند در تلاش هستند اغلب موانع تجاری، مالی و ... را برطرف کنند.»
این اقتصاددان به مذاکرات جدید در راستای برجام اشاره کرد و گفت: «در مورد توافقها و قراردادهایی که به وجود میآیند، بخش اقتصاد سیاسی بینالملل مطرح میشود؛ یعنی تفاهمنامههایی که مشکلات سیاسی نداشته باشند سعی میکنند موانعی مثل روادید را بهمنظور توسعه روابط تجاری و ایجاد سرمایهگذاری مشترک بردارند.»
وی افزود: «رنگ و شکل این مذاکرات برای ما متفاوت و بیشتر بهمنظور تنشزدایی است اما میتوان گفت در نهایت با یک هدف اقتصادی دنبال میشود یعنی با انجام مذاکرات سعی داریم شرایطی بهتر و بهبودیافته از اقتصاد را در قالب توسعه روابط تجاری شکل دهیم که به دنبال آن سرمایهگذاریهای مشترک هم به وجود میآید چون نیاز بازار تجاری ایجاد ظرفیت است و ایجاد ظرفیت هم از طریق سرمایهگذاریهای مشترک اتفاق میافتد.»
طیبی در ادامه اذعان کرد: «بهعنوانمثال در کشورهای همسایه و منطقه ایجاد بازارچههای مشترک یا ایجاد مناطق آزاد؛ امکان سرمایهگذاریهای بدون مانع را برای کشورها به وجود میآورد بنابراین این از ثمرات رفع تنشها و وجود اینگونه مذاکرات است.»
وی افزود: «اگر چنین مذاکراتی به ثمر بنشیند؛ تحریمها برداشته میشوند و از یک زاویه دیگر قابلبررسی است و موضوع به این صورت تبیین میشود که در صورت رفع تحریمها زمینه تجارت فراهم میشود بهواسطه اینکه شرایط مناسبتری برای انتقال سرمایه و روابط مالی و بانکی اتفاق میافتد.»
این اقتصاددان تأکید کرد: «امروزه لازمه تجارت وجود انتقال سرمایه و وجود یک کانال مالی مناسب و پویاست که بتواند به تجارت سرعت ببخشد زیرا تجارت و وجود روابط مالی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.»
طیبی خاطرنشان کرد: «رفع تحریمها و توافقات جدید پتانسیل بازار صادراتی و نیز بهرهبردن از واردات سرمایهای و مناسب را برای ما ایجاد میکند. ممکن است زمانبر شود ولی مشکلات و موانعی مثل دورزدن تحریمها برای پیداکردن یک موقعیت تجاری که اصلاً بهصرفه نیست را تعدیل میکند.»
این اقتصاددان در پایان سخنانش تصریح کرد: «در مجموع این توافقات به توسعه روابط تجاری، ظرفیتسازی در داشتن بازارهای صادراتی پویا و مؤثر که امروزه هر کشوری به دنبال آن است کمک میکند تا از طریق همپیمانهای اقتصادی، مشارکت در اتحادیهها و پیداکردن شرکایی که منافعشان در بلندمدت شکل میگیرد؛ زمینه برد - برد را داشته باشد.»
دیدگاه ها