به گزارش بازار مشترک به نقل از بازار، نوذر شفیعی در خصوص روابط ایران و کره و سفر مقام کره‌ای به کشورمان اظهار کرد: به نظر می‌رسد راهکار ارائه شده برای روابط دو کشور زمینه خبری پیدا نکرده است.

وی افزود: تمرکز این سفر بر منابع مالی ایران است که در بانک‌های کره‌ی مسدود است و قرار است بخشی از آن آزاد شود.

شفیعی گفت: کره جنوبی ابراز امیدواری کرده که با پیشرفت‌های برجامی، مسئله پول‌های بلوکه شده ایران حل و فصل شود.

وی افزود: کره بخشی از مجموعه امریکاست و به شدت از این کشور حرف شنوی دارد و لذا چشم به راه اینست که اگر برجام به نتیجه برسد، آزادسازی مالی را صورت دهند.

شفیعی با بیان اینکه کره همه کارها را با مشورت امریکا انجام می‌دهد، افزود: بخشی از واکسن‌های انتقالی از کره، با چراغ سبز ایالات متحده بوده است.

این کارشناس سیاسی گفت: دو عامل موجب حرف‌های مثبت از سوی کره است که یکی اقدام منطقی و حقوقی در زمینه توقیف کشتی کرده در خلیج فارس بود و دیگری، چشم انداز برجام می‌باشد.

شفیعی خاطرنشان کرد: به جز این دو مورد، مقامات کره‌ای دلیلی دیگر برای سفر به ایران نداشتند.

وی گفت: معمولا وقتی یک سفر نظیر نخست وزیر کره جنوبی به کشورمان اتفاق می‌افتد، شاهد سه مرحله مذاکراتی هستیم و قطعا سفر مقام کره‌ای، دارای پیش مذاکره بوده و امیدهایی ایجاد شده است.

شفیعی افزود: شاید اظهار نظر شده که برخی مسائل در جریان مذاکرات حل شو و لذا دیدگاه کلی درباره این سفر، حاوی نگاهی مثبت است و اگر قرار بود خروجی از این سفر عاید نشود، بعید بود که انجام شود.

وی با بیان اینکه دستاورهای سفر برای ایران مثبت بوده که بخشی از آن به مطبوعات درز پیدا کند، خاطرنشان ساخت: مقام عراقی شاید حامل پیام مثبتی از سوی امریکا برای ایران باشد.

شفیعی ادامه داد: ما چندان به اطلاعات طبقه بندی دسترسی نداشته باشیم ولی لغو فرامین تحریم زمان بر است اما چشم بستن بر روی این فرامین، شاید توسط بایدن اتفاق افتد.

وی افزود: ممکن است امریکا چشم خود را بر روی برخی مراودات ایران ببندند و این مسئله نیازی به انعکاس خبری ندارد.

شفیعی ادامه داد: اگر دستاوردی مثبت از سوی کره صورت نگیرد، انجام این سفر صورت نمی‌پذیرفت.

وی گفت: در مهم ترین حالت ممکن است کره از طریق کالا این پول‌ها را آزاد کند ولی سال‌ها ایران بازار انحصاری برای کالاهای کره بود که دیدیم رفتارآن‌ها چگونه بود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید