به گزارش بازار مشترک به نقل از بازار،در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین،  وزیر خارجه جمهوری خلق چین به تهران سفر کرد و در جریان سفر دو روزه او، سند همکاری ۲۵ ساله دو کشور که به تعبیری ترجمه روابط دو کشور می باشد و به سطح مشارکت راهبردی ارتقا پیدا کرده است، دو هفته پیش به امضای دو طرف رسید.

شش سال پیش و در جریان سفر رئیس ‌جمهور چین به تهران بحث و گفتگو هایی در ارتباط با سند جامع همکاری‌ های ۲۵ساله صورت گرفت و جهت بررسی بین مقام‌ های دو کشور، مرتب رد و بدل شد تا روابط دو کشور به سطح راهبردی و جامعی هدایت شود، زیرا از نظر کارشناسان مختلف روابط ایران و چین سرشار از ابعاد مختلف و دارای چندین لایه عمیق است. لذا، نیاز به تنظیم این توافق در قالب یک سند و به صورت کاملا اساسی احساس شده است.

در همین راستا و نزدیک به روز امضا شدن این توافق، سخنگوی وزارت امور خارجه سخنانی را در ارتباط با این توافق همکاری مبنی بر این که در این سند همه ابعاد همکاری‌ های تجاری، اقتصادی و حمل و نقل دو کشور به همراه مشارکت ایران در طرح یک کمربند_یک جاده ذکر شده و یک محوریت خاصی به بخش خصوصی دو طرف داده شده و همکاری ‌های این بخش برای دو طرف مورد تاکید قرار گرفته، بیان کرد.

به همین منظور و بر اساس اهمیت موضوع امضای این سند همکاری، خبرنگار بازار گفتگویی را با «پولینا آنیفتو»، بنیانگذار خانه ایران و قبرس و کارشناس مسائل ژئوپلیتیک، سیاست خارجی و اقتصاد کلان در خصوص اهمیت این قرارداد و پیام آن برای غرب ترتیب داده است.  

  «آنیفتو»  دارای مدرک دکترا از دانشگاه لنکستر انگلستان است که تز دوره دکترای وی در خصوص «امنیت خلیج فارس» بوده است. مشروح مصاحبه به شرح زیر است:

*  توافق ۲۵ ساله ایران و چین دو هفته پیش سرانجام نهایی شد و به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید. از دیدگاه شما اهمیت انعقاد این قرارداد و رسیدن به این توافق چیست؟
توافق نامه بین ایران و چین مدتها پیش در نتیجه ثبات ژئوپلیتیکی دو طرف طراحی و مورد بحث قرار گرفت.

ایران کشوری است که در کل فلات ایران از افغانستان تا لبنان تأثیر می گذارد و این نفوذ نه تنها در سطح سیاسی بلکه در تاریخ، زبان، فرهنگ و تمدن قابل مشاهده است.

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر نوروز را جشن می گیرند، بیش از چهار کشور به زبان فارسی صحبت می کنند و بیشتر کشورهای منطقه از شاعران ایرانی مانند فردوسی و حافظ تاریخ خود را می آموزند و حتی از سنت های ایرانی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. بنابراین هنگامی که سفیر ایران با مقامات تاجیکستانی دیدار می کند، آنها مستقیماً به زبان فارسی ارتباط برقرار می کنند و جلسات در عراق تحت سنت های شیعه آغاز می شود.

تمامی این عناصر توسط چینی ها مورد مطالعه قرار گرفته و شواهد استراتژیک به دست آمده نشان می دهد که ایران می تواند امنیت و ثبات توافق نامه را در منطقه تضمین کند.

ایران همچنین، قدرتمند است و می داند چگونه شرایط را اداره کند و از قلمرو و جمعیت آسیای میانه و مدیترانه اطلاع دارد.

این توافق از نظر تجاری و استراتژیک برای هر دو کشور دارای اهمیت دوگانه است. مبلغ توافق شده حدود ۴۲۰ میلیارد دلار برای ۲۵ سال است و پروژه های انرژی، زیرساخت، حمل و نقل و فن آوری های جدید را اجرا می کند.

بنابراین ایران متعهد می شود منطقه ای از کشمیر تا بیروت را برای چین به عنوان محل حمل و نقل و نماینده تجاری اصلی محصولات اروپایی و چینی تأمین کند و به توسعه و مشارکت بازارهای محلی آسیای میانه در گسترش جاده ابریشم کمک خواهد کرد.

این توافقنامه ۲۵ ساله یک توافق صلح است که مشارکت شرق با تجارت جهانی را در پی خواهد داشت تا روشهای جدید را برای پیش بینی انحصار طلبی غرب و سرمایه داری بدون آسیب رساندن به وضعیت بومی،  ملی و منطقه ای چندین کشور که در آن شرکت خواهند کرد را مورد تحقیق قرار دهد.

 توافقنامه ۲۵ ساله یک توافق صلح است که مشارکت شرق با تجارت جهانی را در پی خواهد داشت تا روشهای جدید برای پیش بینی انحصارطلبی غرب و سرمایه داری بدون آسیب رساندن به وضعیت بومی،  ملی و منطقه ای چندین کشور که در آن شرکت خواهند کرد را مورد تحقیق قرار دهد 

 آنچه که چینی ها در ایران می بینند مطلوب و خوب است. ایران با وجود تحریم ها یک اقتصاد پیشرو در منطقه است، این یک اقتصاد خودکارآمد است که توسط انقلاب اسلامی و چشم اندازهای امام خمینی (ره) ترویج می شود. ایران از نظر بهره وری پویا است و از بازارهای همسایه در زمینه خودرو، مواد غذایی و مواد خام پشتیبانی می کند. بنابراین این کشور از نظر استراتژیک و تجاری متحد اصلی چین در این توافق نامه است.

از طرف دیگر، چین از ایران در رابطه با سیاست های پولی در جهت بهبود اثرات منفی تحریم ها پشتیبانی خواهد کرد و در نتیجه ارزیابی سیستم بانکی بین دو کشور آسان تر خواهد بود و همکاری های ایران برای رفتن به خارج از کشور را تسهیل می کند.  مطمئناً تبادل دانشمندان و محققان، محصولات کشاورزی نه تنها به چین بلکه به کشورهایی که تحت هدایت چین و متعلقین سازمان همکاری شانگهای، صادر می شود و در نتیجه سازمان منطقه ای اکو نقش بیشتری خواهد داشت.

برای چین، این توافقنامه مزایایی دارد و این منفعتها نیز مهم است زیرا چین از طریق ایران به بازارهای آسیا و مدیترانه معرفی می شود.  همچنین فرصت های تجاری در شرکتها افزایش می یابد.

این واقعیت که ایران امنیت جاده ابریشم را تضمین می کند، باعث می شود چین درگیر مسائل نظامی در منطقه نباشد.

این واقعیت که ایران امنیت جاده ابریشم را تضمین می کند، باعث می شود چین درگیر مسائل نظامی در منطقه نباشد

 همچنین این توافق نامه موقعیت ایران را در خلیج فارس تضمین می کند و با استفاده از بنادر ایران و یمن برای سوخت رسانی به محموله های چینی و کشتی ها به اروپا و آفریقا، اهداف چین در آفریقا را پیش می برد.

بنابراین اگر فکر می کنیم یک منطقه دریایی از شانگهای، هنگ کنگ، سنگاپور، هند، یمن را شامل می شود، در مورد بزرگترین توافقنامه نیمکره شمالی در تاریخ که مسیر تجارت و امنیت را تغییر می دهد، صحبت خواهیم کرد.

 همچنین اگر در نظر بگیریم که این توافق نامه از شانگهای تا کشمیر، افغانستان، عراق و سپس لبنان آغاز می شود، با بیش از نیمی از سرزمین نیمکره شمالی معامله می شود.

 بنابراین اهمیت این توافقنامه در واقع، تبدیل ایران و چین به قدرتهای کلیدی برای ارتقاء «اوراسیای بزرگ» به منطقه ای امن و توسعه یافته با صلح و ثبات اقتصادی است.

اهمیت این توافقنامه در واقع،  تبدیل ایران و چین به قدرتهای کلیدی برای ارتقاء «اوراسیای بزرگ» به منطقه ای امن و توسعه یافته با صلح و ثبات اقتصادی است

* از لحاظ زمانی، امضای این توافق چه پیامی برای طرفهای غربی و آمریکا دارد؟  
ایالات متحده در دام منافع اسرائیل در منطقه گرفتار شده است، آنها برای امور اسرائیل کار و فعالیت می کنند و از آنجایی که اسرائیل و جمعیت آن ارتباط مستقیمی با منطقه ندارد، نمی تواند نحوه کار قدرت های منطقه را درک کند.

دولت ترامپ برجام را با استفاده از دکترین «حداکثر فشار» در سال ۲۰۱۸ ترک کرد. ترامپ اظهار داشت که سال نو را در سال ۲۰۱۹ در تهران جشن خواهد گرفت و جمهوری اسلامی برکنار خواهد شد.

این موارد اندکی از شواهدی است که نشان می دهد غرب درک درستی از ایران ندارد. دلیل درست ارزیابی نشدن ایران از نظر دولت، ویژگی های سرمایه داری و اهمیت مادی گرایی برای غرب است.

ایران اقتصادی است که تولید خاص خود و سرمایه انسانی خود را دارد. توافق با چین نشانگر این دو عامل است که ایالات متحده سیاست خارجی خود را در سوء تفاهم بزرگ ایران به دام انداخته است.

بنابراین ایالات متحده سعی می کند پل های خود را با ایران بازسازی کند به این امید که ایران متحد محکمی برای چین نباشد و قدرت ایالات متحده را در سطح جهانی بازنگری کند.

ایالات متحده سعی می کند پل های خود را با ایران بازسازی کند به این امید که ایران متحد محکمی برای چین نباشد و قدرت ایالات متحده را در سطح جهانی بازنگری کند

 آنچه ایالات متحده آمریکا در وین اظهار داشت و برای رسانه هایی که تحریم ها را لغو می کنند،  اشاره کرد، روشی غیر امیدوارکننده و ترفندی برای پیچیدگی ایران است.

* نشست وین و رویکرد امریکا در خصوص لغو تحریم ها به خصوص پس از امضای این توافق ۲۵ ساله چیست؟  
ایالات متحده نمی تواند تحریم ها را تا جایی که احساس می کنند اسرائیل ضعیف در منطقه است لغو کند، به ویژه پس از اینکه چین ۴۲۰ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. امریکا نمی تواند تحریم ها را لغو کند و ناگهان از ایران یک  ابرقدرت با قدرت جهانی بسازد.

برخی از تحلیلگران نظرشان این است که هر دو توافق می توانند در کنار هم وجود داشته و تقویت شوند، اما من تعجب می کنم که چگونه!

این موضوع بدان معناست که در اقتصاد کلان، اهرم اقتصاد ایران در منطقه به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت، بنابراین ایران هم از آمریکا و هم از چین سود خواهد برد.

متأسفانه، تاریخ و اقتصاد جهانی به ما می آموزند که برعکس، اگر قدرت جدید به یک عامل تبدیل نشود، هیچ قدرتی در منطقه قدرت جدیدی ایجاد نمی کند.

بنابراین ایالات متحده آمادگی لازم را برای لغو تحریم ها در حال حاضر ندارد، اما این امر ممکن است در یک سال رخ دهد که فشار روسیه و چین ایالات متحده را به لغو بخشی از تحریم ها سوق دهد

بنابراین ایالات متحده آمادگی لازم را برای لغو تحریم ها در حال حاضر ندارد، اما این امر ممکن است در یک سال رخ دهد که فشار روسیه و چین ایالات متحده را به لغو بخشی از تحریم ها سوق دهد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید